Gladheid in Zwolle: Actuele waarschuwingen, maatregelen en veiligheidsrichtlijnen

Gladheid is een veelvoorkomend risico in Nederland, met name tijdens de wintermaanden. In Zwolle en de omgeving is de kans op gladheid op dit moment vergroot, wat zowel voor automobilisten als voetgangers aandacht vereist. Op basis van actuele waarschuwingen van het KNMI en lokale regelgevingen zijn er concrete maatregelen genomen om de veiligheid van de verkeersdeelnemers te waarborgen. In dit artikel worden de actuele situatie, de beschikbare hulpmiddelen en de aanbevolen gedragsrichtlijnen besproken, alles onderbouwd met gegevens uit betrouwbare bronnen.

Actuele waarschuwingen en risico’s

Het KNMI heeft voor het noorden van Nederland, waaronder Zwolle, een code geel afgegeven vanwege de kans op gladheid. Deze waarschuwing geldt vanwege de bevriezing van natte weggedeelten, die op veel plaatsen verraderlijk glad kunnen worden. Bovendien is er een kans op winterse buien, met mogelijk ijzel, die het gladder maken van wegen en fietspaden kunnen verhersen.

De gladheid houdt aan tot ongeveer 10:00 uur, zoals aangegeven in de bronnen. Daarna verwachten experts een oplopende temperatuur die de meeste gevaarlijke situaties zal wegnemen. Tot die tijd is echter voorzichtigheid geboden, met name op bruggen, wegen, fietspaden en voetpaden.

Daarnaast zijn er zware windstoten verwacht in de westelijke kustgebieden, met windkrachten tot 90 km/uur, met name tijdens buien. Dit betreft echter niet direct Zwolle, maar is wel een relevante informatie voor reizigers die in het noordoosten van het land actief zijn.

Maatregelen en hulpmiddelen

Gladheidsbestrijdingsplan

In de gemeente De Ronde Venen, inclusief gebieden in de directe omgeving van Zwolle, is een gladheidsbestrijdingsplan in werking. Dit plan is van 1 januari 2020 tot 17 januari 2024 geldig en bevat concrete richtlijnen voor het bestrijden van gladheid en sneeuw. De gemeente heeft een inzettingsplicht, wat betekent dat zij moet zorgen voor veilige wegcondities, maar er is geen sprake van een resultaatverplichting. Dit wil zeggen dat de gemeente moet kunnen aantonen dat ze haar plichten heeft nagekomen in geval van schade, maar niet dat ze alle risico’s kan wegnemen.

Beschikbaar materieel

De gemeente heeft beschikking over verschillende stroom- en sneeuwbestrijdingmiddelen, zoals:

  • Zoutopslag in Wilnis en Abcoude
  • Vrachtwagens en Piaggio’s met natzoutstrooiers en sneeuwploegen
  • Overdekte zoutloodsen met een totale capaciteit van 450 ton
  • Voorraadtanken voor zoutoplossing met een totaalvolume van 45.000 liter

Deze middelen worden gebruikt voor het natzoutstrooien, wat betekent dat zout wordt bevochtigd voordat het op de weg wordt gestrooid. Dit zorgt voor een betere hechtbaarheid van het zout aan het wegdek, wat het effectiever maakt bij het bestrijden van ijs en gladheid.

Gladheidmeldsysteem

Een belangrijk onderdeel van het bestrijdingsplan is het gladheidmeldsysteem, dat gebruikmaakt van sensoren en een computermodel om gladheid te voorspellen en te waarschuwen. Dit systeem is in werking op 24 uur per dag van november tot april, en wordt beheerd door Meteo-Group. De waarschuwingen worden vooral afgegeven voordat gladheid optreedt, zodat de strooiaanpassingen proactief kunnen worden ingezet.

Het systeem voert onder andere meetpuntgegevens in, zoals:

  • Lucht- en wegdektemperatuur
  • Dauwpunt
  • Vochtigheidsgraad
  • Windrichting en -snelheid
  • Temperatuur van de onder- en bovenkant van het asfalt

Deze informatie is beschikbaar via de website www.gladheid.nl, waarbij de gegevens in tabel- en grafiekvorm worden gepresenteerd. De gegevens worden iedere vijf minuten bijgewerkt, en kunnen tot 48 uur terug uit het meetstation worden opgevraagd.

Communicatie en coördinatie

De communicatie binnen het bestrijdingsplan is goed geregeld. Er zijn telefonische alarmen voor de coördinatoren, en er is dagelijks ploegendienst ingezet voor strooiacties:

  • 0.00–12.00 uur
  • 12.00–24.00 uur
  • Dagelijks één ploeg vrij

De strooiacties worden gelijktijdig uitgevoerd vanuit Wilnis en Abcoude, wat zorgt voor een efficiëntere dekking van het grondgebied.

Strooiprincipe

Het stroomprincipe in de gemeente is gebaseerd op het natzoutstrooien, waarbij zout wordt gemengd met een bevochtigingsvloeistof (20% oplossing van CaCl2 of NaCl). Dit zorgt voor een beter hechtende laag op het wegdek, wat effectiever is bij lage temperaturen.

In geval van sneeuwval kan het systeem ook worden gebruikt voor droogstrooien, waarbij de bevochtiger wordt uitgeschakeld en de hoeveelheid zout per m² wordt aangepast.

Er is echter één voertuig in de gemeente dat geen natzoutstrooier heeft. Dit voertuig kan alleen droog zout aanbrengen, wat in bepaalde situaties minder effectief kan zijn.

Veiligheid voor weggebruikers

Adviezen van het KNMI en Rijkswaterstaat

Het KNMI raadt weggebruikers aan om hun rijstijl aan te passen aan de weersomstandigheden. Dit betekent bijvoorbeeld:

  • Langzaam rijden
  • Afstand houden
  • Geen plotselinge bewegingen maken

Rijkswaterstaat benadrukt ook het belang van voorzichtigheid bij bevroren wegen en bruggen, en raadt automobilisten aan om voor vertrek hun route te controleren via rwsverkeersinfo.nl.

Bevriezing en sneeuw

In het noorden van het land, inclusief Zwolle, kan het op lokale wegen door sneeuw of bevriezing nog plaatselijk glad zijn. In het oosten en noorden is er op sommige plaatsen nog sneeuw of zijn er winterse buien, wat extra risico’s met zich meebrengt.

Zware windstoten

In de westelijke kustgebieden zijn er zware windstoten verwacht tot circa 90 km/uur, met name tijdens buien. Dit betreft vooral de kustregio’s, en is geen directe risicofactor voor Zwolle. Toch is het een belangrijke waarschuwing voor mensen die in die regio’s reizen of verblijven.

Conclusie

Gladheid is een serieuze risicofactor voor weggebruikers, met name in de wintermaanden. In Zwolle en de omgeving is dit risico op dit moment vergroot, met meerdere waarschuwingen van het KNMI en lokale regelgevingen. De gemeente De Ronde Venen heeft een goed uitgewerkt gladheidsbestrijdingsplan in werking, met betrouwbare hulpmiddelen, materieel en een voorspellend systeem om gladder wordende situaties te voorkomen of te beheersen.

Weggebruikers worden geadviseerd om hun rijstijl aan te passen, veilige afstand te houden en actuele verkeersinformatie te raadplegen. Vooral in de ochtend uren, waarin de gladheid het sterkst is, is extra waakzaamheid nodig. Het is tevens belangrijk om rekening te houden met lokale sneeuw- en ijscondities, die op sommige plekken verraderlijk kunnen zijn.

Zowel reizigers als inwoners kunnen gerust op de maatregelen vertrouwen, zolang zij zich aan de veiligheidsrichtlijnen houden en het advies van het KNMI en Rijkswaterstaat opvolgen. Met een goed gecoördineerd plan en betrouwbare waarschuwingssystemen kan de veiligheid op de weg in Zwolle en de omgeving worden gewaarborgd.

Bronnen

  1. Vanochtend kans op gladheid
  2. KNMI waarschuwt voor gladheid en zware windstoten – code geel
  3. KNMI waarschuwt voor gladheid
  4. Gladheidsbestrijdingsplan 2020-2023

Related Posts