Fietsroutes in Nederland: Aantallen, lengtes en ontwikkelingen
juli 10, 2025
Fietsen in Nederland is een van de meest gebruikte vervoersvormen, maar het is ook gevaarlijk. In het land gebeuren jaarlijks ongeveer 19.000 ongelukken met fietsers, waarvan 246 in 2024 om het leven zijn gekomen. In veel gevallen zijn de gevaarlijkste wegen voor fietsers de N-wegen, waar de snelheden vaak zo’n 80 km/u bedragen. Dit onderzoek en de rapportages van diverse instellingen laten zien dat het risico op een ongeluk op sommige plekken aanzienlijk groter is dan op andere. In dit artikel worden de gevaarlijkste wegen voor fietsers in Nederland bekeken, de oorzaken van ongelukken en maatregelen om veiliger te fietsen.
In Nederland zijn de N-wegen de meest gebruikte wegen buiten de bebouwde kom. Deze wegen zijn vaak niet voorzien van vangrails en hebben een snelheidslimiet van 80 km/u. Onderzoek van Verkeersveiligheid Nederland (VVN) toont aan dat 22,4% van de verkeersdoden op deze wegen gebeurt. De meest gevaarlijke N-wegen zijn:
Deze wegen zijn vooral gevaarlijk vanwege de hoge snelheden en het gebrek aan afslagen of oversteekplaatsen. Bovendien is het verkeer op deze wegen vaak intensief, wat het risico op ongelukken verder vergroot.
De overheid heeft in 2023 besloten om 200 miljoen euro te investeren in het verbeteren van de veiligheid op N-wegen. Dit geld wordt gebruikt om middeneilanden aan te leggen, rotondes te bouwen en de snelheid te verlagen. Zo is op de N798 bij de Hoofdlaan in Putten een middeneiland aangelegd, wat het oversteken voor fietsers en voetgangers iets overzichtelijker maakt. Toch blijft het probleem bestaan, vooral als de snelheid op 80 km/u blijft.
Volgens onderzoek van Independer en Rijkswaterstaat zijn er bepaalde gemeenten waar het aantal fietsongevallen per inwoner het hoogst is. Hieronder volgt een overzicht van de vijf gevaarlijkste gemeenten:
Plaats | Fietsongevallen per 10.000 inwoners |
---|---|
Leiden | 29,3 |
Wassenaar | 28,8 |
Texel | 27,8 |
Delft | 25,1 |
Noordwijk | 24,8 |
Leiden staat bovenaan met 29,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit komt door de hoge dichtheid van studenten en het drukke verkeer in de stad. Ook in Wassenaar en Texel zijn de risico’s voor fietsers groot. Op Texel is het aantal fietsongevallen vooral te verklaren door de veelvuldige fietstochten in het land.
De veiligheid van fietsers kan worden verbeterd door een aantal eenvoudige maatregelen. Hier zijn enkele tips om veiliger te fietsen:
De meeste dodelijke ongevallen met fietsers gebeuren op kruispunten. Volgens het onderzoek van Verkeersveiligheid Nederland ligt bijna de helft van de dodelijke fietsslachtoffers op kruispunten. Binnen de bebouwde kom gebeurt het ongeval vaak met minder ernstige gevolgen, maar buiten de bebouwde kom is de afloop vaak ernstiger. Hieronder volgt een overzicht van de vijf gevaarlijkste kruispunten in Nederland:
De gemeenten moeten actief zijn om de veiligheid van fietsers te verbeteren. Hier zijn een paar maatregelen die gemeenten kunnen nemen:
In grote steden zoals Amsterdam, Den Haag en Rotterdam gebeuren de meeste ongelukken met fietsers. Dit komt door de hoge dichtheid van fietsers en het drukke verkeer. De gemeenten moeten hier actief op inpassen, bijvoorbeeld door het aanleggen van bredere fietspaden, het verlagen van de snelheid en het verbeteren van de oversteekplaatsen. In Amsterdam is er bijvoorbeeld een herinrichting van het Leidseplein aangekondigd, waaronder het verlagen van de snelheid en de transformatie naar een autovrij plein.
De overheid heeft in het verleden actief opgepast voor de veiligheid van fietsers. Onderzoek van Sweco en de Fietsersbond toont aan dat er 2,3 miljard euro nodig is om de veiligheid van fietsers in de komende 30 jaar te verbeteren. Daarnaast heeft de overheid besloten om in te zetten op het aanleggen van meer fietspaden en het verbeteren van de verkeersveiligheid op N-wegen.
De wetenschap speelt ook een rol bij het bepalen van de veiligste fietspaden en het bepalen van de gevaarlijkste wegen. Onderzoek van de TU Delft en andere universiteiten helpt bij het bepalen van de veiligste routes en het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Fietsen in Nederland is een van de meest gebruikte vervoersvormen, maar het is ook gevaarlijk. De gevaarlijkste wegen voor fietsers zijn vooral de N-wegen, waar de snelheid vaak 80 km/u bedraagt. De meest gevaarlijke gemeenten zijn Leiden, Wassenaar, Texel, Delft en Noordwijk. De veiligheid van fietsers kan worden verbeterd door meer fietspaden aan te leggen, de snelheid te verlagen en de oversteekplaatsen te verbeteren. De overheid moet actief zijn om de veiligheid van fietsers te verbeteren en de risico’s te verminderen.