Kleurrijke plekken in Nederland: Een visuele reis door de natuur en architectuur
juli 11, 2025
In Nederland zijn sinds de jaren zestig verschillende steden begonnen met het bouwen van een metronetwerk. De eerste metrolijn werd in 1968 in Rotterdam geopend, en sindsdien zijn er nog een aantal steden bijgekomen. De geschiedenis van de metro in Nederland is een interessant onderdeel van het openbaar vervoer in het land, waarin ook het aantal steden met een metronetwerk een rol speelt.
Uit de bronnen blijkt dat er in Nederland momenteel twee steden zijn met een actief metronetwerk. Deze steden zijn Amsterdam en Rotterdam, waarin de metro al jaren een belangrijk onderdeel vormt van het openbaar vervoer. Daarnaast zijn er ook plannen voor toekomige metrolijnen in andere steden, zoals Den Haag en Utrecht, maar deze zijn nog niet volledig uitgevoerd.
In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat de eerste metrolijn in Nederland op 9 februari 1968 werd geopend in Rotterdam, tussen het Centraal Station en het Zuidplein. Deze lijn was slechts 5,9 kilometer lang en werd later uitgebreid tot een netwerk van vijf lijnen met een totale lengte van meer dan 110 kilometer. In Amsterdam werd de eerste metrolijn in 1977 geopend, en sindsdien zijn er verschillende uitbreidingen geweest, waaronder de Noord/Zuidlijn, die in 2018 werd geopend.
De geschiedenis van de metro in Nederland begon in de jaren zestig, toen de stad Rotterdam begon met de bouw van een ondergronds netwerk. In die tijd had Nederland nog geen traditionele metro, maar had het wel een uitgebreid tramnetwerk, dat langzaam werd vervangen door de metro. De eerste metrolijn in Nederland was een kort lijntje dat tussen het Centraal Station en het Zuidplein liep. Deze lijn werd later uitgebreid en opgesplitst, en kreeg de naam Erasmuslijn.
In Amsterdam werd de metro pas in 1977 geopend. De eerste lijnen liepen van het Centraal Station naar de uiteinden van de stad, zoals Gaasperplas en Gein. In de jaren negentig werden er nog lijnen toegevoegd, waaronder de lijn naar Amstelveen en het westelijke havengebied. De Noord/Zuidlijn is de nieuwste uitbreiding van het Amsterdamse metronetwerk, die in 2018 werd geopend. Deze lijn verbindt het lastige bereikbare Amsterdam Noord met station Zuid en brengt zo veel meer mensen in de stad naar binnen.
Naast de twee steden met een volwaardig metronetwerk, zijn er ook plannen voor nieuwe metrolijnen in andere steden. Zo zijn er plannen voor een metrolijn tussen Delft en Dordrecht, en wordt er ook over gedacht om een metrolijn naar Schiphol te bouwen. Daarnaast zijn er plannen voor een metrolijn tussen Rotterdam en Den Haag, die momenteel nog in ontwikkeling is. Deze plannen laten zien dat de metro in Nederland nog steeds in ontwikkeling is.
Bijna alle grote steden in Nederland hebben een uitgebreid openbaar vervoer, waaronder tram- en buslijnen. De metro is echter alleen in Amsterdam en Rotterdam actief. In Den Haag wordt momenteel nog gewerkt aan de uitbreiding van het metronetwerk. Er is ook sprake van een sneltramlijn tussen Den Haag en Rotterdam, die sinds 2007 deel uitmaakt van het metronetwerk onder de naam RandstadRail.
In Utrecht rijdt momenteel geen metro, maar is er wel een sneltrein die op een bepaalde manier vergelijkbaar is met een metro. In de toekomst zouden er ook plannen kunnen zijn voor een metro in Utrecht, maar deze zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Uit de bronnen blijkt dat er momenteel twee steden in Nederland zijn met een actief metronetwerk: Amsterdam en Rotterdam. In Den Haag is er sprake van een uitbreiding van het metronetwerk, en in Utrecht wordt er gewerkt aan een eventuele metrolijn. In andere steden zoals Apeldoorn, Zaandam, Enschede, Groningen, Heerlen, en ‘s-Hertogenbosch is er sprake van een uitgebreid openbaar vervoer, maar geen metro.
De toekomst van de metro in Nederland ziet er veelbelovend uit. Naast de bestaande lijnen in Amsterdam en Rotterdam zijn er plannen voor nieuwe lijnen, zoals de Noord/Zuidlijn in Amsterdam en een metrolijn tussen Delft en Dordrecht. Ook wordt er overwogen om een metrolijn naar Schiphol te bouwen, wat de bereikbaarheid van de luchthaven zal verbeteren.
De uitbreiding van het metronetwerk is een belangrijk onderdeel van het openbaar vervoer in Nederland. Door de toekomstige plannen is het duidelijk dat de metro in Nederland blijvend zal blijven en zich zal ontwikkelen.
De metro in Nederland is sinds de jaren zestig een belangrijk onderdeel van het openbaar vervoer geworden. De eerste metrolijn werd in 1968 geopend in Rotterdam, en sindsdien zijn er in Amsterdam ook verschillende uitbreidingen geweest. Momenteel zijn er twee steden met een actief metronetwerk: Amsterdam en Rotterdam. In andere steden zoals Den Haag en Utrecht zijn er plannen voor toekomige metrolijnen, maar deze zijn nog niet volledig uitgewerkt. De toekomst van de metro in Nederland ziet er veelbelovend uit, met plannen voor nieuwe lijnen en uitbreidingen van het bestaande netwerk.