De Faradaystraat in Zwolle: een overzicht van bedrijven, faciliteiten en toegankelijkheid
september 27, 2025
Sinds kort zijn elektrische deelfietsen beschikbaar op het vernieuwde station Zwolle en in andere delen van de regio. Deze fietsen vormen een moderne oplossing voor lokale verplaatsingen en worden ondersteund door een samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en toeristische organisaties. Het initiatief valt binnen een bredere regioontwikkeling, zoals onder andere de Regio Deal Regio Zwolle, waarbij elektrische deelfietsen worden ingezet om toegankelijkheid, bereikbaarheid en duurzaamheid te verbeteren.
Het gebruik van elektrische deelfietsen is op regelgevende en operationele vlak goed beheerd, met specifieke beleidsregels die de gemeente Zwolle heeft vastgelegd. Hoewel Zwolle bijvoorbeeld geen elektrische deelsteps toestaat, is er binnen de regio een bredere aanpak waarin elektrische deelfietsen centraal staan. Deze artikkel geeft een overzicht van de beschikbaarheid, de regelgeving, het beheer en het gebruik van elektrische deelfietsen in Zwolle en omgeving, op basis van de meest recente en betrouwbare informatie.
Sinds kort zijn elektrische deelfietsen beschikbaar op het vernieuwde station Zwolle. Deze fietsen zijn aan beide zijden van het station toegankelijk en zijn bedoeld om reizigers en bewoners een duurzame en toegankelijke manier van verplaatsing te bieden. Op het station zijn aanduidingsborden aangebracht die aangeven waar de fietsen te vinden zijn.
De gemeente Zwolle stelt ongeveer 50 elektrische deelfietsen beschikbaar op het station. Gebruikers kunnen de fietsen via een app gebruiken. De app is beschikbaar voor download en vereist een eigen registratie. In de app is het mogelijk om de locatie van de fietsen op te zoeken, de QR-code op de fiets te scannen en het slot te ontgrendelen.
De fietsen worden regelmatig onderhouden om ervoor te zorgen dat ze altijd goed functioneren. Daarnaast zijn er desinfectiemiddelen beschikbaar op de locaties waar de fietsen worden uitgebracht, om hygienische maatregelen te nemen.
De prijs voor het gebruik van een elektrische deelfiets is €2,- per uur, met een maximum van €12,- per dag. Voor mensen die de fietsen regelmatig gebruiken, zoals voor werk of andere doeleinden, is er ook de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten. De voorwaarden van het abonnement zijn beschikbaar bij de dienstverlener en kunnen worden ingezien bij de gemeente of via de app.
De gemeente Zwolle heeft uitgebreide beleidsregels opgesteld voor elektrische deelvoertuigen, waaronder elektrische deelfietsen. Deze beleidsregels zijn geldig vanaf 15 maart 2024 tot 26 juni 2025 en worden halfjaarlijks geëvalueerd in gezamenlijke overleggen tussen de gemeente en vergunninghouders van deel- en publieke mobiliteit.
Een belangrijk aspect van deze beleidsregels is dat de vergunninghouder verplicht is om binnen 12 weken na het verkrijgen van de vergunning ten minste de helft van de fietsen in gebruik te nemen. Binnen 26 weken moet het volledige aantal fietsen operationeel zijn. Dit zorgt voor een snelle implementatie en beschikbaarheid van de fietsen voor de bevolking.
Daarnaast is het de vergunninghouder verboden om de fietsen in dezelfde vorm terug te brengen in het straatbeeld nadat ze niet langer als deelvoertuigen gebruikt kunnen worden. Dit om verwarring of onveilige situaties voor gebruikers te voorkomen.
De vergunninghouder moet ook in overeenstemming handelen met de plannen die zijn aangeleverd bij de aanvraag. Daarnaast is het gebruik van reclame-uitingen op de fietsen beperkt tot reclame die gericht is op de onderneming van de vergunninghouder.
Om de dienstverlening rondom deelvoertuigen verder te verbeteren, zijn er regelmatige overleggen tussen de gemeente en alle vergunninghouders. Deze overleggen worden halfjaarlijks georganiseerd, maar in de tweede helft van 2024 zullen ze met een hogere frequentie plaatsvinden, namelijk iedere drie maanden.
Voor een effectieve monitoring en beheer van de deelfietsvloot is het vereist dat de vergunninghouder geanonimiseerde data levert aan de gemeente. Deze data wordt per kwartaal (of eerder op verzoek) digitaal aangeleverd via DATATYPE, bijvoorbeeld in Shapefile om met GIS te kunnen analyseren. Daarnaast levert de vergunninghouder informatie over het gebruik en de druk op de openbare ruimte.
Deze data is belangrijk om inzicht te krijgen in het verplaatsingsgedrag en om eventueel aanpassingen te doen aan het aanbod van deelfietsen. Ook helpt het bij het handhaven van de regels en het beheer van de vloot.
De beleidsregels zijn ook gericht op de vergunninghouders van deel- en publieke mobiliteit. Deze vergunninghouders zijn rechtspersoon, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK) of een gelijkwaardig register in een EU-lidstaat of derde land. Er zijn geen uitzonderingen mogelijk voor vergunninghouders die op een of andere manier verweven zijn met andere ondernemers die een vergunning voor hetzelfde type deelvoertuigen hebben aangevraagd.
Daarnaast moet de vergunninghouder als hoofdactiviteit het aanbieden van (deel)mobiliteit hebben. Dit moet blijken uit de statuten en het feitelijk handelen van de vergunninghouder. Vergunninghouders die zonder uitzonderingen voldoen aan alle toelatingsvoorwaarden en vergunningvoorschriften komen in aanmerking voor een vergunning.
Niet alleen in Zwolle zijn elektrische deelfietsen beschikbaar, ook in de bredere regio is er een actieve uitrol van het project. De gemeente Westerveld, bijvoorbeeld, heeft samen met de NoordWestGroep een initiatief gestart voor elektrische deelfietsen. Medewerkers van de NoordWestGroep zorgen voor het beheer en onderhoud van de fietsen. Zo zijn er altijd genoeg fietsen beschikbaar en worden reparaties snel uitgevoerd.
De gemeente Westerveld heeft de eerste vier hubs met elektrische fietsen financieel ondersteund. In de komende maanden wordt het aantal hubs uitgebreid, in samenwerking met ondernemers die bereid zijn om een hub bij hun zaak, camping of onderneming te plaatsen. Voor dit initiatief bestaat een stimuleringsregeling. Ondernemers kunnen contact opnemen met de gemeente Westerveld om meer te weten te komen over de mogelijkheden.
Het project is onderdeel van een bredere inzet op duurzaam vervoer en toegankelijkheid. De elektrische deelfietsen maken het mogelijk om scholen, bedrijventerreinen en natuurgebieden bereikbaar te houden. Dit is onder andere een thema van de Regio Deal Regio Zwolle, waarbij eenvoudige oplossingen zoals elektrische deelfietsen worden ingezet om duurzaamheid en bereikbaarheid te verbeteren.
De elektrische deelfietsen hebben al positieve effecten op de regio. Zo zijn er bedrijven die door deze maatregel ineens weer stagiairs konden aanstellen. Dit sluit aan bij belangrijke thema’s in de regio, zoals het behouden van jongeren in de regio en het zorgen voor voldoende werknemers voor MKB-bedrijven. Een ogenschijnlijk eenvoudig plan kan dus grote impact hebben.
De gemeente Zwolle en haar partners werken verder aan het uitrollen van het project en het verbeteren van het aanbod. De elektrische deelfietsen vormen een waardevolle aanvulling op het lokale vervoer aanbod en ondersteunen het duurzame en toegankelijke karakter van de regio.
Ondanks de vele voordelen van elektrische deelfietsen zijn er ook beperkingen. Zo heeft Zwolle ervoor gekozen om geen elektrische deelsteps toe te staan, in tegenstelling tot andere steden in de regio. Elektrische deelsteps zijn elektrische voertuigen die op wielen rijden en vergelijkbaar zijn met een elektrische skateboard. De regels voor deze voertuigen zijn strenger, inclusief de vereiste leeftijd van 16 jaar, een kenteken en verzekering.
Hoewel Zwolle deze stappen niet toestaat, zijn andere steden positiever. Dit laat zien dat er binnen de regio verschillende aanpakken zijn, afhankelijk van de doelen en prioriteiten van de gemeente. De elektrische deelfietsen vormen wel een gemeenschappelijk element van de mobiliteitsstrategieën in de regio.
In de komende jaren is er ruimte voor verdere uitrol van elektrische deelfietsen in Zwolle en de omgeving. De samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en toeristische organisaties biedt mogelijkheden voor het uitbreiden van het aanbod en het verbeteren van het gebruik. De elektrische deelfietsen kunnen bijvoorbeeld worden ingezet voor specifieke evenementen of als onderdeel van toeristische routes.
Daarnaast zijn er plannen om de data die vanuit deelfietsvloot wordt verzameld, verder te gebruiken voor het optimaliseren van het aanbod en het verbeteren van de logistiek. Het doel is om elektrische deelfietsen steeds efficiënter en toegankelijker te maken voor zowel bewoners als bezoekers van de regio.
Elektrische deelfietsen vormen een waardevolle aanvulling op het lokale vervoer aanbod in Zwolle en de regio. Ze zijn beschikbaar op het station Zwolle en andere locaties en worden beheerd door een samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en toeristische organisaties. De beleidsregels van de gemeente Zwolle zorgen voor een goed functionerend en betaalbaar aanbod, terwijl de elektrische deelfietsen ook worden ingezet als onderdeel van bredere initiatieven zoals de Regio Deal Regio Zwolle.
De elektrische deelfietsen ondersteunen duurzaamheid, toegankelijkheid en bereikbaarheid en vormen een eenvoudige maar effectieve oplossing voor lokale verplaatsingen. In de toekomst is er ruimte voor verdere uitrol en verbetering van het aanbod, zowel voor bewoners als bezoekers van de regio. Voor zowel reizigers als lokale bewoners zijn elektrische deelfietsen een betrouwbare en duurzame manier van verplaatsing.