Fietsen in Nederland: Hoeveel fietsen zijn er en wat betekent dit voor de toekomst?

Fietsen in Nederland is een onmisbaar onderdeel van de maatschappelijke en economische structuur. Het land staat bekend om zijn fietsen, niet alleen vanwege het grote aantal fietsen, maar ook vanwege de kwaliteit en de ruimte die fietsen in het landschap innemen. De bronnen die beschikbaar zijn, geven een overzicht van het aantal fietsen, het gebruik ervan, en de impact op de samenleving. In dit artikel wordt gekeken naar hoeveel fietsen er in Nederland zijn, hoe vaak ze worden gebruikt, en welke rol ze spelen in het land.

Hoeveel fietsen zijn er in Nederland?

In Nederland zijn er meer fietsen dan mensen. Volgens de laatste schatting van brancheverenigingen BOVAG en RAI zijn er 22,8 miljoen fietsen in Nederland. Dit betekent dat iedere Nederlander ongeveer 1,3 fiets bezit. Dit is uniek in de wereld en geeft aan dat fietsen een van de meest gebruikte verplaatsingswijzen is in het land. Bovendien zijn er 1,8 miljoen elektrische fietsen in gebruik, waarvan het aantal speed pedelecs iets boven de 14.000 ligt. Dit getal duidt op een toenemende trend van elektrische fietsen, die vooral in stedelijke gebieden worden gebruikt.

Hoeveel kilometer fietspad is er in Nederland?

Nederland beschikt over een uitgebreid fietsnetwerk. Het land heeft 37.000 kilometer fietspad, wat veel meer is dan de eerdere schatting van 29.000 kilometer van de Fietsersbond uit 2009. Ook is het aantal kilometer wegen met fietsstroken 4.700 kilometer, gelijk aan de eerdere schatting. Dit betekent dat er voldoende fietspaden beschikbaar zijn om het gebruik van de fiets te stimuleren. De Fietsersbond Routeplanner biedt betrouwbare informatie voor alle provincies en geeft aan waar de meest gebruikte fietspaden liggen.

Welke fietspaden zijn het drukst?

De drukste fietspaden in Nederland zijn vooral te vinden in steden zoals Utrecht, Amsterdam en Groningen. De meest gebruikte fietspaden zijn:

  • Smakkelaarsveld, Utrecht
  • Vredenburg, Utrecht
  • Jaarbeursplein, Utrecht
  • De Ruiterkade, Amsterdam
  • Weesperzijde, Amsterdam
  • Grote Markt, Groningen
  • Van Diemerbroeckstraat, Nijmegen

Deze fietspaden worden regelmatig gebruikt en zijn onderdeel van het nationale fietsenbeleid. De Nationale Fiets Telweek, die in 2015, 2016 en 2017 werd gehouden, onderzoekt de activiteiten op fietspaden en geeft een overzicht van de drukste routes.

Hoe snel fietst een fietser gemiddeld?

De gemiddelde snelheid van fietsers in Nederland is in 2016 gemeten op 15,8 kilometer per uur. In grote steden wordt langzamer gefietst dan in de buitenwijken, vooral in Amsterdam (14,4 km/h) en Utrecht (14,7 km/h). Er zijn ook verschillen per provincie. In Fryslân fietsen mensen met 15,1 km/h het langzaamst, in Zeeland met 16,6 km/h het snelst. Dit verschil in snelheid kan worden toegeschreven aan verschillen in het verkeer, het fietspad en de toegankelijkheid van fietspaden.

Hoe vaak wordt er gefietst?

In Nederland wordt er veel gefietst. In totaal fietsen Nederlanders zo’n 15 miljard kilometer per jaar. Dat is ruim 880 kilometer per persoon, verdeeld over ongeveer 250 tot 300 fietsritten. De fiets is dus goed voor bijna een kwart van de verplaatsingen in het land. In 2023 was de fiets met 27 procent van alle verplaatsingen de meest gebruikte vervoerwijze, na de auto (als bestuurder en passagier). Een inwoner van Nederland van 6 jaar of ouder verplaatste zich dat jaar gemiddeld 266 keer met de fiets. Over het hele jaar fietste een persoon gemiddeld 1065 kilometer en deed daar 96 uur over.

Wat zijn de meest gebruikte doelen van fietsen?

De meeste fietsverplaatsingen zijn korter dan 3,7 kilometer. Het vaakst – meer dan 4 op de 10 keer (44 procent) – werd op de fiets gestapt om boodschappen te doen en te winkelen, en voor uitgaan, sport en hobby. Ook het grootste deel van de kilometers op de fiets (40 procent) werd afgelegd om te toeren en te wandelen en voor het doel uitgaan, sport en hobby. De meeste tijd werd op de fiets doorgebracht voor recreatieve doeleinden zoals toeren en wandelen en uitgaan, sport en hobby. Van de bijna 16 minuten fietsen op een dag werd bijna de helft van de tijd (46 procent) besteed aan een recreatief doel.

Wat is de impact van fietsen op de maatschappij?

Fietsen heeft een grote invloed op de maatschappij. De Bikenomics-studie schat dat de dagelijkse fietsers in Amsterdam bijvoorbeeld 50.000 minder ziektedagen opleveren, met een besparing van € 15,3 miljoen. Ook levert het 120 extra levensjaren op, met een waarde van € 8,3 miljoen, en bespaart het € 21,6 miljoen op gezondheidskosten. Daarnaast bespaart fietsen € 87,6 miljoen op mobiliteitskosten en levert het een toegevoegde waarde van de kwaliteit van leven ter waarde van € 13,7 miljoen. Ook wordt er 40.000 ton CO2 bespaard, wat een waarde heeft van € 9,2 miljoen.

In België heeft een vergelijkbare studie ook laten zien dat het vervangen van 20% van de woon-werkverplaatsingen met de fiets, leidt tot 55 vroegtijdige overlijdens per jaar, en een afname van 6.531 ton CO2-uitstoot. Dit leidt tot een maatschappelijke besparing van € 360 miljoen per jaar.

Wat betekent dit voor de toekomst?

Fietsen in Nederland blijft een belangrijk onderdeel van de maatschappelijke en economische structuur. De toekomst van fietsen hangt af van verschillende factoren, waaronder het aanbesteden van fietspaden, het stimuleren van fietsgebruik bij kinderen en ondernemers, en het aanbieden van elektrische fietsen. De overheid en maatschappelijke partners werken samen om meer mensen de kans te geven om te fietsen, met name kinderen, die vaak geen fiets hebben of het niet kunnen betalen.

De samenwerking tussen gemeenten, bedrijven, organisaties en het kabinet is van groot belang om fietsen te stimuleren. De City Deal Fietsen voor Iedereen, die in 2023 is ondertekend, is een voorbeeld van hoe dit kan worden gerealiseerd. In de komende jaren is er een investering van bijna € 3 miljoen beschikbaar voor projecten in wijken, steden en landelijk gebied, om het hebben en kunnen fietsen te stimuleren.

Conclusie

Fietsen in Nederland is een onmisbaar onderdeel van de maatschappelijke en economische structuur. Het land heeft meer fietsen dan mensen, en het gebruik van fietsen is zeer uitgebreid. Fietsen draagt bij aan de gezondheid, het milieu en de economie. De toekomst van fietsen hangt af van het aanbesteden van fietspaden, het stimuleren van fietsgebruik, en het aanbieden van elektrische fietsen. De samenwerking tussen gemeenten, bedrijven, organisaties en het kabinet is belangrijk om fietsen te stimuleren, en de toekomst van fietsen in Nederland is dus zeker niet in het verval.

Bronnen

  1. Fietsersbond
  2. AllesOverSport
  3. 12gobiking
  4. Bever
  5. Rijksoverheid
  6. CBS
  7. Raivereniging
  8. AlleCijfers
  9. Fietsenconcurrent.nl
  10. Broekhuis
  11. Bicycling.nl

Related Posts