Fietsen in Drenthe: Een ongeëvenaarde ervaring met unieke routes en landschappen
juli 9, 2025
De reis vanuit Nederland naar Italië via Oostenrijk is een veelgekozen route, vooral voor reizigers die op zoek zijn naar een evenwicht tussen snelheid, comfort en kosten. De route via Oostenrijk biedt verschillende voordelen, waaronder toegang tot de Brennerpas, een belangrijke verbinding tussen Oostenrijk en Italië. In dit artikel worden de belangrijkste routes, kosten, overnachtingstips en andere relevante informatie besproken, gebaseerd op de beschikbare informatie uit de bronnen.
De meest gebruikte route vanuit Nederland naar Italië via Oostenrijk begint met het rijden vanuit Utrecht via de A12 richting Arnhem. Vanaf daar neem je de A3 richting Frankfurt, waarna je via de A67 en A6 naar Stuttgart rijdt. Daarna volgt de A8 richting Ulm, gevolgd door de A7 richting Memmingen/Kempten. De route verder gaat via de B179 Fernpass richting Innsbruck, en vervolgens via de A12 richting Innsbruck. Vanaf daar neem je de A13 (Brennerpas) richting Brenner/Bozen, en ten slotte de A22 richting Verona/Bologna/Florence. Deze route is geschikt voor reizigers die naar Noord-Italië, zoals het Gardameer, Toscane, of de Adriatische kust, willen reizen.
Bij het reizen via Oostenrijk is het aanschaffen van een vignet verplicht. Voor een tijdelijke reis zijn er drie opties beschikbaar: 10 dagen, 2 maanden of 1 jaar. Het vignet kost €9,90 voor 10 dagen, €29,95 voor 2 maanden, en €41,95 voor een jaar. Daarnaast moet je rekening houden met de tolkosten voor de Brennerpas, die €9,50 per enkele reis bedragen. De tolwegen in Italië kunnen elektronisch worden betaald, maar het is ook mogelijk om af te rekenen bij de tolhuisjes.
De route via Oostenrijk is ideaal voor reizigers die naar Noord-Italië willen reizen, zoals het Gardameer, de Dolomieten, Venetië, of de Adriatische kust. Voor reizigers die naar Toscane willen reizen, is de route via Oostenrijk niet de snelste, maar wel een geschikte optie indien er een meerdaagse tussenstop in Oostenrijk wordt gemaakt. De route via Zwitserland is echter sneller voor reizigers die naar Toscane of het Comomeer willen reizen.
Er zijn alternatieven voor de Brennerpas, zoals de Reschenpas, de Felbertauernstrasse, en de Ost Tirol-route. Deze routes zijn geschikt voor reizigers die een toeristische route naar Italië willen maken, en bieden ook mogelijkheden om meer van de omgeving te zien. Bovendien is er een alternatief voor de Gotthardtunnel, namelijk de San Bernardinopas, die in het hoogseizoen een goed alternatief kan zijn.
Tijdens de lange reis via Oostenrijk zijn er meerdere overnachtingsopties beschikbaar. Er zijn hotels in Duitsland en Oostenrijk die ideaal zijn voor een tussenstop. Voorbeelden zijn het Gasthof Adler in Ulm, het Hotel zum Mohren in Reutte, en het Seelos BnB in Mieming. Deze hotels bieden comfortabele verblijfsruimtes en zijn geschikt voor families en individuen.
De route via Oostenrijk kan in het hoogseizoen druk zijn, vooral bij de Brennerpas en de Fernpass. Om files te vermijden, wordt aangeraden om ’s nachts of ’s avonds te rijden, zodat je tijd hebt om te overnachten en de volgende ochtend vroeg te starten. Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met de wachttijden bij de tunnels en passen, vooral in het weekend en in het hoogseizoen.
De route via Zwitserland is een andere optie voor reizigers die naar Italië willen reizen. Deze route is vooral geschikt voor reizigers die naar Midden- en Zuid-Italië willen reizen, zoals Florence, Milaan, het Comomeer, of het Lago Maggiore. De route begint met het rijden vanuit Utrecht via de A12 richting Arnhem, waarna je de A3 richting Frankfurt neemt. Daarna rijd je via de A5 richting Basel (Zwitserland), en vervolgens via de A2 richting Luzern. De route eindigt met de A9 richting Milaan (Italië) en de A1 richting Bologna en Florence.
Bij het reizen via Zwitserland is het aanschaffen van een vignet verplicht. Voor een tijdelijke reis zijn er drie opties beschikbaar: 10 dagen, 2 maanden of 1 jaar. Het vignet kost €41,95 per jaar, wat een beetje duurder is dan het vignet voor Oostenrijk. Daarnaast moet je rekening houden met de tolkosten voor de Gotthardtunnel, die €27,90 per enkele reis bedragen.
De route via Zwitserland is ideaal voor reizigers die naar Midden- en Zuid-Italië willen reizen, zoals Florence, Milaan, het Comomeer, of het Lago Maggiore. Deze route is ook geschikt voor reizigers die naar Toscane willen reizen, maar is niet de snelste route. De route via Oostenrijk is daarvoor sneller, maar biedt meer mogelijkheden voor toeristische routes.
De route via Frankrijk is een andere optie voor reizigers die naar Italië willen reizen, vooral voor reizigers die naar het uiterste Noord-Westen van Italië willen reizen. Deze route begint met het rijden vanuit Utrecht via de A2 (Maastricht), gevolgd door de E25 (Luxemburg), en vervolgens de A31 (Dijon), A39 (Bourg-en-Bresse), en A40 (Chamonix). Daarna neem je de Mont Blanc-tunnel naar Italië. Deze route is geschikt voor reizigers die naar Toscane willen reizen, maar is duurder dan de routes via Oostenrijk en Zwitserland.
De route via Frankrijk is duurder dan de routes via Oostenrijk en Zwitserland. De tolwegen in Frankrijk zijn duur, en de tolkosten voor de Mont Blanc-tunnel bedragen gemiddeld €87,- per enkele reis. Daarnaast moet je rekening houden met de kosten voor de tunnel, die minimaal €43,50 bedragen.
De route via Oostenrijk is de meest geschikte optie voor reizigers die naar Noord-Italië willen reizen, zoals het Gardameer, de Dolomieten, Venetië, of de Adriatische kust. De route via Zwitserland is ideaal voor reizigers die naar Midden- en Zuid-Italië willen reizen, zoals Florence, Milaan, het Comomeer, of het Lago Maggiore. De route via Frankrijk is geschikt voor reizigers die naar het uiterste Noord-Westen van Italië willen reizen, maar is duurder dan de routes via Oostenrijk en Zwitserland. Afhankelijk van de bestemming en het budget is de keuze van de route van groot belang voor een geslaagde reis naar Italië.