Gewelddadige gijzelingsincidenten in de onderwereld van Zwolle
september 28, 2025
De Ferdinand Bolstraat in Zwolle is niet alleen een straat in het centrum van de stad, maar ook een centraal element in de toekomstige stadsontwikkeling van het Roelenkwartier. Met haar historische waarde, toekomstgerichte visie en verkeersregelgeving speelt deze straat een belangrijke rol in de leefbaarheid en dynamiek van het Stadshart van Zwolle. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de woningwaarden, de plannen voor de ontwikkeling van het Roelenkwartier en de verkeersregelgeving in de omgeving van de Ferdinand Bolstraat.
Een van de meest directe indicatoren voor de economische waarde van de Ferdinand Bolstraat is de woningwaarde. Volgens de data van Woningstats.nl (bron 1) zou de Ferdinand Bolstraat 66 in Zwolle op de markt worden geplaatst met een verwachte vraagprijs van €344.372. Dit is een waardestijging van +5,4% ten opzichte van een jaar eerder. De verwachte verkoopprijs ligt nog hoger, bij €384.852, wat suggereert dat er sprake is van een overbod van +11,8%. Dit betekent dat het aanbod op dit moment kleiner is dan de vraag, wat gunstig is voor verkopers.
Deze waardebepaling geldt echter onder de veronderstelling dat de woning in goede staat is. De werkelijke waarde kan variëren afhankelijk van de staat van onderhoud, aanpassingen en eventuele schade. De grafiek die bij deze data hoort, laat zien hoe de waarde van de woning zich ontwikkeld heeft in het afgelopen jaar, en biedt daarmee een duidelijk beeld van de trend in het segment van de Ferdinand Bolstraat.
De Ferdinand Bolstraat is een centrale locatie in het Roelenkwartier, een gebied dat momenteel wordt ontwikkeld om het Stadshart van Zwolle te versterken. Het Roelenkwartier, gelegen tussen de Ferdinand Bolstraat, Govert Flinckstraat, Pannekoekendijk en het Zwarte Water, wordt uitgebouwd tot een levendige stadswijk die circa 500 woningen, werk- en kantoorruimtes en ruimte voor groen en recreatie biedt (bron 2).
De visie voor het Roelenkwartier is samengesteld in samenwerking met de Eigenarencoalitie, de gemeente Zwolle, stedenbouwkundig bureau FABRICations, lokale bewoners en ondernemers en belangenorganisaties. Het project sluit aan bij het Ontwikkelprogramma 'Ons Stadshart van Morgen', dat gericht is op binnenstedelijke groei en verdichting van het centrum van Zwolle. Deze visie is opgenomen in de gebiedsvisie, die het college van burgemeester en wethouders heeft goedgekeurd. De gemeenteraad moet binnenkort een besluit nemen over deze visie.
Hoewel het Roelenkwartier dicht bij het stadscentrum ligt, heeft het momenteel niet de sfeer van een centrumgebied. De dominante verkeersstroom op de Burgemeester Roelenweg verdeelt het gebied in tweeën, waardoor het niet uitnodigend is voor wandelen, fietsen of recreatie. De gebiedsvisie richt zich daarom op het verbeteren van de leefbaarheid en de klimaatadaptatie van het gebied.
De gebiedsvisie voor het Roelenkwartier heeft als doel het creëren van een harmonieuze mix van wonen, werken en groen. Dit moet leiden tot een aantrekkelijke en duurzame omgeving waarin het Roelenkwartier volledig onderdeel wordt van het Stadshart. In de visie worden diverse werk- en woonfuncties gerealiseerd, met een nadruk op duurzaamheid en klimaatadaptatie. De huidige functies, zoals wonen, werken en zorg, blijven bestaan en worden versterkt.
De noordkant van het Roelenkwartier richt zich op werken en wonen, terwijl de zuidkant ruimte biedt voor werken, verblijven en recreatie in een parkachtige omgeving aan het water met een levendig en openbaar karakter. Het woonprogramma omvat diverse huur- en koopwoningen, waaronder studio’s, appartementen en grondgebonden woningen in verschillende prijsklassen.
De openbare ruimte in het Roelenkwartier krijgt een kwaliteitsimpuls met hoogwaardig groen, wat bijdraagt aan een gezonde leefomgeving en verbeterde verbinding met de historische binnenstad. Er komt meer ruimte voor veilig wandelen en fietsen, en er wordt onderzocht of de snelheid op de Burgemeester Roelenweg kan worden verlaagd van 50 km/u naar 30 km/u.
Een ander belangrijk onderdeel van de toekomstige ontwikkeling is de realisatie van een centrumhub, die de mobiliteit in en rond het Roelenkwartier moet verbeteren. De gemeente onderzoekt de mogelijkheden voor een centrumhub met ongeveer 700 parkeerplekken voor gebruikers en bewoners van het Roelenkwartier en bezoekers van de stad.
Nadat de raad instemt met de gebiedsvisie, gaat de Eigenarencoalitie verder met het uitwerken van deze visie naar een ruimtelijk ontwikkelingsplan. In deze fase wordt onderzocht of alle ambities uit de gebiedsvisie haalbaar zijn en in welke volgorde ze gerealiseerd kunnen worden. Naar verwachting duurt deze fase ongeveer een jaar. De start van de bouw is afhankelijk van de planning van het opstellen van het ruimtelijk ontwikkelingsplan en de fase van de ruimtelijke procedure die daarop volgt.
Naast woningwaarden en stadsontwikkeling speelt verkeersregelgeving ook een belangrijke rol in de leefbaarheid van het Roelenkwartier. De Ferdinand Bolstraat is gelegen binnen een gebied waar verkeersbeperkingen zijn ingesteld om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren (bron 3). In het kader van de Regeling Parkeervergunningen 2019, die op 1 januari 2019 in werking is getreden, zijn er beperkingen opgesteld voor het aantal parkeerapparatuurplaatsen en het aantal uitgifte abonnementen. Deze regeling treedt in op plekken zoals het Noordereiland, Dijkstraat, Diezerpoort, Turfmarkt en andere locaties in de omgeving van de Ferdinand Bolstraat.
De regeling maakt een onderscheid tussen verschillende categorieën, zoals bewonersvergunningen en zakelijk vergunningen, en beperkt het aantal beschikbare parkeerplekken op basis van percentages. Bijvoorbeeld, op het Noordereiland zijn er 637 parkeer-apparatuur-plaatsen beschikbaar, waarvan maximaal 45% of 287 abonnementen uitgegeven kunnen worden. Op de Diezerpoort zijn er 600 parkeer-apparatuur-plaatsen, waarvan maximaal 65% of 390 abonnementen worden toegestaan.
Deze regeling is bedoeld om overlast door verkeer en parkeerproblemen te beperken en om de prioriteit te geven aan bewoners en werknemers van het gebied. De regeling vervangt de Regeling Parkeervergunningen 2018 en is een onderdeel van de bredere visie op de leefbaarheid van het Roelenkwartier.
De Ferdinand Bolstraat in Zwolle is een centrale locatie in een gebied dat momenteel wordt ontwikkeld om het Stadshart van Zwolle te versterken. De woningwaarden op deze straat laten zien dat er sprake is van een sterke markt, waarbij de verwachte verkoopprijzen hoger liggen dan de vraagprijs. De ontwikkeling van het Roelenkwartier richt zich op het creëren van een levendige stadswijk die een mix van wonen, werken en groen biedt. Dit is samengesteld in samenwerking met diverse partijen, waaronder de Eigenarencoalitie, de gemeente Zwolle, stedenbouwkundige experts en lokale bewoners.
Bij deze visie hoort ook een duidelijke aandacht voor de openbare ruimte, klimaatadaptatie en mobiliteit. De verkeersregelgeving in de omgeving van de Ferdinand Bolstraat en het Roelenkwartier is een essentieel onderdeel van deze visie, en beperkt het aantal beschikbare parkeerplekken om overlast door verkeer en parkeerproblemen te beperken.
De Ferdinand Bolstraat en het Roelenkwartier zijn daarmee een levendig en toekomstgericht deel van Zwolle dat een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van het Stadshart en de leefbaarheid van de stad.