Nederlanders fietsen gezamenlijk 19,1 miljard kilometer per jaar

Inleiding

In Nederland is fietsen een onmisbaar onderdeel van het verkeersbeleid en het dagelijks leven. Volgens de beschikbare gegevens fietsen Nederlanders gezamenlijk 19,1 miljard kilometer per jaar. Dit getal is een van de belangrijkste indicatoren voor het gebruik van de fiets in het land. Het getal is afgeleid uit verschillende bronnen, waaronder gegevens van de RAI-vereniging, de BOVAG, en andere onderzoeksinstellingen. Dit artikel bespreekt de feiten, trends, en invloeden van het fietsgebruik in Nederland, gebaseerd op de gegevens die beschikbaar zijn.

De hoeveelheid kilometers die Nederlanders fietsen

De totale afstand die Nederlanders per jaar met de fiets afleggen, bedraagt 19,1 miljard kilometer. Dit is een aanzienlijk aandeel in het totale verkeer in Nederland. Het is een stijging ten opzichte van tien jaar geleden, toen het gemiddelde aantal kilometers per persoon nog 902 kilometer bedroeg. In 2023 is dit gestegen naar 1.065 kilometer per persoon. Dit getal is afgeleid uit verschillende bronnen, waaronder de RAI en de BOVAG.

De stijging van het fietsgebruik wordt gedeeltelijk toegeschreven aan de opkomst van elektrische fietsen. Volgens de bronnen is het aantal elektrische fietsen in Nederland toegenomen, wat leidt tot meer kilometers op de fiets. Het aantal fietsen in Nederland is ook toegenomen. Volgens de BRP (Basisregistratie Personen) zijn er in Nederland 22,8 miljoen fietsen, wat overeenkomt met ongeveer 1,3 fiets per persoon. Dit maakt Nederland tot een van de landen met het hoogste aantal fietsen per inwoner.

Het gebruik van de fiets per persoon

Het gebruik van de fiets varieert per persoon en leeftijdsgroep. Volgens de gegevens is het gemiddelde aantal kilometers dat een persoon per jaar fiets, 1.065 kilometer. Dit is een stijging ten opzichte van tien jaar geleden, toen het gemiddelde nog 902 kilometer bedroeg.

De meeste fietsverplaatsingen zijn korter dan 3,7 kilometer. Het vaakst – meer dan 4 op de 10 keer – werd op de fiets gestapt om boodschappen te doen en te winkelen, en voor uitgaan, sport en hobby. Ook het grootste deel van de kilometers op de fiets werd afgelegd om te toeren en te wandelen en voor het doel uitgaan, sport en hobby, namelijk samen 45 procent van alle fietskilometers. Ook de meeste tijd werd op de fiets doorgebracht voor recreatieve doeleinden zoals toeren en wandelen en uitgaan, sport en hobby. Van de ruim 15 minuten fietsen op een dag werd meer dan de helft van de tijd (51 procent) besteed aan een recreatief doel.

Het gebruik van de fiets per geslacht en leeftijd

Het gebruik van de fiets verschilt per geslacht en leeftijd. Volgens de gegevens is het gemiddelde aantal kilometers dat een persoon per dag fiets, 2,9 kilometer. Dit is een stijging ten opzonde van tien jaar geleden.

Vrouwen verplaatsten zich vaker met de fiets dan mannen, gemiddeld 0,7 versus 0,6 keer per dag. Wel legden ze er dagelijks een kortere afstand mee af. Gemiddeld fietsten vrouwen 2,5 kilometer, tegen 2,9 kilometer bij mannen.

Jongeren van 12 tot 18 jaar stapten van alle leeftijdsgroepen het vaakst op de fiets, namelijk 1,3 keer per dag. Ook legden ze met gemiddeld 5,2 kilometer per dag de langste afstand af. De jongens fietsten daarbij gemiddeld bijna één kilometer meer dan de meisjes. Ouderen van 75 jaar of ouder verplaatsten zich het minst vaak met de fiets (0,4 keer). Bij de 75-plussers was het verschil tussen mannen en vrouwen in het aantal fietskilometers het grootst.

Het gebruik van de fiets per dag en week

Het gebruik van de fiets verschilt per dag en week. Volgens de gegevens is het gemiddelde aantal kilometers dat een persoon per dag fiets, 2,9 kilometer.

In het weekend werd er minder vaak op de fiets gestapt dan door de week. Vooral op zondag waren er weinig fietsverplaatsingen, namelijk gemiddeld maar half zo veel als op een doordeweekse dag. Op zaterdag en zondag werd er gemiddeld respectievelijk 2,6 en 2,2 kilometer op de fiets afgelegd, op doordeweekse dagen waren dat er rond 2,8.

De invloed van fietsen op de maatschappelijke en economische structuur

Fietsen heeft een grote invloed op de maatschappelijke en economische structuur. De Bikenomics-studie schat dat de dagelijkse fietsers in Amsterdam bijvoorbeeld 50.000 minder ziektedagen opleveren, met een besparing van € 15,3 miljoen. Ook levert het 120 extra levensjaren op, met een waarde van € 8,3 miljoen, en bespaart het € 21,6 miljoen op gezondheidskosten. Daarnaast bespaart fietsen € 87,6 miljoen op mobiliteitskosten en levert het een toegevoegde waarde van de kwaliteit van leven ter waarde van € 13,7 miljoen. Ook wordt er 40.000 ton CO2 bespaard, wat een waarde heeft van € 9,2 miljoen.

In België heeft een vergelijkbare studie ook laten zien dat het vervangen van 20% van de woon-werkverplaatsingen met de fiets, leidt tot 55 vroegtijdige overlijdens per jaar, en een afname van 6.531 ton CO2-uitstoot. Dit leidt tot een maatschappelijke besparing van € 360 miljoen per jaar.

De toekomst van fietsen in Nederland

Fietsen in Nederland blijft een belangrijk onderdeel van de maatschappelijke en economische structuur. De toekomst van fietsen hangt af van verschillende factoren, waaronder het aanbesteden van fietspaden, het stimuleren van fietsgebruik bij kinderen en ondernemers, en het aanbieden van elektrische fietsen. De overheid en maatschappelijke partners werken samen om meer mensen de kans te geven om te fietsen, met name kinderen, die vaak geen fiets hebben of het niet kunnen betalen.

Conclusie

De gegevens tonen aan dat Nederlanders gezamenlijk 19,1 miljard kilometer per jaar fietsen. Dit is een aanzienlijk aandeel in het totale verkeer in Nederland. Het gebruik van de fiets varieert per persoon en leeftijdsgroep. De meeste fietsverplaatsingen zijn korter dan 3,7 kilometer. Het gebruik van de fiets verschilt per geslacht en leeftijd. Het gebruik van de fiets verschilt per dag en week. Fietsen heeft een grote invloed op de maatschappelijke en economische structuur. Fietsen in Nederland blijft een belangrijk onderdeel van de maatschappelijke en economische structuur. De toekomst van fietsen hangt af van verschillende factoren.

Bronnen

  1. Nederlanders fietsen 1065 kilometer per jaar
  2. Nederlanders fietsen jaarlijks 369.000 keer de aarde rond
  3. Hoeveel fietsen inwoners van Nederland?
  4. Nederlanders fietsen meer, maar rijden ook meer kilometers met de auto
  5. Fietsen in Nederland is een onmisbaar onderdeel
  6. Nederlanders fietsen steeds vaker en langer
  7. Hoeveel fietsen inwoners van Nederland
  8. Hoeveel fietsen inwoners van Nederland
  9. Bovag rai e-bike motorfiets elektische
  10. Fietsgebruik 2000-2022

Related Posts