Aantal fietsen in Nederland: Trends, cijfers en impact

In Nederland is de fiets een van de belangrijkste vervoermiddelen. Het land staat bekend om zijn uitgebreide fietspadennetwerken, de hoge populariteit van het fietsen en het grote aantal fietsen dat in omloop is. De cijfers tonen aan dat er in Nederland ruim 23 miljoen fietsen zijn, wat meer is dan het aantal inwoners. Dit cijfer blijkt uit meerdere bronnen, waaronder onderzoeken van de Fietsersbond, BOVAG, RAI en andere instellingen. Het aantal fietsen is in de afgelopen jaren sterk toegenomen, met een gemiddelde toename van 350.000 exemplaren per jaar. In 2000 waren er nog ongeveer 16 miljoen fietsen, terwijl het aantal in 2021 op 23 miljoen stond. Dit betekent dat Nederland met 2,3% van de wereldwijde fietsen het land is met de hoogste concentratie fietsen per inwoner.

Aantal fietsen per inwoner

Het gemiddelde aantal fietsen per inwoner in Nederland is 1,4, wat aanzienlijk hoger is dan in andere landen waar fietsen populair zijn. In Denemarken zijn er 0,8 fietsen per persoon, in Japan 0,6 en in België 0,5. Dit cijfer laat zien dat Nederland niet alleen het land met de meeste fietsen is, maar ook dat de gemiddelde Nederlander meer dan één fiets bezit. Het verschijnt erop dat het aantal fietsen per inwoner in Nederland de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Dit is onder meer te verklaren door de toenemende populariteit van elektrische fietsen, die in 2021 ongeveer 3 miljoen stuks bedroegen, wat 13% van het totale aantal fietsen in Nederland vertegenwoordigt. De groei van het aantal elektrische fietsen is een van de belangrijkste trends in de afgelopen jaren.

Verkoop en gebruik van fietsen

In Nederland maken we het onderscheid tussen fietsen afgezet via de vakhandel (breed assortiment, deskundige voorlichting en service) en via het zogenaamde branchevreemde kanaal. Binnen het branchevreemde kanaal zijn met name aanbieders actief die de fiets inzetten als traffic generator zoals bouwmarkten of warenhuizen; van een structureel opgebouwd aanbod c.q. assortiment is veelal geen sprake. De fietsvakhandel in Nederland bestaat uit ongeveer 2.100 ondernemingen. Circa 1.900 van hen hebben de verkoop van fietsen als hoofdactiviteit. De aanwezigheid van een landelijk netwerk van fietsspecialisten voor aankoopadvies, service en onderhoud is van essentieel belang voor zowel de fietsvakhandel zelf als de consument.

In 2019 werden er in ons land 1.007.000 nieuwe fietsen verkocht waarvan 75% werd afgezet via het fietsvakkanaal. Bij de vakhandel werd door de consument gemiddeld voor € 1.323 besteed aan de aankoop van een nieuwe fiets. De gemiddelde levensduur van een fiets bedraagt ca. 13 jaar. Dit betekent dat Nederland alleen al voor de vervangingsmarkt goed is voor meer dan 1 miljoen fietsen per jaar.

Fietspaden en fietsgebruik

Nederland beschikt over een van de grootste en meest uitgebreide fietspadennetwerken ter wereld. Er zijn in totaal ongeveer 37.000 kilometer aan fietspaden in Nederland, wat meer dan de eerdere schatting van 29.000 kilometer van de Fietsersbond in 2009 is. Het land streeft ernaar om het fietspadennetwerk verder uit te breiden en te verbeteren, met als doel het gebruik van de fiets te stimuleren. Daarnaast delen fietsers en automobilisten ook nog ongeveer 55.000 kilometer aan wegdek. In de stad Utrecht zijn de drukste fietspaden te vinden, zoals de Smakkelaarsveld, Vredenburg, Jaarbeursplein, De Ruiterkade, Weesperzijde, Grote Markt, en Van Diemerbroeckstraat. Deze paden zijn vaak het meest gebruikt door fietser, vooral in de ochtendspits en op werkdagen.

In 2023 was de fiets met 27 procent van alle verplaatsingen, na de auto (als bestuurder en passagier) de meest gebruikte vervoerwijze. Een inwoner van Nederland van 6 jaar of ouder verplaatste zich dat jaar gemiddeld 266 keer met de fiets. Over het hele jaar fietste een persoon gemiddeld 1065 kilometer en deed daar 96 uur over. Daarmee was de fiets goed voor 9 procent van alle reizigerskilometers en 22 procent van de totale reisduur van Nederlanders binnen de landsgrenzen.

Elektrische fietsen en trend

De populariteit van elektrische fietsen neemt toe. In 2021 waren er ongeveer 3 miljoen elektrische fietsen in Nederland, wat 13% van het totale aantal fietsen vertegenwoordigt. In 2023 is het aantal e-bikes gestegen naar 4,2 miljoen, wat een stijging van 56 procent ten opzichte van het aantal nieuwe fietsen dat in 2023 is verkocht. Het grotere marktaandeel van de e-bike zorgde ervoor dat het gemiddelde aankoopbedrag 2023 met 1.815 euro 2 procent hoger lag dan in 2022. De sterke vraag naar e-bikes en hun hogere gemiddelde prijs hielden in 2023 de totale omzet in de fietsenmarkt stabiel, ondanks een lichte daling van 6 procent van het aantal fietsen dat werd verkocht.

Fietsdiefstal en veiligheid

Hoewel Nederland een fietsland is, blijft fietsdiefstal een probleem. Elk jaar worden er ongeveer een half miljoen fietsen gestolen in Nederland. Hoewel het aantal gestolen fietsen in 2019 met 28% is afgenomen ten opzichte van 2016, bleef de financiële schade gelijk, namelijk rond de 600 miljoen euro. Dit komt voornamelijk omdat dieven steeds vaker duurdere modellen proberen te stelen, zoals elektrische fietsen en speed pedelecs. Om diefstal te voorkomen, is het aan te raden om gebruik te maken van een goed fietsslot met een ART-keurmerk of een fietsverzekering af te sluiten. De overheid heeft ook maatregelen genomen om het probleem van de fietsdiefstal aan te pakken, waaronder het aanbieden van specifieke veiligheidsmaatregelen en het versterken van de toezichtsmaatregelen.

Conclusie

In Nederland is de fiets een onmisbaar onderdeel van het verkeersbeeld. Het land beschikt over een van de grootste en meest uitgebreide fietspadennetwerken ter wereld, en het aantal fietsen is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Het gemiddelde aantal fietsen per inwoner is 1,4, wat aanzienlijk hoger is dan in andere landen waar fietsen populair zijn. De fiets wordt vooral gebruikt voor korte afstanden en speelt een belangrijke rol in de maatschappelijke en economische situatie. Het gebruik van elektrische fietsen neemt toe, en de overheid streeft ernaar om het fietsgebruik verder te stimuleren. Hoewel het probleem van de fietsdiefstal aanhoudt, zijn er maatregelen genomen om dit te beheren. In het algemeen is Nederland een echt fietsland, waarin de fiets een belangrijke rol speelt in het dagelijks leven.

Bronnen

  1. Fietsersbond
  2. 12gobiking
  3. Fietsactief
  4. Indeheiligestede
  5. Raivereniging
  6. AlleCijfers
  7. Fietsplatform
  8. CBS
  9. Indeheiligestede
  10. Raivereniging
  11. Mantel

Related Posts