Hoeveel fietsers zijn er in Nederland?

In Nederland is fietsen een van de meest gebruikte verplaatsingswijzen. Het land staat bekend om zijn uitgebreide fietsinfrastructuur, het grote aantal fietsen en de hoge frequentie van het gebruik van de fiets. Op basis van de beschikbare cijfers en rapportages uit bronnen zoals de Fietsersbond, het CBS, de RAI en andere onderzoeksinstellingen, is het aantal fietsers in Nederland een belangrijk thema dat aandacht verdient. In dit artikel wordt ingegaan op het aantal fietsers, het gebruik van fietsen, de positie van Nederland in vergelijking met andere landen en de impact van fietsen op de maatschappij.

Aantal fietsers in Nederland

De bronnen geven aan dat Nederland beschikt over een van de grootste fietsenbestanden ter wereld. Volgens de laatste schatting van de brancheverenigingen BOVAG en RAI zijn er 22,8 miljoen fietsen in Nederland. Dit betekent dat iedere Nederlander ongeveer 1,3 fiets bezit. Dit is uniek in de wereld, wat duidelijk maakt dat fietsen een van de meest gebruikte verplaatsingswijzen is in het land. Bovendien zijn er 1,8 miljoen elektrische fietsen in gebruik, waarvan het aantal speed pedelecs iets boven de 14.000 ligt. Dit getal duidt op een toenemende trend van elektrische fietsen, die vooral in stedelijke gebieden worden gebruikt.

Deze cijfers zijn gebaseerd op verschillende onderzoeken, waaronder het onderzoek van de Fietsersbond, het CBS en andere instellingen. Zo blijkt dat het aantal fietsers in Nederland stijgt, vooral bij jonge mensen. In 2021 fietste 70% van de Nederlanders minstens één keer per week, wat duidelijk maakt dat fietsen een veelgebruikte vervoersvorm is. Het cijfer voor actieve fietsers is echter niet eenduidig, omdat er verschillen zijn tussen de verschillende categorieën fietsers. Zo zijn er meer actieve fietsers in stedelijke gebieden dan in landelijke of minder stedelijke gebieden. Dit wijst erop dat het fietsgedrag sterk beïnvloed wordt door de omgeving en de beschikbaarheid van fietspaden.

Fietsgebruik in Nederland

In Nederland wordt er veel gefietst. In totaal fietsen Nederlanders zo’n 15 miljard kilometer per jaar. Dat is ruim 880 kilometer per persoon, verdeeld over ongeveer 250 tot 300 fietsritten. De fiets is dus goed voor bijna een kwart van de verplaatsingen in het land. In 2023 was de fiets met 27 procent van alle verplaatsingen de meest gebruikte vervoerwijze, na de auto (als bestuurder en passagier). Een inwoner van Nederland van 6 jaar of ouder verplaatste zich dat jaar gemiddeld 266 keer met de fiets. Over het hele jaar fietste een persoon gemiddeld 1065 kilometer en deed daar 96 uur over.

De meeste fietsverplaatsingen zijn korter dan 3,7 kilometer. Het vaakst – meer dan 4 op de 10 keer (44 procent) – werd op de fiets gestapt om boodschappen te doen en te winkelen, en voor uitgaan, sport en hobby. Ook het grootste deel van de kilometers op de fiets (40 procent) werd afgelegd om te toeren en te wandelen en voor het doel uitgaan, sport en hobby. De meeste tijd werd op de fiets doorgebracht voor recreatieve doeleinden zoals toeren en wandelen en uitgaan, sport en hobby. Van de bijna 16 minuten fietsen op een dag werd bijna de helft van de tijd (46 procent) besteed aan een recreatief doel.

Fietspaden en fietsinfrastructuur

Nederland beschikt over een uitgebreid fietsnetwerk. Het land heeft 37.000 kilometer fietspad, wat veel meer is dan de eerdere schatting van 29.000 kilometer van de Fietsersbond uit 2009. Ook is het aantal kilometer wegen met fietsstroken 4.700 kilometer, gelijk aan de eerdere schatting. Dit betekent dat er voldoende fietspaden beschikbaar zijn om het gebruik van de fiets te stimuleren. De Fietsersbond Routeplanner biedt betrouwbare informatie voor alle provincies en geeft aan waar de meest gebruikte fietspaden liggen.

De drukste fietspaden in Nederland zijn vooral te vinden in steden zoals Utrecht, Amsterdam en Groningen. De meest gebruikte fietspaden zijn: - Smakkelaarsveld, Utrecht - Vredenburg, Utrecht - Jaarbeursplein, Utrecht - De Ruiterkade, Amsterdam - Weesperzijde, Amsterdam - Grote Markt, Groningen - Van Diemerbroeckstraat, Nijmegen

Deze fietspaden worden regelmatig gebruikt en zijn onderdeel van het nationale fietsenbeleid. De Nationale Fiets Telweek, die in 2015, 2016 en 2017 werd gehouden, onderzoekt de activiteiten op fietspaden en geeft een overzicht van de drukste routes.

Snelheid en veiligheid van fietsers

De gemiddelde snelheid van fietsers in Nederland is in 2016 gemeten op 15,8 kilometer per uur. In grote steden wordt langzamer gefietst dan in de buitenwijken, vooral in Amsterdam (14,4 km/h) en Utrecht (14,7 km/h). Er zijn ook verschillen per provincie. In Fryslân fietsen mensen met 15,1 km/h het langzaamst, in Zeeland met 16,6 km/h het snelst. Dit verschil in snelheid kan worden toegeschreven aan verschillen in het verkeer, het fietspad en de toegankelijkheid van fietspaden.

De veiligheid van fietsers is echter een onderwerp dat aandacht verdient. Volgens de SWOV houdt factsheets bij over verkeersdoden en verkeersgewonden. Het aantal fietsers dat ernstig gewond wordt door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid geschat op zo’n 10.000 per jaar, de helft van het totaal aantal verkeersgewonden.

Maatschappelijke voordelen van fietsen

Fietsen draagt bij aan duurzaamheid, gezondheid en economische voordelen. De Bikenomics-studie schat dat de fietsers in Amsterdam in totaal jaarlijks zorgen voor: - 50.000 minder ziektedagen, met een besparing van € 15,3 miljoen - 120 extra levensjaren, met de waarde van € 8,3 miljoen - Besparing van € 21,6 miljoen op gezondheidskosten - Besparing van € 87,6 miljoen op mobiliteitskosten - Toegevoegde waarde van de kwaliteit van leven ter waarde van € 13,7 miljoen - Besparing van 40.000 ton CO2 ,de positieve effecten van een betere luchtkwaliteit heeft een waarde van € 9,2 miljoen

In België is er ook een Bikenomics-studie gedaan met onder andere de vraag: ‘Wat zijn de maatschappelijke kosten en/of baten als 20% van de woon-werkverplaatsingen van 10 km of minder die nu met de auto worden gedaan, met de fiets worden gedaan?’. Wanneer 20% van de woon-werkverplaatsing wordt vervangen met de fiets, zou dit 55 vroegtijdige overlijdens per jaar voorkomen, zie afbeelding. Daarnaast zal de toename van het fietsgebruik zorgen voor een jaarlijkse afname van 6.531 ton CO2-uitstoot in vergelijking met het referentiejaar 2021. In totaal komt dit uit op een maatschappelijke besparing van € 360 miljoen per jaar.

Conclusie

In Nederland is het aantal fietsers een belangrijk cijfer dat het fietsgedrag en de impact van fietsen op de maatschappij weerspiegelt. Het cijfer van ongeveer 800.000 sportieve fietsers duidt op een sterke groei van het fietsgebruik. Het fietsgebruik varieert per gemeente, met het hoogste percentage in Midden- en Noord-Nederland. Fietsen draagt bij aan duurzaamheid, gezondheid en economische voordelen. De veiligheid van fietsers is echter een onderwerp dat aandacht verdient. Door de infrastructuur en veiligheid te verbeteren, kan het fietsgebruik worden gestimuleerd en de maatschappelijke voordelen worden vergroot.

Bronnen

  1. Fietsersbond
  2. Indeheiligestede.nl
  3. Allesoversport.nl
  4. CBS
  5. AlleCijfers.nl
  6. Indeheiligestede.nl
  7. Fietsplatform.nl
  8. Raivereniging.nl
  9. Fietsberaad.nl

Related Posts