Kaart van Nederland: Belangrijke steden en hun rol in het landschap
juli 11, 2025
In het kader van de groeiende vraag naar duurzame mobiliteit in Nederland, is de vraag hoeveel elektrische fietsen er in 2020 in het land zijn, van groot belang. De informatie die beschikbaar is, laat zien dat elektrische fietsen, ook wel e-bikes genoemd, een steeds groeiende markt vormen. In dit artikel worden de cijfers en trends van het aantal elektrische fietsen in 2020 besproken, met aandacht voor de verdeling per leeftijdsgroep, het verschil tussen kopen en leasen, en de marktaandeel van verschillende merken.
Uit de bronnen blijkt dat het aantal elektrische fietsen in Nederland in 2020 sterk is toegenomen. Volgens een artikel dat in 2021 is gepubliceerd, is het aantal elektrische fietsen in 2020 toegenomen met 30% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit cijfer wordt ook ondersteund door andere bronnen, waaronder het persbericht van de BOVAG en RAI Vereniging, die aangeven dat de verkoopcijfers van e-bikes in 2020 fors zijn gestegen.
In 2020 werden er 547.000 elektrische fietsen verkocht, wat een stijging betekent ten opzichte van 2019, toen het aantal elektrische fietsen nog maar 420.000 bedroeg. Het aantal elektrische fietsen dat in 2020 is verkocht, is dus met 127.000 gestegen. Dit cijfer geeft weer dat elektrische fietsen steeds populairder worden, vooral als gevolg van de coronacrisis, die ervoor zorgde dat fietsen nog populairder werd.
De verdeling van het aantal elektrische fietsen per leeftijdsgroep is in 2020 ook opvallend. Volgens een analyse van het CBS en RDW is het aantal elektrische fietsen dat in 2020 is verkocht, vooral gericht op de leeftijdsgroep van 45 tot 65 jaar. In deze leeftijdsgroep zijn 6482 elektrische fietsen verkocht, wat een aandeel van 15,2% van het totale aantal verkochte e-bikes betekent. Dit cijfer is opvallend, aangezien dit de hoogste aantallen in deze leeftijdsgroep betreft.
De jongere leeftijdsgroepen, zoals 16 tot 35 jaar, hebben een kleiner aandeel van het totale aantal verkochte e-bikes. In deze leeftijdsgroep zijn er slechts 1310 elektrische fietsen verkocht, wat een aandeel van 3,1% van het totale aantal elektrische fietsen in 2020 betekent. Dit cijfer geeft aan dat de jongere generatie nog niet zo sterk is aangesloten op de trend van elektrische fietsen, maar dat er wel een stijging in de vraag is geweest.
Een ander aspect dat in 2020 van belang was, is het verschil tussen het kopen van een elektrische fiets en het leasen ervan. Uit bronnen blijkt dat het kopen van een elektrische fiets in 2020 het populairst was. In 2020 was 96% van de elektrische fietsen privébezit, terwijl 4% van de elektrische fietsen via lease is verkregen. Dit cijfer is opvallend, aangezien het verschil tussen kopen en leasen in 2020 is toegenomen. In 2020 was het aandeel van de via lease verkregen e-bikes met 2% gestegen ten opzichte van 2020.
Deze stijging van 2% is te verklaren door de groeiende vraag naar leaseopties, vooral onder bedrijven. In 2020 is het aantal via lease verkregen elektrische fietsen gestegen tot 200.000, wat een stijging van 2% betekent ten opzichte van 2020. Dit cijfer geeft weer dat het leaseconcept in de toekomst nog populairder kan worden, vooral als bedrijven steeds vaker gebruik maken van leaseopties voor hun medewerkers.
Niet alleen het aantal elektrische fietsen in 2020 is interessant, ook de marktaandelen van de verschillende merken zijn van belang. Uit bronnen blijkt dat elektrische fietsen van de merken Gazelle, Sparta, Stella, Batavus, Giant en Cortina de grootste marktaandelen hebben. In 2020 is het aandeel van Gazelle met 16% het grootste, gevolgd door Sparta met 12% en Stella met 12%. De overige merken hebben een kleiner aandeel, maar zijn wel populair in bepaalde regio’s van Nederland.
Deze verdeling laat zien dat elektrische fietsen van de merken Gazelle en Sparta de grootste vraag hebben, wat te maken heeft met de kwaliteit en de prijs van deze merken. De prijs van elektrische fietsen is in 2020 met 20% gestegen ten opzichte van 2019, wat ook heeft bijgedragen aan de groei van de markt.
In het kader van de groeiende vraag naar duurzame mobiliteit in Nederland, blijkt dat het aantal elektrische fietsen in 2020 sterk is toegenomen. Het aantal elektrische fietsen dat in 2020 is verkocht, bedraagt 547.000, wat een stijging betekent ten opzichte van 2019. De verdeling van het aantal elektrische fietsen per leeftijdsgroep is in 2020 ook opvallend, met het grootste aandeel in de leeftijdsgroep van 45 tot 65 jaar. Het verschil tussen kopen en leasen is in 2020 ook opvallend, met een stijging van 2% in het aandeel van via lease verkregen e-bikes. De populairste merken zijn Gazelle, Sparta, Stella, Batavus, Giant en Cortina, die samen het grootste aandeel hebben van de verkoopcijfers van elektrische fietsen in 2020.