Albert Heijn Aalten als mooiste nieuwe supermarkt van Nederland 2024

De titel 'Mooiste nieuwe supermarkt van Nederland' is sinds 2012 jaarlijks uitgegeven door het platform Supermarkt & Ruimte in samenwerking met FoodPersonality. De prijs is bedoeld om de kwaliteit van het supermarktvastgoed in Nederland te verhogen en wordt uitgereikt tijdens het Supermarktvastgoedcongres. In 2024 werd de titel toegekend aan de Albert Heijn in Aalten, die het project in samenwerking met Europa Have heeft uitgevoerd. Deze supermarkt is een voorbeeld van hoe duurzaamheid, functionaliteit en dorpskarakter hand in hand kunnen gaan. De winnaar van de prijs is een bewijs dat het mogelijk is om een complex winkelproject te realiseren zonder het kleinschalige gevoel van de omgeving te verliezen.

De ontwikkeling van de Albert Heijn in Aalten

De Albert Heijn in Aalten is een herontwikkeling van een bestaande winkel, die is uitgebreid tot een oppervlakte van 2.150 vierkante meter. Hiervoor is gebruikgemaakt van de onderliggende bibliotheek, waardoor een ruime parkeerkelder is gerealiseerd. Daarnaast zijn er vier appartementen gerealiseerd boven de supermarkt. Door creatief gebruik te maken van de hoogteverschillen en veel aandacht te besteden aan de vormgeving, is de herontwikkeling van de supermarkt perfect geïntegreerd in de omgeving. De architectuur toont veel aandacht voor de uitstraling in het dorpse karakter van Aalten. De gevel met verschillende kleuren metselwerk aan de achterzijde is geïnspireerd op hoe de winkelstraat er vroeger uitzag. Dit, gecombineerd met stalen frames die de structuur van de vroegere gevels nabootsen, maakt de achterkant van de winkel verrassend fraai en maakt het volgens de jury de mooiste ‘achterkant’ van een supermarkt tot nu toe, met de parkeergarage op een subtiele manier verborgen achter deze unieke gevel.

De entreezijde is voorzien van groengevels, wat niet alleen bijdraagt aan de ecologie en duurzaamheid, maar de supermarkt ook een moderne, frisse uitstraling geeft zonder overdadig te zijn. De glazen entree is elegant en het logo is prachtig verwerkt op de gevels. De supermarkt is gasloos, voorzien van veel zonnepanelen en het bestaande vastgoed is hergebruikt. De nieuwe gevel zorgt voor extra isolatie, wat de supermarkt energiezuiniger maakt. De complexiteit van het project zat vooral in de hoogteverschillen en de integratie van de parkeergarage, maar dit is op een uitstekende manier opgelost. De schaal van het geheel is indrukwekkend, want door het slimme ontwerp valt de grootte van de supermarkt nauwelijks op in het straatbeeld. De winkel past perfect in het dorpscentrum en zowel de voor- als achterzijde gaan prachtig op in de omgeving.

Duurzaamheid en functionele inrichting

Duurzaamheid staat centraal in deze ontwikkeling. De Albert Heijn is gasloos, voorzien van veel zonnepanelen en het bestaande vastgoed is hergebruikt. De nieuwe gevel zorgt voor extra isolatie, wat de supermarkt energiezuiniger maakt. De supermarkt heeft haar oppervlakte verdubbeld, waardoor het nu 2.150 vierkante meter groot is. Hiervoor is onder andere slim gebruikt gemaakt van de onderliggende bibliotheek, waardoor een ruime parkeerkelder kon worden gerealiseerd. Daarnaast zijn er boven de Albert Heijn vier appartementen gerealiseerd. De combinatie met een lunchroom maakt het geheel nog aantrekkelijker voor bezoekers. De entreezijde is voorzien van groengevels, wat niet alleen bijdraagt aan de ecologie en duurzaamheid, maar de supermarkt ook een moderne, frisse uitstraling geeft zonder overdadig te zijn. De glazen entree is elegant en het logo is prachtig verwerkt op de gevels.

De winkel is functioneel ingericht met veertien zelfscankassa’s voor een vlotte afhandeling van boodschappen. De combinatie met een lunchroom maakt het geheel nog aantrekkelijker voor bezoekers. De parkeren, zowel in de parkeergarage als op maaiveldniveau, is praktisch en goed doordacht, wat zorgt voor een uitstekende winkelervaring. De architectuur toont veel aandacht voor de uitstraling in het dorpse karakter van Aalten. De gevel met verschillende kleuren metselwerk aan de achterzijde is geïnspireerd op hoe de winkelstraat er vroeger uitzag. Dit, gecombineerd met stalen frames die de structuur van de vroegere gevels nabootsen, maakt de achterkant van de winkel verrassend fraai en maakt het volgens de jury de mooiste ‘achterkant’ van een supermarkt tot nu toe, met de parkeergarage op een subtiele manier verborgen achter deze unieke gevel.

De jury en het beoordelingsproces

De jury bestaat uit Ellen Tak-Zwetheul (voorzitter, Altera Vastgoed), Erna Traanberg (Traanberg Architectuur & Bouwmanagement), Peter ter Hark (Retail Prospect), Jeroen Verwaaijen (Strabo), Rogier van der Hulst (3W Real Estate) en Femke Wokke (Sweco). De verkiezing van de Mooiste Supermarkt van Nederland is een initiatief van Supermarkt & Ruimte en FoodPersonality en wordt sinds 2012 georganiseerd. De jury beoordeelt de ingezonden projecten op basis van functionaliteit, duurzaamheid, dorpskarakter, architectuur en de integratie in de omgeving. De winnaar wordt bepaald op basis van het juryrapport, dat wordt opgesteld na een bezoek aan de finalisten. De prijs wordt uitgereikt tijdens het Supermarktvastgoedcongres, dat doorgaans in november plaatsvindt.

De jury benadrukt dat duurzaamheid centraal heeft gestaan bij de herontwikkeling. De Albert Heijn is gasloos, voorzien van veel zonnepanelen en het bestaande vastgoed is hergebruikt. De nieuwe gevel zorgt voor extra isolatie, wat de supermarkt energiezuiniger maakt. De complexiteit van het project zat vooral in de hoogteverschillen en de integratie van de parkeergarage, maar dit is op een uitstekende manier opgelost. De schaal van het geheel is indrukwekkend, want door het slimme ontwerp valt de grootte van de supermarkt nauwelijks op in het straatbeeld. De winkel past perfect in het dorpscentrum en zowel de voor- als achterzijde gaan prachtig op in de omgeving.

De invloed van de prijs

De titel 'Mooiste nieuwe supermarkt van Nederland' heeft een aanzienlijke invloed gehad op de supermarkten in Nederland. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de winnaar van een uitverkiezing, waarin vijf (ver)nieuwde supermarkten de strijd met elkaar aangaan. De prijs is een vastgoedprijs, geen architectuurprijs. Een belangrijk uitgangspunt bij de beoordeling van ingezonden projecten is namelijk dat de exploitatie van een supermarkt niet ‘gevangen’ mag zijn in het ontwerp of het stedenbouwkundig concept.

De winnaar van de prijs in 2024 is Albert Heijn Aalten, die de titel overneemt van Jumbo Koornneef in Naaldwijk die vorig jaar tot Mooiste Supermarkt van Nederland werd uitverkozen. De prijs is een beroemde prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de winnaar van een uitverkiezing. De prijs is bedoeld om de kwaliteit van het supermarktvastgoed in Nederland te verhogen en wordt uitgereikt tijdens het Supermarktvastgoedcongres. De prijs is een vastgoedprijs, geen architectuurprijs. Een belangrijk uitgangspunt bij de beoordeling van ingezonden projecten is namelijk dat de exploitatie van een supermarkt niet ‘gevangen’ mag zijn in het ontwerp of het stedenbouwkundig concept.

Conclusie

De Albert Heijn in Aalten is in 2024 uitgeroepen tot de mooiste nieuwe supermarkt van Nederland. De supermarkt is een voorbeeld van hoe duurzaamheid, functionaliteit en dorpskarakter hand in hand kunnen gaan. De architectuur toont veel aandacht voor de uitstraling in het dorpse karakter van Aalten. De gevel met verschillende kleuren metselwerk aan de achterzijde is geïnspireerd op hoe de winkelstraat er vroeger uitzag. Dit, gecombineerd met stalen frames die de structuur van de vroegere gevels nabootsen, maakt de achterkant van de winkel verrassend fraai en maakt het volgens de jury de mooiste ‘achterkant’ van een supermarkt tot nu toe, met de parkeergarage op een subtiele manier verborgen achter deze unieke gevel. De entreezijde is voorzien van groengevels, wat niet alleen bijdraagt aan de ecologie en duurzaamheid, maar de supermarkt ook een moderne, frisse uitstraling geeft zonder overdadig te zijn. De glazen entree is elegant en het logo is prachtig verwerkt op de gevels. De supermarkt is gasloos, voorzien van veel zonnepanelen en het bestaande vastgoed is hergebruikt. De nieuwe gevel zorgt voor extra isolatie, wat de supermarkt energiezuiniger maakt. De complexiteit van het project zat vooral in de hoogteverschillen en de integratie van de parkeergarage, maar dit is op een uitstekende manier opgelost. De schaal van het geheel is indrukwekkend, want door het slimme ontwerp valt de grootte van de supermarkt nauwelijks op in het straatbeeld. De winkel past perfect in het dorpscentrum en zowel de voor- als achterzijde gaan prachtig op in de omgeving.

Bronnen

  1. Mooiste supermarkt van Nederland
  2. Albert Heijn Aalten is de mooiste supermarkt van Nederland
  3. Albert Heijn Aalten mooiste nieuwe supermarkt van Nederland 2024
  4. [Albert Heijn #Aalten verkozen tot "mooiste supermarkt van Nederland 2024!"] (https://www.linkedin.com/posts/europa-have-b-v-_aalten-albertheijn-aalten-activity-7263209322522800128-984K)
  5. Mooiste Supermarkt van Nederland
  6. Pan Oston: Albert Heijn Aalten is mooiste nieuwe supermarkt van Nederland 2024
  7. Albert Heijn Aalten mooiste nieuwe supermarkt van Nederland 2024
  8. AH-multifranchisers, Deka en Plus in race mooiste supermarkt
  9. Supermarktvastgoedcongres 2024
  10. Albert Heijn in Aalten (Ten Have) mooiste nieuwe supermarkt

Related Posts