Knooppuntenroute in Nederland voor wandelen: een overzicht van wandelnetwerken en routes
juli 11, 2025
In Nederland is de fiets een van de belangrijkste vervoermiddelen. Het land staat bekend om zijn uitgebreide fietspadennetwerken, de hoge populariteit van het fietsen en het grote aantal fietsen dat in omloop is. Uit verschillende onderzoeken en cijfers blijkt dat Nederland op dit gebied uniek is. In dit artikel worden de belangrijkste cijfers en feiten over het aantal fietsen in Nederland belicht, met aandacht voor het verschijnsel van het aantal fietsen per inwoner, het aantal elektrische fietsen, en de trend in de aantallen fietsen over de jaren heen.
Het aantal fietsen per inwoner in Nederland is uniek in de wereld. Met 24,1 miljoen fietsen is het land het land met het hoogste aantal fietsen per inwoner. Dit betekent dat iedere Nederlander gemiddeld ruim 1,3 fiets bezit, wat veel hoger is dan in andere landen waar fietsen populair zijn. In Denemarken zijn er 0,8 fietsen per persoon, in Japan 0,6 en in België 0,5. Dit cijfer laat zien dat Nederland niet alleen het land met de meeste fietsen is, maar ook dat de gemiddelde Nederlander meer dan één fiets bezit. Het verschijnt erop dat het aantal fietsen per inwoner in Nederland de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Dit is onder meer te verklaren door de toenemende populariteit van elektrische fietsen, die in 2021 ongeveer 3 miljoen stuks bedroegen, wat 13% van het totale aantal fietsen in Nederland vertegenwoordigt. De groei van het aantal elektrische fietsen is een van de belangrijkste trends in de afgelopen jaren.
De toename van het aantal elektrische fietsen is een belangrijk onderdeel van de toekomst van het fietsen in Nederland. In 2023 zijn er 4,2 miljoen e-fietsen in Nederland, wat 17,5% van het totale aantal fietsen is. Daarnaast zijn er ruim 32.000 speedpedelecs, wat opnieuw een aandeel vormt van het totale fietsenbestand. In 2023 werden er 804.000 nieuwe fietsen verkocht, waarvan 56% elektrische fietsen. Dit is een daling ten opzichte van vorig jaar, maar het aantal e-fietsen blijft opvallend hoog. In Europa is Nederland op dit gebied op de derde plaats, met 453.000 verkochte e-fietsen, achter Duitsland (2,1 miljoen) en Frankrijk (673.000). Het aantal elektrische fietsen neemt toe, en de overheid streeft ernaar om het fietsgebruik verder te stimuleren.
De fietsinfrastructuur is van groot belang voor het aanblijven van fietsers in het land. Nederland heeft 37.000 kilometer fietspad, wat het land op de eerste plaats plaatst in Europa. Daarnaast zijn er 4.700 kilometer wegen met fietsstroken, wat een betere verbinding biedt tussen steden en dorpen. De fietsinfrastructuur is van groot belang voor het aanblijven van fietsers in het land. Volgens onderzoek is het aantal fietsers in Nederland gestegen, en dit is vooral te danken aan de goede fietsinfrastructuur. In grote steden zoals Amsterdam en Utrecht is het aantal fietsers zelfs toegenomen, waardoor het aantal fietsen in die steden ook is toegenomen. De fietsinfrastructuur is dus van groot belang voor het aanblijven van fietsers in het land.
Hoewel Nederland een fietsland is, blijft fietsdiefstal een probleem. Elk jaar worden er ongeveer een half miljoen fietsen gestolen in Nederland. Hoewel het aantal gestolen fietsen in 2019 met 28% is afgenomen ten opzichte van 2016, bleef de financiële schade gelijk, namelijk rond de 600 miljoen euro. Dit komt voornamelijk omdat dieven steeds vaker duurdere modellen proberen te stelen, zoals elektrische fietsen en speed pedelecs. Om diefstal te voorkomen, is het aan te raden om gebruik te maken van een goed fietsslot met een ART-keurmerk of een fietsverzekering af te sluiten. De overheid heeft ook maatregelen genomen om het probleem van de fietsdiefstal aan te pakken, waaronder het aanbieden van specifieke veiligheidsmaatregelen en het versterken van de toezichtsmaatregelen.
Het gebruik van de fiets is in Nederland vooral gericht op korte afstanden. Volgens gegevens van het CBS is het fietsgebruik bij afstanden van maximaal 7,5 kilometer het hoogst. In gemeenten in Midden- en Noord-Nederland is het percentage fietsgebruik groter dan 45%, terwijl het in het zuiden van Nederland lager is, met gemiddeld minder dan 35%. In de stad Amsterdam zijn er ongeveer 900.000 fietsen, wat meer is dan het aantal inwoners van de stad. In de regio's met veel grote steden zijn er over het algemeen meer fietsen te vinden dan in dunner bevolkte gebieden.
In Nederland is de fiets een onmisbaar onderdeel van het verkeersbeeld. Het land beschikt over een van de grootste en meest uitgebreide fietspadennetwerken ter wereld, en het aantal fietsen is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Het gemiddelde aantal fietsen per inwoner is 1,4, wat aanzienlijk hoger is dan in andere landen waar fietsen populair zijn. De fiets wordt vooral gebruikt voor korte afstanden en speelt een belangrijke rol in de maatschappelijke en economische situatie. Het gebruik van elektrische fietsen neemt toe, en de overheid streeft ernaar om het fietsgebruik verder te stimuleren. Hoewel het probleem van de fietsdiefstal aanhoudt, zijn er maatregelen genomen om dit te beheren. In het algemeen is Nederland een echt fietsland, waarin de fiets een belangrijke rol speelt in het dagelijks leven.