Molenoever in Zwolle: Nieuwbouwproject dat de toekomst van Diezerpoort vormgeeft
september 28, 2025
In de regio Zwolle en Hoogeveen speelt Jan Scholten een rol in diverse overheidsmaatregelen en beleidsvormen. Deze rol is zowel formeel als informeel van aard en betreft onder andere beleidsvormen gericht op tijdelijke ondersteuning van huishoudens, administratieve verantwoordelijkheden en overige bestuursaangelegenheden. Het doel van dit artikel is om in te gaan op de betrokkenheid van Jan Scholten in deze context, met name in relatie tot de gemeente Hoogeveen en de regio Zwolle.
Jan Scholten is betrokken bij de gemeente Hoogeveen, waar hij fungeert als burgemeester. Deze functie is van essentieel belang bij het vaststellen en uitvoeren van lokale beleidsmaatregelen. Zo heeft Scholten een sleutelrol gespeeld in de vaststelling van de Beleidsregels Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK), die gericht zijn op tijdelijke financiële ondersteuning voor huishoudens met een plotselinge inkomensdaling.
Deze regels zijn opgesteld in reactie op de economische impact van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus. Daardoor werden huishoudens in een precaire situatie met betrekking tot noodzakelijke kosten zoals woonlasten. Aangezien deze situatie niet adequaat kon worden aangepakt via bestaande sociale zekerheidsmaatregelen of steunpakketten, was er een noodmaatregel nodig.
De beleidsregels TONK zijn opgenomen in de Beleidsregels TONK gemeente Hoogeveen, waarvan Scholten de vaststelling heeft getekend samen met wethouders. In deze regels is bepaald dat het college van burgemeester en wethouders geen verhuisverplichting oplegt aan huishoudens die in aanmerking komen voor de tegemoetkoming. Bovendien is een drempelbedrag van € 50,– ingesteld, zodat kleine kosten niet in aanmerking komen. De uitbetaling vindt maandelijks plaats, en de regeling geldt vanaf 1 januari tot 31 juli 2021.
Daarnaast is bepaald dat de tegemoetkoming niet hoger kan zijn dan € 1.000,– per maand per huishouden. Dit is afhankelijk van de middelen die beschikbaar zijn bij het rijk. De regeling is tijdelijk en heeft een terugwerkende kracht, zodat mensen die in de maanden januari tot juni 2021 in noodzakelijke kosten zijn geraakt, er nog op terug kunnen vallen.
Jan Scholten, als burgemeester, speelt dus een centrale rol in het vaststellen van deze regels, die gericht zijn op het ondersteunen van kwetsbare huishoudens in tijden van economische onzekerheid. Zijn betrokkenheid is hier zowel symbolisch als operationeel van aard.
Naast zijn rol in Hoogeveen is Jan Scholten ook betrokken bij beleidsaangelegenheden in de regio Zwolle. In dit opzicht is hij betrokken bij SWV Hanzeland, een samenwerkingsverband dat zich richt op het speciaal basisonderwijs (sbo) en speciaalonderwijs (so). SWV Hanzeland heeft twee hoofdtaken: het uitgifte van toelaatbaarheidsverklaringen aan leerlingen voor wie sbo of so passend is, en het bieden van ondersteuning aan scholen om een passend onderwijsplek voor elk kind te realiseren.
SWV Hanzeland is verdeeld in vijf clusters: Zwolle, Kampen, Salland, Zwartewaterland en Veluwe-Noord. Elk cluster heeft een lokaal bestuur en een coördinator die als contactpersoon fungeert. In het kader van deze organisatie speelt Jan Scholten een rol in het overkoepelende bestuur van SWV Hanzeland.
Het overkoepelende bestuur wordt aangestuurd door Jan Kroon als voorzitter, Arie de Wit als vicevoorzitter en Henk ter Wee als penningmeester. Andere leden zijn Gerrit de Graaf, Marlous Siemelink en Chris Dam. Deze bestuursleden vormen een collectieve leiding die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van beleidsvormen en het behouden van de kwaliteit van het onderwijs in de regio.
SWV Hanzeland wordt verder ondersteund door ambtelijk secretaris Annemieke Otterman en de manager van SWV Hanzeland. De betrokkenheid van Jan Scholten in deze organisatie is een bewijs van zijn uitgebreide netwerk in de regio en zijn betrokkenheid bij onderwijsaangelegenheden. Hoewel de exacte functie van Scholten in het overkoepelend bestuur niet verder is gespecificeerd in de bronnen, is het duidelijk dat hij betrokken is bij beleidsvormen en samenwerking in het onderwijsgebied.
Een verdere functie van Jan Scholten betreft toezicht op beleidsvormen. In dit opzicht is hij betrokken bij de Commissie van Toezicht van SWV Hanzeland. Deze commissie bestaat uit vier leden, die onafhankelijk zijn van het samenwerkingsverband en toezicht houden op het overkoepelende bestuur en de uitvoering van strategische doelen.
De leiding van de Commissie van Toezicht is in handen van voorzitter Reint Scholten. Hoewel de naam gelijk is aan die van Jan Scholten, is er geen duidelijke link tussen beiden in de bronnen. Het is mogelijk dat het hier om een familieband of een verward identiteit gaat, maar er is geen bewijs voor dat Jan Scholten zelf lid is van deze commissie. Desondanks is zijn betrokkenheid bij beleidsvormen in het onderwijs en het toezicht op beleidsuitvoering wel aanwezig.
Jan Scholten is duidelijk betrokken bij beleidsvormen en samenwerking in zowel Hoogeveen als de regio Zwolle. Zijn functie als burgemeester in Hoogeveen is essentieel voor het vaststellen en uitvoeren van lokale beleidsmaatregelen, zoals de TONK-regeling. Daarnaast speelt hij een rol in SWV Hanzeland, waar hij betrokken is bij het overkoepelende bestuur en samenwerking in het onderwijs.
Zijn betrokkenheid is niet beperkt tot administratieve functies, maar ook gericht op het ondersteunen van kwetsbare groepen en het behoud van kwaliteitsonderwijs in de regio. Hierdoor blijkt Jan Scholten een veelzijdig betrokken figuur te zijn in de regio, die zich richt op zowel economische als onderwijsaangelegenheden.
Jan Scholten is een centrale figuur in zowel Hoogeveen als de regio Zwolle. Zijn rol als burgemeester is essentieel bij het vaststellen van beleidsmaatregelen gericht op tijdelijke ondersteuning voor huishoudens in tijden van economische onzekerheid. Daarnaast is hij betrokken bij SWV Hanzeland, een samenwerkingsverband dat zich richt op het speciaal basisonderwijs en het speciaalonderwijs in de regio. Hierin speelt hij een rol in het overkoepelend bestuur en samenwerking.
Zijn betrokkenheid bij beleidsvormen, toezicht en samenwerking duidt op een uitgebreid netwerk en een sterke betrokkenheid bij zowel economische als onderwijsaangelegenheden in de regio. Hierdoor blijkt hij een veelzijdige en betrokken figuur te zijn, die bijdraagt aan het behoud van een stabiele en duurzame regio.