Het Koningsplein in Zwolle: Bedrijfsleven, geschiedenis en huidige ontwikkelingen
september 28, 2025
Het voorjaar 2025 brengt een nieuwe reeks bijzondere dansvoorstellingen aan het publiek via Introdans, een toonaangevend dansgezelschap dat zich al meer dan vijftig jaar inzet om mensen te inspireren met dans. Met een programma dat zowel klassieke werken herneemt als ruimte biedt aan nieuwe makers, brengt Introdans een rijke mix van minimalistische kracht, emotionele diepte en technische precisie aan het podium. Voor het hotelgast dat in Nederland verblijft en nieuwsgierig is naar het nationale dansecosysteem, bieden deze voorstellingen een unieke kans om de brede horizon van de hedendaagse dans te ervaren.
Een van de highlights van het voorjaarsprogramma is Typhoon, een monumentale dansvoorstelling van choreograaf Krisztina de Châtel, gecreëerd in 1986. Deze voorstelling wordt in 2025 opnieuw op het podium gezet, nu door de dansers van Introdans. Typhoon is een krachtige weergave van minimalistische dans, waarin dans niet alleen een kunstvorm is, maar ook een manier om een intiem en fysiek gevecht te tonen tegen een abstraakte kracht, symbolisch voor de wind.
Het stuk begint met een kalme proloog, waarin de dansers zich rustig voorbereiden, begeleid door de piano van Simeon ten Holt. Het aanzwellende geluid van windmachines maakt plaats voor een intensieke choreografie, waarin de dansers fier en trots hun strijd uitvechten. Het is een visuele krachtmeting, waarbij de choreografische ordeningsdrang van De Châtel in een vliegende storm wordt beproefd.
De voorstelling is een coproductie van Introdans en Stichting De Châtel sur Place. Het duurt ongeveer 55 minuten en de wereldpremière dateert uit 1986. De Introdans-première in 2025 vindt plaats op 22 februari in Amsterdam. De rolverdeling varieert per avond, iets dat interessant is voor herhaalde bezoeken of voor het volgen van de verschillende interpretaties van de choreografie.
Een andere voorstelling in het programma is Notes of Longing, een creatie van de Amerikaanse choreograaf Lucinda Childs die in 2025 speciaal voor Introdans is gemaakt. Het stuk is gebaseerd op de pianomuziek van de Nederlandse componist Matteo Myderwyk, waaruit acht stukken zijn gekozen uit zijn album Notes of Longing. Childs laat zich inspireren door de structuur van de muziek en creëert een dans die diep verbonden is met het akoestische materiaal.
Een bijzonder aspect van deze voorstelling is dat Matteo Myderwyk zijn muziek tijdens de laatste drie voorstellingen live uitvoert. Dit liveelement voegt een extra lagen aan het werk, waarbij het podium een spelonk wordt van muzikale en fysieke uitdrukking.
Pure, van de Belgische choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui, is een lyrisch en ontroerend duet dat zich concentreert op het thema zuiverheid. Het stuk laat zien hoe een vrouwelijke danser Japanse tekens op haar lichaam schildert, waardoor ze iets nieuws creëert, maar tegelijkertijd ook datgene wat puur is vernietigt. Haar partner, zowel teder als liefdevol, probeert de schilderingen weg te nemen, alsof hij de sporen van het leven probeert te wissen. Het stuk duurt ongeveer 14 minuten en heeft als wereldpremière in 2013 plaatsgevonden in Antwerpen.
Caught, gecreëerd in 1982 door David Parsons, is een kort maar intensief werk dat technische precisie en emotionele uitdrukking combineren. Het stuk duurt ongeveer vijf minuten en is een klassieker in het Introdans-repertoire. Het werd oorspronkelijk voorgesteld in New York en is sedertdien een gerecurrente aanwezigheid in het gezelschap. Het muzikale materiaal is ontleend aan Let the Power Fall, van Robert Fripp.
De End of Season-editie in 2025 brengt een feestelijke afsluiting van het theaterseizoen. Het is een wervelende mix van nieuwe en bestaande werken, inclusief bijzondere gastdansers en nieuw werk van jonge makers. Het programma bevat acht werken van verschillende choreografen, waaronder Mauro Bigonzetti, Jordy Dik, Lucinda Childs, Sidi Larbi Cherkaoui, David Parsons, Oona Doherty, Mauro de Candia en Daan Wijnands.
Een van de nieuwere werken is Live, Live: All We Can Do Is Live van Jordy Dik, een voorproefje op de inclusieve dansavond HubClub'26. Dit stuk is een choreografie van vijf performers van Introdans en Compagnie Tiuri en richt zich op het snijvlak van leven en dood. Diks benadering is rauw, poëtisch en meeslepend, waarbij dans niet alleen een vorm van schoonheid is, maar ook een expressie van verbinding.
De artistiek directeur van Introdans, Roel Voorintholt, benadrukt dat End of Season niet alleen een feest is, maar ook een gelegenheid voor dansers om hun carrière af te sluiten of hun talent te tonen. Het programma biedt ruimte aan zowel klassieke danstalenten als nieuwe creaties.
Bij Lazarus, gecreëerd door Oona Doherty, zien we een krachtige en emotionele choreografie, waarin rouw en vreugde elkaar delen. De muziek is een mix van Gregorio da Allegri’s Miseri mei en Wee Bastards. De voorstelling duurt ongeveer acht minuten en heeft een wereldpremière in 2017 in Belfast.
La Morte del Cigno van Mauro de Candia is een elegante en melancholische voorstelling, gebaseerd op Camille Saint-Saëns’ Le Cygne uit Le Carnaval des Animaux. Het stuk is een klassieke interpretatie van de dood van de zwaan, waarbij de muziek en de choreografie zich harmonisch verenigen.
Een van de bijzondere aspecten van het programma is de interactie met andere kunstvormen. Tijdens de pauze in de theaterfoyers van End of Season wordt een bijzondere choreografie gepresenteerd rond een kunstinstallatie van Fillip Studios, waarin dansers het water laten vibreren door hun beweging. Deze interdisciplinaire samenwerking benadrukt het brede artistieke landschap dat Introdans als platform biedt.
Voor wie geïnteresseerd is in de rolverdeling van de voorstellingen, zijn de details beschikbaar via de officiële website van Introdans. De rolverdeling varieert per avond, wat betekent dat het publiek verschillende interpretaties kan ervaren. Dit is ook een uitnodiging voor herbezoek, aangezien de variatie in dansers en hun aanpak het werk steeds weer anders maakt.
Het voorjaarsprogramma van Introdans in 2025 biedt een rijke en diversifieerde voorstelling van hedendaagse dans. Van de monumentale kracht van Typhoon tot de delicate en emotionele choreografie van Pure, de voorstellingen tonen de breedte van de danswereld en de uitdrukkingskracht van de dansers. Voor het hotelgast die in Nederland verblijft, is dit een uitstekende kans om deel te nemen aan de nationale cultuurgemeenschap en zich te laten inspireren door de kracht, schoonheid en verbeelding van de dans.