Dieselverbod in steden: Wat betekent dit voor jou?

In Nederland wordt steeds meer aandacht besteed aan milieuzones en zero-emissiezones. Deze zones zijn bedoeld om de luchtkwaliteit in steden te verbeteren door bepaalde voertuigen te beperken of uit te sluiten. In dit artikel bespreiden we de impact van deze zones op dieselvoertuigen en welke steden hier al of nog aan de voorwaarden voldoen. De informatie is gebaseerd op de beschikbare bronnen en is gericht op ondernemers, chauffeurs en andere betrokkenen.

Inleiding

Vanaf 2025 voeren veel steden in Nederland zero-emissiezones in, waarin alleen voertuigen mogen rijden die geen schadelijke stoffen uitstoten. Dit heeft als gevolg dat bepaalde dieselvoertuigen beperkt of verbannen worden uit bepaalde stadsdelen. De toegangsregels zijn afhankelijk van de emissieklasse van het voertuig en de locatie. In dit artikel bespreiden we de toelating voor dieselvoertuigen in verschillende steden, de verschillen tussen milieuzones en zero-emissiezones, en de overgangsregelingen die voor ondernemers van toepassing zijn.

Milieuzones en zero-emissiezones

Een milieuzone is een gebied waar strengere eisen gelden voor de uitstoot van schadelijke stoffen. Bepaalde dieselvoertuigen mogen deze zones niet inrijden, omdat ze niet voldoen aan de vereisten. De emissieklasse van een voertuig bepaalt of het toegelaten wordt in een milieuzone. De meeste milieuzones zijn gericht op oudere diesels, die meer uitstoten dan moderne voertuigen. In emissievrije zones, ook wel zero-emissiezones genoemd, zijn de eisen nog strenger. Alleen voertuigen op elektriciteit of waterstof mogen deze zones in.

Welke steden hebben milieuzones voor dieselvoertuigen?

In Nederland zijn er verschillende steden waar personen- en bestelauto’s met een dieselmotor niet meer zijn toegestaan in bepaalde gebieden. De milieuzones gelden voor personen- en bestelauto’s met diesel. De steden waarin deze zones zijn ingevoerd zijn:

  • Amsterdam
  • Arnhem
  • Den Haag
  • Utrecht

Daarnaast zijn er ook steden waar vrachtwagens en autobussen niet mogen rijden. Dit zijn onder andere:

  • Amsterdam
  • Arnhem
  • Breda
  • Delft
  • Haarlem
  • Maastricht
  • Maasvlakte Rotterdam
  • Rijswijk
  • ’s-Hertogenbosch

Voor autobussen gelden ook weer aparte zones. De steden waarin deze zones zijn ingevoerd zijn:

  • Amsterdam
  • Den Haag
  • Eindhoven
  • Rijswijk
  • Utrecht

Overgangsregelingen voor dieselvoertuigen

Vanaf 2025 gelden er voor bepaalde dieselvoertuigen beperkingen. Voor bedrijfsvoertuigen met een Euro-5 dieselmotor geldt een overgangsregeling. Tot 1 januari 2027 mag een dergelijk voertuig nog in een zero-emissiezone rijden. Daarna is dit niet meer toegestaan. Voor voertuigen met een Euro-6 dieselmotor geldt een langere overgangsperiode. Tot 1 januari 2029 mogen deze voertuigen nog in de zero-emissiezones rijden.

Voor dieselvrachtauto’s zijn er ook overgangsregelingen. Opleggertrekkers met een Euro-6 motor die na 1 januari 2017 zijn opgezet, mogen tot 1 januari 2030 in de ZE-zones rijden. Voor bakwagens met een Euro-6 motor die na 1 januari 2020 zijn opgezet, geldt een overgangsregeling tot 1 januari 2030.

Emissieklasse en toegangsbeperkingen

De toegangsbeperkingen voor dieselvoertuigen hangen af van de emissieklasse. De emissieklasse wordt aangegeven op het kentekenbewijs of op de website van de RDW. Voor de milieuzones gelden de volgende eisen:

  • Vanaf 1 januari 2025 mogen alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone inrijden, afhankelijk van of een gemeente een groene of blauwe zone instelt.
  • Vanaf 2025 wordt de eis voor de milieuzone strenger. De gemeenten kunnen kiezen voor toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 5 of hoger.

De zero-emissiezones gelden voor vracht- en bestelauto’s. Alleen voertuigen op elektriciteit of waterstof mogen deze zones in. Voor bepaalde voertuigen geldt een overgangsregeling tot 2030.

Wat is een zero-emissiezone?

Een zero-emissiezone is een gebied waar geen vervuilende bestel- en vrachtauto’s mogen rijden. Hiermee willen gemeenten de fijnstof en CO2-uitstoot in de steden verminderen. De omtrek van een ZE-zone is minstens het stadscentrum plus eventueel de wijken eromheen. Om in een ZE-zone te kunnen rijden, moet je voertuig geen schadelijke stoffen uitstoten. Dit geldt voor elektrische of waterstof-elektrische voertuigen.

Waar liggen de zero-emissiezones?

De zero-emissiezones zijn ingevoerd in 30 tot 40 grootste gemeenten in Nederland. De steden waarin deze zones zijn ingevoerd zijn onder andere:

  • Amsterdam
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Den Haag
  • Eindhoven
  • Tilburg
  • Groningen
  • Breda
  • Nijmegen
  • Arnhem
  • Haarlem
  • Zaanstad
  • Apeldoorn
  • Amersfoort

De overgangsregelingen variëren per stad en type voertuig. Het is daarom belangrijk om te kijken of je voertuig in een zero-emissiezone mag rijden. De website van de RDW biedt hier informatie over.

Wat zijn de gevolgen voor ondernemers?

De invoering van zero-emissiezones heeft gevolgen voor ondernemers die gebruikmaken van bedrijfsvoertuigen. Voor bedrijfsvoertuigen met een Euro-5 dieselmotor is er een overgangsregeling tot 2027. Daarna is het niet meer toegestaan om in de zero-emissiezones te rijden. Dit betekent dat ondernemers moeten overwegen om over te stappen op elektrische voertuigen of andere alternatieven.

Er zijn ook subsidieprogramma’s beschikbaar om de overgang naar emissieloze voertuigen te ondersteunen. Met de AanZet kun je een percentage vergoed krijgen als je een emissieloze vrachtwagen koopt. Ook zijn er subsidieprogramma’s beschikbaar voor het aanleggen van laadinfrastructuur.

Conclusie

De invoering van zero-emissiezones in Nederland is een belangrijke maatregel om de luchtkwaliteit in steden te verbeteren. De toegangsbeperkingen voor dieselvoertuigen zijn afhankelijk van de emissieklasse en de locatie. Voor ondernemers zijn er overgangsregelingen en alternatieven om de impact van deze zones te beperken. Het is belangrijk om te weten wat de regels zijn en welke voertuigen in welke zones mogen rijden.

Bronnen

  1. Milieuzones in Nederland
  2. Nieuwe regels voor milieuzones in Nederland
  3. Zero-emissiezones in Nederland
  4. Zero-emissiezones in Nederland
  5. Driekwart van de Nederlandse gemeenten voert zero-emissiezones in
  6. Milieuzones en zero-emissiezones
  7. Milieuzones voor dieselvoertuigen in Nederland
  8. Zero-emissiezones in veel steden
  9. Overgangsregelingen voor dieselvoertuigen

Related Posts