PEC Zwolle – sc Heerenveen 1-1: Een evenwichtige wedstrijd in Zwolle
september 28, 2025
In de stad Zwolle is in de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan het verbeteren van de fietsinfrastructuur. Fietsen is in de regio niet alleen een duurzame keuze, maar ook een essentiële manier om te reizen, zowel binnen de stad als in de omgeving. Het is daarom van belang om in te gaan op de recente ontwikkelingen op het gebied van fietspaden, tunnels en omleidingen in Zwolle, evenals op de klachten die op zijn gekomen. Binnen dit kader speelt de Hessentunnel en de Hortensiapad een centrale rol, evenals de unieke muurschilderingen in fietstunnels die het fietsen in de regio niet alleen veiliger, maar ook esthetisch aantrekkelijker maken.
De Hortensiapad is een belangrijke fietsroute tussen Assendorp en Zwolle-Zuid. Het pad is cruciaal voor fietsers die willen vermijden om via het centrum van Zwolle te fietsen. Echter, in de afgelopen weken zijn er werkzaamheden in de Hortensiatunnel, wat heeft geleid tot afsluitingen van het fietspad en de installatie van omleidingen. Fietsers stonden echter vaak voor de verkeerde keuze, omdat de omleidingen niet duidelijk waren aangegeven. Tientallen gele borden werden geplaatst, maar deze leidden tot verwarring en chaos.
Edwin Koster, voorzitter van de Fietsersbond in Zwolle, heeft klacht gemaakt over de gebrekkige communicatie van de gemeente. Volgens hem is het een gemiste kans voor een gemeente die ambitie heeft om wereldfietsstad te worden. De klachten zijn niet alleen vanuit fietsers gekomen, ook de gemeente Zwolle heeft veel telefoonoproepen en e-mails ontvangen. Een woordvoerder van de gemeente, Sam Rademaker, erkent dat er geen nieuwsbericht is verstuurd over de werkzaamheden, wat in 99% van de gevallen wel het geval is. Dit heeft leidinggegeven tot veel verwarring bij gebruikers van het fietspad.
De gemeente heeft de omleidingen sindsdien aangepast. De aanbevolen alternatieve routes zijn het Ten Busschepad en de Ittersumallee, of het Van Karnebeekpad en de Van Karnebeektunnel. Bovendien zijn de omleidingen nu eerder aangegeven. De gemeente wil bovendien Google op de hoogte stellen van het bestaan van het Hortensiapad, aangezien de meeste Zwollenaren kennelijk niet weten dat het pad bestaat.
Op het Grenspad, dat ook een belangrijke fietsroute is, is het probleem even groot. Fietsers die via het pad naar Assendorp willen fietsen, komen plotseling tegen grote bouwhekken aan. De meeste fietsers zien hun weg versperd bij de Hortensiatunnel. Ze worden vaak gedwongen om honderden meters verder te fietsen tot ze uiteindelijk toch tegen de bouwhekken aanlopen. Wegwerkers merken dit ook. “Ik loop de hele dag heen en weer om de hekken weer terug te zetten,” zegt een wegwerker. Fietsers vervolgen hun weg vaak door de werfgebieden, wat niet alleen ongemakkelijk, maar ook onveilig kan zijn.
Koster benadrukt dat de omleidingsroutes niet goed zijn aangegeven. “Nu begrijp ik het, ik vond het al zo vreemd dat er zo vaak mensen door de afzetting heen komen,” zegt hij. De chaos leidt tot onrust bij fietsers en een negatieve perceptie van de fietsinfrastructuur in Zwolle.
De huidige omleidingsroutes zijn complex en vaak niet duidelijk genoeg. Wie volgt wat op het Hortensiapad, volgt drie keer links om uiteindelijk weer bij het startpunt te eindigen. Koster benadrukt dat het in Zwolle-Zuid nog erger is: veel fietspaden zijn afgesloten, maar er is geen duidelijke aanduiding van welke routes beschikbaar zijn. Op de borden staat alleen “Hortensiapad”, wat voor veel mensen niet duidelijk is. Er wordt ook een omleiding naar het station aangegeven, wat suggereert dat iedereen op weg is naar het station, wat niet altijd het geval is.
“Op de borden zou moeten staan dat het Hortensiapad een cruciale verbinding is tussen Assendorp en Zwolle-Zuid. Als dat duidelijk stond, begrepen veel meer mensen dat ze een alternatieve route moeten zoeken,” legt Koster uit. Op het Bloksteegpad is het eveneens een komen en gaan van fietsers, omdat er geen aanduiding is dat het pad afgesloten is.
In de regio Zwolle is er een belangrijke verbetering in de fietsinfrastructuur: de Hessentunnel is officieel geopend. Deze tunnel biedt fietsers een veilige en snelle verbinding tussen Dalfsen en Zwolle, zonder dat ze hoeven te stoppen bij de overweg bij het spoor. De tunnel is al in gebruik, maar werd recent officieel geopend door meerdere gemeentelijke en regionale autoriteiten, waaronder wethouder Gerdien Rots, gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel, en regiodirecteuren van ProRail en Dura Vermeer.
Wethouder Rots benadrukt dat het fietsen in Zwolle veiliger moet worden, niet alleen binnen de stad, maar ook op de toegangswegen. “En dat is precies wat hier is gebeurd,” zegt ze. Ze benadrukt ook dat het gebruik van de nieuwe tunnel al snel is toegenomen, wat duidt op het succes van het project.
Gedeputeerde Boerman spreekt van een “cadeautje” dat Zwolle in de schoot is geworpen. Het project werd mogelijk gemaakt door de herstructurering van het gebied. In 2018 kreeg de N340 tussen Zwolle en Ommen een nieuw tracé, waardoor het autoverkeer veilig het spoor kan kruisen via een nieuw viaduct. De oude Hessenweg kreeg een nieuwe indeling en maakt nu deel uit van de fietssnelweg F340, die van Zwolle via Dalfsen naar Ommen loopt.
André van der Vegt van Dura Vermeer benadrukt dat het project een technisch vernuftig hoogstandje is. Hij legt ook uit dat het project in het verleden door moeilijkheden werd getroffen: een jaar geleden vond er een ernstig ongeluk plaats. Hoewel de betrokkene zich nog herstelt, heeft het ongeluk veel impact gehad op het project en de betrokkenen.
Bij de Hessenweg zijn er twee fietstunnels die in de afgelopen weken zijn voorzien van muurschilderingen. Deze kunstwerken zijn gemaakt door straatkunstenaars Kenneth Letsoin en ONUR. Het project is onderdeel van Museum Murals, een initiatief van het Mauritshuis in Den Haag, dat mogelijk is gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij.
Voor de tunnel onder de spoorlijnen koos ONUR voor schilderijen van Isaac Israels en Jan Voerman, die een landschap met koeien uitbeelden. Voor de tunnel onder de nieuwe N340 koos Kenneth Letsoin voor het kleurrijke werk van Jan Cremer. De kunstwerken zijn een aanknopingspunt voor fietsers en verhogen de esthetische waarde van de fietstunnels.
De kunstwerken zijn gemaakt in het kader van een groter plan dat in 2024 in Nederland twintig kolossale muurschilderingen wil realiseren. Meer informatie over het kunstproject is te vinden op de website van de Fundatie: https://www.museumdefundatie.nl/nl/museum-murals/.
De fietsinfrastructuur in Zwolle is in een voortdurende ontwikkeling. Aan de ene kant zijn er belangrijke verbeteringen, zoals de opening van de Hessentunnel en de aanleg van muurschilderingen in fietstunnels. Aan de andere kant zijn er nog uitdagingen op het gebied van communicatie en duidelijkheid van omleidingen, zoals bij de Hortensiapad en Grenspad. De klachten die zijn gekomen vanuit fietsers en de gemeente zelf duiden op de noodzaak van betere planning en duidelijkere aanduiding van alternatieve routes.
Toch is er veel positief nieuws. Fietsers kunnen nu via veiligere en snellere routes reizen, en de esthetische kwaliteit van de fietsinfrastructuur is verbeterd. De toekomst van fietsen in Zwolle lijkt veelbelovend, zolang er aandacht blijft voor zowel de praktische als de culturele aspecten van fietsen.