De Nederlandse stemmen van De Smurfen en het Verloren Dorp
juli 9, 2025
In Nederland zijn er vele scholen die zich onderscheiden door hun unieke sfeer, leeromgeving en aanpak. De Dr. De Visserschool in het Ginneken van Breda staat hierin op een aparte plek. In de bronnen is te zien dat de school zich met name onderscheidt door haar open, vertrouwelijke en veilige sfeer, maar ook door de aandacht voor individuele leerlingen en het aanbieden van een ZINvolle leeromgeving. In dit artikel worden de kenmerken van de Dr. De Visserschool in kaart gebracht, met een focus op de organisatiestructuur, leerlingenpopulatie, leeromgeving en de positie in de regio.
De Dr. De Visserschool valt onder de organisatiestructuur van de Stichting Protestants-Christelijk Primair Onderwijs Midden-Brabant. Deze stichting heeft als missie: “Met ZIN naar school”. Dit wil zeggen dat elk kind en elke medewerker met plezier naar school gaat, zich daar thuis voelt en ZIN heeft in school. Deze visie ligt aan de basis van het handelen van de school, en is uitgewerkt in de visie en de keuze voor de organisatie en het onderwijs. De school wil dat leerlingen en medewerkers zich op hun niveau worden uitgedaagd en dat ze een ZINvolle leeromgeving krijgen.
De Dr. De Visserschool is één van de twee vestigingen binnen het primair onderwijs van de Protestants-Christelijke Basisschool Dr. de Visser. Het valt onder het bestuur PCPO Midden-Brabant, waarbinnen ook negen andere scholen vallen. Dit betekent dat de school onderdeel is van een groter netwerk met een gemeenschappelijke visie en beleid.
De Dr. De Visserschool telt ongeveer 570 leerlingen, verdeeld over verschillende groepen. De school heeft een specifieke locatie in het Ginneken van Breda, waar kinderen een prettige en veilige leeromgeving aantreffen. De school wil dat kinderen plezier hebben in het leren en dat individuele talenten worden benut. De sfeer is daarbij open, vertrouwelijk en veilig.
De school ligt in het postcodegebied 4835, en heeft een gemiddelde afstand tussen het woonadres van een leerling en het adres van de school van 1.734 meter. Dit is lager dan de gemiddelde afstand in heel Breda, namelijk 3.366 meter. Hieruit blijkt dat veel leerlingen in de buurt van de school wonen.
De school biedt ook aandacht voor de omgeving en het voedingsgebied. Het voedingsgebied omvat vooral de wijken Ginneken, maar ook delen van IJpelaar, Overakker en Blauwe Kei. De grenzen van het voedingsgebied schuiven steeds verder op, wat suggereert dat de school steeds meer leerlingen aantreft uit omringende wijk.
De school biedt een brede keuze aan in het primair onderwijs. De leerlingen worden ingedeeld in verschillende leerwegen, waaronder het VMBO-basisberoepsgerichte leerweg, VMBO-kaderberoepsgerichte leerweg, VMBO-theoretische leerweg, HAVO en VWO. Hierbij wordt ook onderscheid gemaakt tussen praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs, en andere leerwegen.
De school biedt ook een indeling aan in praktisch of theorietisch onderwijs. Voorbeelden zijn:
- Praktijkonderwijs
- VMBO Basisberoepsgerichte leerweg
- VMBO Kaderberoepsgerichte leerweg
- VMBO Gemengde/theoretische leerweg
- HAVO: Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs
- VWO: Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs
De school heeft ook een aandachtspunt voor leerlingen met een andere taal en gewoonten, zoals leerlingen uit andere landen. Dit wordt ondersteund door de aanwezigheid van docenten die zich bezig houden met het leren van de Nederlandse taal (NT2). De school is daarom een plek waar leerlingen zich snel kunnen thuis voelen, en waar het belang is dat ze zich prettig voelen in de klas.
Een van de belangrijkste kenmerken van de Dr. De Visserschool is de sfeer. De school benadrukt dat leerlingen zich thuis mogen voelen, en dat er een veilige plek is waar ze zichzelf mogen zijn. Dit wordt ook ondersteund door het feit dat leerlingen vaak terugkomen naar de school om te vertellen over hun verdere opleiding of om hun diploma te laten zien.
De sfeer is ook zichtbaar in de praktijk. Docenten zoals Mevrouw Vicky Vinders en Meneer Ruud van Wijlick geven aan dat leerlingen zich veilig mogen voelen en dat fouten mogen maken. Ze benadrukken dat het belangrijk is dat leerlingen zich fijn voelen in de klas, en dat ze zich moeten ontwikkelen in een omgeving waarin ze hun eigen ritme kunnen volgen.
De school heeft ook een specifieke aandachtspunt voor de ontwikkeling van leerlingen. Zo is het zichtbaar dat leerlingen zich in een jaar kunnen ontwikkelen, vanaf het moment dat ze bijna geen Nederlands kunnen spreken, tot het moment dat ze in staat zijn om gesprekken te voeren. Dit is een van de dingen die de school bijzonder maakt.
De Dr. De Visserschool is onderdeel van het bestuur van PCPO Midden-Brabant. In dit bestuur vallen ook negen andere scholen, waardoor de school onderdeel is van een groter netwerk. De school heeft een team van ongeveer 60 medewerkers, waaronder docenten, ondersteunend personeel en conciërges.
De school heeft ook een aantal aandachtspunten op het gebied van het personeel. De gegevens van DUO tonen aan dat de school een bepaalde hoeveelheid medewerkers heeft, en dat de aantallen worden onderverdeeld naar type functie en soort dienstverband. Dit geeft inzicht in de manier waarop de school werkt en hoe het personeel is ingezet.
De school heeft een positief oordeel gekregen op het gebied van het financiële beheer. Op 25 mei 2020 kreeg de school een oordeel van “Voldoende” op het gebied van het financiële beheer. Ook is er sprake van een oordeel over de financiële continuïteit, dat “Voldoende” is. Dit suggereert dat de school goed omgaat met haar middelen en dat de financiering van de school stabiel is.
Daarnaast heeft de school ook een positief oordeel gekregen op het gebied van de kwaliteit van het onderwijs. De school heeft een schoolweging van 23, met een spreiding van 5,4. Dit betekent dat de leerlingenpopulatie complexer is dan gemiddeld, maar dat de verwachtingen van leerresultaten lager zijn. De spreiding geeft weer hoe groot de verschillen zijn tussen de uitgangspunten van leerlingen.
De Dr. De Visserschool in het Ginneken van Breda is een school die zich onderscheidt door haar open, vertrouwelijke en veilige sfeer. De school heeft als visie “Met ZIN naar school”, en wil dat leerlingen zich prettig voelen en dat ze hun eigen potentieel kunnen ontwikkelen. De school is onderdeel van een groter netwerk, en heeft een sterke organisatiestructuur. De leerlingenpopulatie is divers, en de school biedt een breed aanbod aan leerwegen. De sfeer en leeromgeving zijn een van de belangrijkste kenmerken van de school, en worden ondersteund door een sterke aanpak van docenten. De school heeft ook een positief oordeel gekregen op het gebied van het financiële beheer, en is een betrouwbare keuze voor ouders en leerlingen.