De Koelste Plekken in Nederland: Waar en Waarom
juli 11, 2025
Fietsen is een van de belangrijkste vervoersmiddelen in Nederland. De landelijke omstandigheden, zoals het platte land en de uitgebreide fietsinfrastructuur, hebben bijgedragen aan het feit dat Nederland het land is met het meeste fietsen per inwoner ter wereld. In dit artikel worden de cijfers en feiten over fietsen in Nederland uitgebreid besproken, inclusief het aantal fietsen, het gebruik van fietsen, en de impact van fietsen op de maatschappij.
Nederland heeft wereldwijd het hoogste aantal fietsen per inwoner. Volgens de laatste schatting van brancheverenigingen BOVAG en RAI zijn er in Nederland 22,8 miljoen fietsen. Dit betekent dat iedere Nederlander gemiddeld 1,3 fiets bezit, een unieke situatie in de wereld. Er zijn ook 1,8 miljoen elektrische fietsen in omloop, wat het aantal speed pedelecs (snelle elektrische fietsen) iets boven de 14.000 houdt. Dit cijfer is een indicatie van de groeiende populariteit van elektrische fietsen in het land.
De infrastructuur voor fietsers in Nederland is uitgebreid en goed ontwikkeld. Nederland heeft 37.000 kilometer fietspaden, wat veel meer is dan de eerdere schatting van 29.000 kilometer van de Fietsersbond uit 2009. Daarnaast zijn er 4.700 kilometer wegen met fietsstroken, wat gelijk is aan de eerdere schatting. De Fietsersbond beschikt over betrouwbare informatie voor alle provincies, waardoor fietsers overal in het land gemakkelijk kunnen reizen.
De drukste fietspaden in Nederland bevinden zich vooral in stedelijke gebieden. In Utrecht zijn de meest gebruikte fietspaden, zoals Smakkelaarsveld, Vredenburg, en Jaarbeursplein. In Amsterdam zijn fietspaden als Weesperzijde en De Ruiterkade populair, terwijl Groningen en Nijmegen ook veel fietsers trekken. Deze paden worden vaak gebruikt voor korte reizen, zoals winkelen, boodschappen doen, en recreatie.
Fietsen is de meest gebruikte vervoerswijze in Nederland. In 2023 was de fiets met 27 procent van alle verplaatsingen de meest gebruikte vervoerwijze. Gemiddeld fietst een Nederlander 3,0 kilometer per dag, terwijl scholieren gemiddeld 6,2 kilometer per dag fietsen. In 2020, tijdens de coronapandemie, fietsten mensen minder vaak, maar de groep van 12- tot 18-jarigen fietste het vaakst, met gemiddeld 33 kilometer per week.
De meeste fietsverplaatsingen zijn korter dan 3,7 kilometer. Het vaakst wordt op de fiets gestapt om boodschappen te doen en te winkelen, en voor uitgaan, sport en hobby. In 2020 was het gemiddelde aantal kilometers op de fiets voor toeren en wandelen bijna een derde hoger dan in 2019. De meeste fietskilometers werden echter voor recreatieve doeleinden afgelegd, zoals voor toertochten, wandelen en voor uitgaan, sport en hobby.
Fietsen heeft een positieve impact op de maatschappij. In Amsterdam, bijvoorbeeld, levert het fietsgebruik jaarlijks 50.000 minder ziektedagen op, met een besparing van €15,3 miljoen. Bovendien zorgen fietsers voor 120 extra levensjaren en een besparing van €8,3 miljoen op gezondheidskosten. De besparing op mobiliteitskosten bedraagt €21,6 miljoen, terwijl de toegevoegde waarde van de kwaliteit van leven €13,7 miljoen waard is. Daarnaast leidt fietsen tot een afname van CO2-uitstoot, wat positief is voor het milieu.
In België is er ook een Bikenomics-studie gedaan, waarin is gekeken naar de maatschappelijke kosten en baten van fietsen. Als 20% van de woon-werkverplaatsingen van 10 km of minder met de fiets wordt gedaan, zou dit 55 vroegtijdige overlijdens per jaar voorkomen. Daarnaast zou de toename van het fietsgebruik leiden tot een jaarlijkse afname van 6.531 ton CO2-uitstoot in vergelijking met het referentiejaar 2021. In totaal komt dit uit op een maatschappelijke besparing van €360 miljoen per jaar.
Fietsen is een duurzame vervoerswijze die bijdraagt aan het verminderen van de CO2-uitstoot. In Nederland zijn er veel fietspaden en fietsinfrastructuur, waardoor fietsen een aantrekkelijke keuze is. Fietsen is ook goedkoper dan het gebruik van de auto, wat bijdraagt aan de economische voordelen van fietsen. Daarnaast is fietsen een gezonde manier van bewegen, wat bijdraagt aan de gezondheid van de gebruiker.
De toekomst van fietsen in Nederland ziet er roosjes uit. Het aantal fietsen blijft stijgen, en de infrastructuur wordt verder uitgebreid. De overheid investeert zwaar in fietsinfrastructuur, met aparte fietspaden, fietsenstallingen en fietsstraten. Dit is belangrijk om het aantal verkeersdoden en gewonden te beperken en om het fietsgebruik te stimuleren.
De fiets is een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven in Nederland. Het land heeft een uitstekende fietsinfrastructuur, wat bijdraagt aan het feit dat fietsen zo populair is. De toekomst van fietsen in Nederland ziet er roosjes uit, en de groei van het fietsgebruik is te verwachten.