De beste plekken om te wonen in Nederland: Overzicht van rust, veiligheid en leefbaarheid
juli 7, 2025
In de huidige maatschappelijke context is het belangrijk dat kinderen, zowel allochtone als autochtone, kennis laten maken met culturele verschillen en feestdagen. Dit is een kernaspect van het onderwijs dat op de basisschool Bedir wordt gegeven. Op deze school wordt aandacht besteed aan de integratie van verschillende culturen, waarbij zowel de islamitische als de overige feestdagen worden gevierd. Daarnaast wordt er gewerkt aan het ontwikkelen van de identiteit van de kinderen, zowel op het gebied van taal als op het gebied van waarden en normen. Dit artikel bespreekt hoe kinderen op een openbare school, zoals Bedir, kunnen leren omgaan met culturele diversiteit en hoe dit kan bijdragen aan een betere integratie en sociale cohesie.
Op de basisschool Bedir wordt veel aandacht besteed aan het leren omgaan met culturele verschillen. Dit gebeurt door de kinderen kennis te laten maken met andere culturen, waaronder zowel de islamitische als de overige feestdagen. De school werkt samen met leerkrachten van zowel allochtone als autochtone afkomst. Daarnaast worden de islamitische feestdagen gevierd, evenals kerst, carnaval, Pasen en Hemelvaart. Hierdoor leren de kinderen om te omgaan met verschillende culturele tradities en waarden.
De islamitische opvoeding gebeurt op Bedir op verschillende manieren, waaronder godsdienstlessen in de Nederlandse taal, het vieren van de islamitische feestdagen, het naleven van leefregels, en het leren van goede omgang met elkaar. Daarnaast worden de kinderen opgeleid in het naleven van de islamitische tradities, zoals het bidden en het vieren van feestdagen zoals Ramadan en Offerfeest. Elke dag starten de kinderen hun les met het zingen van soera al Fatiha, en twee keer per week hebben ze godsdienstles van hun godsdienstleraar. Ook hebben de kinderen de mogelijkheid om het middaggebed op school te bidden.
De school Bedir stelt veel aandacht aan de ontwikkeling van de identiteit van elk kind. Dit gebeurt door het ontwikkelen van een positief verband tussen het vergroten van onderwijskansen en het positief benaderen van hun eigen identiteit. Het leren omgaan met culturele diversiteit is daarbij een belangrijk onderdeel. De islamitische opvoeding op Bedir gebeurt door middel van godsdienstlessen in de Nederlandse taal, het vieren van de islamitische feestdagen, het naleven van leefregels, en het leren van goede omgang met elkaar.
De school heeft als doel dat de leerlingen leren omgaan met hun eigen identiteit en die van anderen. Dit gebeurt door de kinderen te leren dat er geen verschil is tussen mensen omdat ze anders praten of er anders uitzien. Op deze manier leren de kinderen om te respecteren wat anderen zijn, en om zich te ontwikkelen tot moslims die op een goede manier bijdragen aan de samenleving.
De school Bedir staat bekend om haar kwaliteit van onderwijs, dat afgestemd is op de mogelijkheden van elk individueel kind. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de nieuwste Nederlandse lesmethodes, materialen en werkwijzen. Ook wordt de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen nauwlettend in de gaten gehouden. Op deze manier lukt het om goede schoolresultaten en betere Cito-scores te behalen.
Volgens onderzoek van RTL Nieuws in samenwerking met Jaap Dronkers van de Universiteit van Maastricht scoren islamitische basisscholen beter dan het landelijk gemiddelde. De 43 islamitische basisscholen in Nederland die zijn onderzocht scoren samen een 7,6. Individueel scoren maar liefst negen scholen hoger dan een 8. Dit duidt erop dat het leren omgaan met culturele diversiteit en het respecteren van verschillende tradities positief in het werk kan gaan op de prestaties van de leerlingen.
Op de basisschool Bedir wordt veel aandacht besteed aan de Nederlandse taal en ook aan Nederlands als tweede taal. Het is niet alleen belangrijk dat kinderen zich op straat in het Nederlands redden, maar ook dat zij de taal goed moeten beheersen en kunnen schrijven. Dit is van groot belang voor het leren omgaan met culturele diversiteit, aangezien taal een cruciaal onderdeel is van het begrijpen van andere culturen en tradities.
De school zorgt ervoor dat de kinderen de taal goed beheersen, zodat ze zich beter kunnen integreren in de maatschappij. Daarnaast wordt er gewerkt aan het leren van waarden en normen, zodat de kinderen zich kunnen ontwikkelen tot burgers die zich kunnen inleven in andere culturen en die zich kunnen mengen met anderen.
De basisschool Bedir is gevestigd in een Multifunctionele Accommodatie (MFA) Muzerijk, die in de Udense wijk Bitswijk staat. De school werkt samen met verschillende partners, waaronder basisscholen, peuterspeelzalen, dagbestedingen, en sportverenigingen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de kinderen in een omgeving kunnen leren en groeien, waarin ze elkaar ontmoeten en gezamenlijke activiteiten kunnen ontplooien.
De school heeft als motto: "Jij mag er zijn!", ongeacht leeftijd, achtergrond, cultuur of talent. Hiermee wordt benadruid dat iedereen op hun eigen manier bijdraagt aan de samenleving, en dat er respect is voor elkaar, ongeacht hun verschillen.
De basisschool Bedir biedt een unieke omgeving waarin kinderen leren omgaan met culturele diversiteit. Door de combinatie van islamitische opvoeding, taalonderwijs, en het leren van waarden en normen, wordt er gewerkt aan een betere integratie en sociale cohesie. De school stelt veel aandacht aan het ontwikkelen van de identiteit van elk kind en helpt hiermee de kinderen om zich te ontwikkelen tot burgers die zich kunnen inleven in andere culturen en die zich kunnen mengen met anderen. Dit leidt tot betere leerprestaties en een betere samenleving.