Kleinschalig overnachten in Nederland: Unieke vakantieplekken en sfeer
juli 11, 2025
De fiets is in Nederland een van de belangrijkste vervoermiddelen. Het land telt meer fietsen dan inwoners, wat aantoont dat het fietsgebruik een centrale rol speelt in de mobiliteit van het land. De verkoopcijfers van fietsen geven inzicht in de dynamiek van de markt en de trends die de markt beïnvloeden. In dit artikel worden de belangrijkste cijfers, ontwikkelingen en trends in de verkoop van fietsen in Nederland geanalyseerd, gebaseerd op de beschikbare data.
In 2024 bedroeg het aantal nieuwe fietsen dat in Nederland is verkocht 858.128 stuks. Dit is een daling van 7 procent ten opzichte van 2023, toen nog 923.000 fietsen werden verkocht. De piek in de verkoop werd behaald in 2020, toen ruim 1,1 miljoen nieuwe fietsen werden verkocht. Sindsdien is de verkoop gestaag gedaald, mede als gevolg van leveringsproblemen en een tijdelijke terugkeer naar de normale situatie na de coronapandemie.
In 2023 was het aantal verkochte fietsen 804.000, wat een daling van 6 procent betekent ten opzichte van 2022. In 2022 bedroeg het aantal fietsen dat werd verkocht 855.000. In 2018 en 2019 was het aantal fietsen dat werd verkocht zelfs hoger dan 1 miljoen. De verkoop van fietsen daalde dus in de jaren erna, al blijft de markt stabiel.
De fiets is een onmisbaar onderdeel van het Nederlandse verkeer. Het land telt momenteel 24,4 miljoen fietsen, wat een stijging van 8,4 procent is ten opzichte van 2014. Ook het aantal brom- en snorfietsen nam toe: vergeleken met tien jaar geleden is het aantal met 16,5% gegroeid tot 1,29 miljoen stuks. Het aantal motorfietsen bedraagt inmiddels ruim 829.000, een stijging van 16,2%.
De e-fiets is de populairste vorm van fiets in Nederland. In 2024 bedroeg het aantal verkochte e-fietsen 405.000 stuks, wat 48 procent van de totale verkoop van fietsen uitmaakt. In 2023 was dit aandeel 56 procent, wat aantoont dat de e-fiets de markt blijft domineren. De gemiddelde prijs van een e-fiets steeg in 2024 met 3 procent naar €2.719. Dit is hoger dan de gemiddelde prijs van een traditionele fiets, die in 2024 op €1.809 lag.
De stijging van e-fietsen is niet alleen te zien in het aantal verkochte fietsen, maar ook in de omzet. In 2024 bracht de verkoop van e-fietsen een omzet van ruim €1,17 miljard op, wat 80 procent van de totale omzet van de fietsenmarkt uitmaakt. Dit suggereert dat de e-fiets de belangrijkste motor is in de fietsmarkt.
De e-fiets blijft ook de populairste vorm van fiets in Europa. In 2023 verkocht Nederland 453.000 e-fietsen, wat een aandeel van 56 procent betekent. Duitsland is de absolute koploper in de verkoop van elektrische fietsen, met 2,1 miljoen verkochte e-fietsen in 2023. Nederland neemt met 453.000 de derde plaats in achter Frankrijk (673.000).
De verkoop van fietsen wordt vooral geïnfluenceerd door de behoeften van de consument. De e-fiets is de populairste vorm van fiets, gevolgd door de traditionele stadsfiets. De verkoop van fietsen is dus sterk afhankelijk van de keuzes van de consument.
In 2024 was bijna de helft van de verkochte fietsen een elektrische fiets. Iets meer dan 111.000 daarvan waren fatbikes, al blijft de traditionele e-bike volgens de brancheorganisaties “de ruggengraat van de markt”. Ook de verkoop van traditionele stadsfietsen blijft belangrijk voor de sector, goed voor een vijfde van de nieuwverkoop.
De verkoop van snorfietsen en bromfietsen is ook van belang. In 2024 nam de verkoop van snorfietsen af, met 7 procent ten opzichte van 2023. In totaal werden er 32.493 snorfietsen verkocht, wat een daling van 7 procent is. Dit wordt vooral toegeschreven aan de invoering van de helmplicht. Van de nieuw verkochte snorfietsen was 47,3 procent elektrisch aangedreven. Dit aandeel is gestegen in de afgelopen jaren.
De verkoop van bromfietsen nam in 2022 toe met 15 procent ten opzichte van 2021. Het aantal verkochte bromfietsen bedroeg in 2022 29.304, 41,6 procent minder dan in 2021. De stijging in het aantal verkochte bromfietsen ging ten koste van de snorfiets, waarvan er in 2022 29.304 werden verkocht, 41,6 procent minder dan in 2021.
De fietsenmarkt draagt bij aan de werkgelegenheid, en blijft een belangrijk onderdeel van het Nederlandse verkeer. In 2024 werkten 14.240 personen in de fietsenbranche, een stijging van ruim 42 procent ten opzichte van 2018. Dit suggereert dat de fietsenmarkt een belangrijke bijdrage levert aan de werkgelegenheid in Nederland.
De fietsenmarkt heeft ook gevolgen voor de werkgelegenheid. In 2024 werkten 14.240 personen in de fietsenbranche, een stijging van ruim 42 procent ten opzichte van 2018. Dit suggereert dat de fietsenmarkt een belangrijke bijdrage levert aan de werkgelegenheid in Nederland.
De toekomstvisie van de fietsenmarkt is gericht op duurzaamheid, innovatie en groei. De fiets is een onmisbaar onderdeel van het Nederlandse verkeer. Het land telt momenteel 24,4 miljoen fietsen, wat een stijging van 8,4 procent is ten opzichte van 2014. Ook het aantal brom- en snorfietsen nam toe: vergeleken met tien jaar geleden is het aantal met 16,5% gegroeid tot 1,29 miljoen stuks. Het aantal motorfietsen bedraagt inmiddels ruim 829.000, een stijging van 16,2%.
De fiets is een zeer populaire vervoermiddelen, met een grote invloed op het verkeer en de mobiliteit in Nederland. De groei van de fietsenmarkt heeft ook gevolgen voor de werkgelegenheid. In 2024 werkten 14.240 personen in de fietsenbranche, een stijging van ruim 42 procent ten opzichte van 2018. Dit suggereert dat de fietsenmarkt een belangrijke bijdrage levert aan de werkgelegenheid in Nederland.
De opkomst van de e-fiets heeft ook gevolgen voor het Nederlands fietsroutenetwerk. De actieradius wordt door de trapondersteuning immers aanzienlijk vergroot. Bij het knooppuntennetwerk is dat geen probleem. Dat systeem is dermate flexibel dat iedereen daar een eigen route in kan maken. Vaste routes kunnen er vaak wel een extra lus bij gebruiken om de kilometervreters van dienst te zijn. De opkomst van e-bikes vraagt ook om aandacht voor oplaadpunten – zeker op de wat langere routes.
De fiets is in Nederland een van de belangrijkste vervoermiddelen. Het land telt meer fietsen dan inwoners, wat aantoont dat het fietsgebruik een centrale rol speelt in de mobiliteit van het land. De verkoopcijfers van fietsen geven inzicht in de dynamiek van de markt en de trends die de markt beïnvloeden. De e-fiets is de populairste vorm van fiets in Nederland en blijft de markt domineren. De fietsenmarkt draagt bij aan de werkgelegenheid, en blijft een belangrijk onderdeel van het Nederlandse verkeer. De toekomstvisie van de fietsenmarkt is gericht op duurzaamheid, innovatie en groei.