Vliegroutes in Nederland: Hoe luchtverkeersleiding de luchtstructuur bepaalt

In Nederland zijn de luchtverkeerswegen en vliegroutes zorgvuldig gepland om zowel veiligheid als efficiëntie te waarborgen. Het land heeft een van de drukste luchtruimen van Europa, met op sommige dagen meer dan 1.500 vliegtuigen die vertrekken of landen op Schiphol. Deze drukte vereist een duidelijke structuur en regels voor het vliegverkeer. De luchtverkeersleiding in Nederland, geregeld door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), bepaalt hoe vliegtuigen in het luchtruim moeten vliegen om botsingen te voorkomen en het verkeer zo efficiënt mogelijk te laten lopen.

Vaste routes en vertrekroutes

Voor het eerst deel van de route zijn er vaste vertrekroutes die vliegtuigen moeten volgen. Overdag moet een vliegtuig deze routes volgen tot minimaal 3.000 voet (ruim 900 meter), terwijl het op de nacht tot 9.000 voet (ongeveer 2.700 meter) moet blijven. Deze regels zijn bedoeld om woonkernen te beschermen tegen lawaai en om het luchtverkeer te organiseren. Voor de Polderbaan zijn er speciale vertrekroutes voor in de nacht, die langer lopen zodat vliegtuigen op een grotere hoogte een bocht kunnen maken.

De luchtverkeersleiding bepaalt welke route een vliegtuig mag gebruiken, waarbij rekening wordt gehouden met het actuele baangebruik, de weersomstandigheden en de bestemming van het toestel. Dit zorgt ervoor dat het luchtverkeer veilig en gestroomlijnd verloopt.

Instrument Landing System (ILS)

Om te zorgen dat een vliegtuig op de juiste plek landt, maakt de luchtverkeersleiding gebruik van het Instrument Landing System (ILS). Dit systeem helpt piloot en luchtverkeersleiding om het vliegtuig precies op de juiste plek te laten landen, zelfs bij slecht zicht. In een filmpje wordt uitgelegd hoe dit werkt en hoe het helpt bij het veilig en accuraat landen.

Internationale luchtverkeerswegen

In het luchtruim liggen veel luchtverkeerwegen voor het vliegverkeer. In de bovenste laag van het luchtruim bevinden zich vijf grote internationale “snelwegen”, ook wel corridors genoemd. Deze luchtverkeerwegen zijn met elkaar verbonden, zoals autosnelwegen in Europa. Vliegroutes over de hele wereld sluiten op elkaar aan, zodat vliegtuigen op een veilige en efficiënte manier op hun bestemming kunnen komen.

Vliegtuigen volgen via Flightradar24

Met het tool van Flightradar24 is het mogelijk om in real-time vliegtuigen te volgen. Dit hulpmiddel laat zien waar en hoeveel vliegtuigen zich in het Nederlandse luchtruim bevinden, of waar ze heen vliegen. Elke 20 seconden wordt er nieuwe vluchtinformatie gegeven en worden de nieuwe posities op het kaartje automatisch aangepast. Dit is vooral handig voor reizigers die hun vlucht willen volgen of vliegtuigen willen observeren.

Vliegtuigen boven Nederland: Live volgen

Op de website Vliegtuigvolgen.com kun je live bekijken welke vliegtuigen er op dit moment over Nederland vliegen. Met behulp van deze geavanceerde vliegtuigradar kun je alle vliegtuigen, van groot tot klein, en van alle verschillende vliegmaatschappijen precies volgen. Het gebruik van de kaart lijkt heel erg op Google Maps, wat het gebruik voor iedereen makkelijk maakt. Als je op een vliegtuigje klikt, verschijnt er over de kaart heen meer informatie over het vliegtuig en de vlucht.

Militaire vliegtuigen en helikopters

Militaire vliegtuigen en helikopters vliegen op vaste routes en gebieden boven Nederland. Alleen met een tijdelijke ontheffing mag op andere locaties worden gevlogen. De routes zijn duidelijk geregeld, zodat de bevolking niet onnodig beïnvloed wordt. F-16’s en F-35’s vliegen van en naar de vliegbases Leeuwarden en Volkel, richting de oefengebieden boven Nederland en de Noordzee. Ook worden er specifieke laagvliegroutes gebruikt in Noord-Nederland. Helikopters oefenen in helikopterlaagvlieggebieden rond Vliegbasis Gilze-Rijen en Maritiem Vliegkamp De Kooy. Transportvliegtuigen vliegen vanaf Vliegbasis Eindhoven.

Interactieve kaart voor VFR-vliegers

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft de interactieve VFRchart viewer gelanceerd voor VFR-vliegers. Deze online kaart is een interactieve versie van de ICAO Aeronautical Chart Netherlands (schaal 1:500.000). In tegenstelling tot de papieren kaart of de pdf-versie is het bij de interactieve kaart mogelijk om kaartlagen aan en uit te zetten, in- en uit te zoomen en data toe te voegen. Dit maakt de informatie voor vliegers efficiënter en overzichtelijker.

Vliegtuigen volgen via internet

Via de website van Flightradar24 kun je elk gewenst vliegtuig volgen. De radar is live en 24 uur per dag beschikbaar. Heb je een vluchtnummer, dan kun je deze vlucht volgen van begin tot eind. Heb je geen vluchtnummer, dan kun je een vliegtuig op de radar aanklikken en ontdekken welke vluchtdata je ziet. De radar is wereldwijd en bijna alle vliegtuigen over Nederland, Europa en de wereld zijn live te volgen.

Vliegtuigen en luchtverkeer in Nederland

Schiphol Airport is het bekendste en grootste vliegveld van Nederland. Via Schiphol kun je de gewenste vlucht volgen door het vluchtnummer in te voeren op de radar. Wil je een vliegtuig volgen van KLM, Ryanair, Easyjet, Corendon, Tui, Transavia of van een andere maatschappij, vraag dan om het vluchtnummer zodat je deze vlucht eenvoudig kunt volgen. Er zijn verschillende vliegvelden in Nederland, waaronder Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport, Maastricht-Aachen Airport, Groningen Eelde Airport, Teuge International Airport, Den Helder Airport, Lelystad Airport, Kempen Airport en Seppe Airport.

Bronnen

  1. Vliegtuigvolgen.com
  2. FlightConnections.nl
  3. Mobiliteitenverkeer.nl
  4. Bezoekbas.nl
  5. Defensie.nl
  6. KNVVL.nl
  7. Vliegtuigradar24.nl

Related Posts