Eekwal 16 Zwolle: Onroerend Goed in het Stadscentrum en Locatie van Samenkomsten
september 27, 2025
Zwolle, een historische stad in het hart van Nederland, heeft altijd een bijzondere aantrekkingskracht gehad voor zowel inwoners als toeristen. De stad is rijk aan culturele en historische erfgoed, en in recente jaren is er opnieuw aandacht verschenen voor de lokale geschiedenis en architectuur. Een belangrijke auteur en verteller van deze geschiedenis is Wim Coster, wiens werk in combinatie met schilderijen van Frank de Wit, een unieke blik biedt op het stadsbeeld van Zwolle en haar omgeving. In zijn boek Van Veerallee naar Katerveer en andere publicaties, zoals Zwolle. Stad van hoogtepunten, presenteert Coster een diepe kennis van het stadsgebied, terwijl hij de lezer meeneemt op een reis door tijd, ruimte en cultuur.
Deze artikel biedt een overzicht van Wim Coster’s bijdrage aan het lokale toerisme in Zwolle, met aandacht voor zijn werkwijze, thema’s en de context van de stedelijke ontwikkeling. Het artikel is vooral gericht op feiten en gegevens die uit de beschikbare bronnen zijn gehaald, zoals de publicaties van Coster, de bijdrage van Frank de Wit, en de historische en culturele context van Zwolle en haar omgeving.
Wim Coster is sinds de jaren negentig een actieve schrijver en historisch onderzoeker. Zijn interesse in de geschiedenis van Zwolle en haar wijk Veerallee begon zich al vroeg vormgeven. In 2004 publiceerde hij, samen met Jan de Jong, een boek over hetzelfde gebied dat inmiddels uitverkocht is. Dit leidde tot het idee voor een tweede publicatie: Van Veerallee naar Katerveer, een uitgebreidere versie die ook het gebied tot de IJssel omvat, inclusief het Katerveerpark.
Coster benadrukt in zijn werk dat zelfs een relatief klein gebied rijk is aan geschiedenis. Het boek bestrijkt ongeveer tien vierkante kilometer van de stad en de omgeving, waarin hij de geschiedenis opvolgt van de ijstijd tot aan de huidige dag. Het boek bevat ook informatie over de vroege vestiging op de zandruggen, de moerassige aard van het gebied tot de jaren twintig van de vorige eeuw, en de latere stadsuitbreidingen zoals Prinsenpoort. Deze uitbreidingen hebben, volgens Coster, een goed karakter weten te behouden.
De aanleiding voor het schrijven van het boek was niet alleen het uitverkopen van een eerdere publicatie, maar ook het feit dat de wijk Veerallee inmiddels uitgebreid is en dat er nieuwe bewoners zijn binnengetrokken. Dit heeft geleid tot een nieuw publiek dat op zoek was naar een diepere kennis van de geschiedenis van het gebied.
Frank de Wit, grafisch vormgever en kunstschilder, heeft een cruciale bijdrage geleverd aan het visuele aspect van het boek Van Veerallee naar Katerveer. Hij maakte 24 schilderijen van straten en gebouwen in het beschreven gebied. De voorpagina van het boek is bijvoorbeeld gebaseerd op een schilderij van de straathoek van Wim Costers woonkamer in Veerallee. Deze samenwerking tussen Coster en de Wit maakt het boek niet alleen een leesplezier, maar ook een visuele ervaring die het stadsbeeld van Zwolle levendig maakt.
De schilderijen van de Wit vullen de geschiedenis van Coster aan met een artistieke weergave van de stadsarchitectuur en de sfeer van de verschillende wijken. Dit maakt het boek een waardevolle bron voor zowel historisch bewuste toeristen als lokale inwoners die hun stad willen leren zien vanuit een andere kijkhoek.
Naast Van Veerallee naar Katerveer, werkte Wim Coster ook mee aan het boek Zwolle. Stad van hoogtepunten, in samenwerking met fotograaf Ben Vulkers en auteur Harold de Haan. Dit boek, uitgegeven door Waanders Uitgevers, bevat ruim honderd foto’s die een compleet beeld geven van de stad. De thema’s die in het boek aan de orde komen zijn: erfgoed en cultuur, reizen en verplaatsen, werken en leren, sport en vrije tijd, water en natuur, en wonen en wijken.
Het boek benadrukt de historische en moderne kant van Zwolle. Aan de historische kant komen bekende locaties als de Sassenpoort, de Katerveersluizen, en de kerk van Windesheim aan bod. Aan de moderne kant worden iconen zoals de Hanzeboog, de IJsseltoren en De Wolk op de Fundatie vermeld. Deze combinatie van oud en nieuw benadrukt de allure van Zwolle als een historische stad met een moderne kijk op de toekomst.
Een van de bijzondere aspecten van het boek is de Engelstalige versie, waardoor het ook voor buitenlandse toeristen toegankelijk is. Het boek is daarmee een waardevolle publicatie voor iedereen die Zwolle kent of wil leren kennen.
In het bredere kader van kunst en cultuur in Zwolle en haar omgeving is het werk van kunstenaars zoals Henk Lassche en Theo Wolvecamp ook van belang. Lassche is een Hengelose schilder die sinds 1979 samenwerkte met Wolvecamp, een kunstenaar die betrokken was bij de oprichting van de Experimentele Groep in Holland en de Cobra-beweging in de jaren veertig. Lassche organiseerde exposities over Twentse schilders en hield de erfgood van Wolvecamp levend in Zwolle en omgeving.
De kunstenaarswereld in Overijssel, waar Zwolle gelegen is, kent nog steeds een groeiende interesse, maar er is ruimte voor meer investeringen in kunst en cultuur. Een recent onderzoek laat zien dat Overijssel op het gebied van cultuurlasten per inwoner op een gedeelde negende plaats staat (121 euro per inwoner). Dit is lager dan bijvoorbeeld Groningen (173 euro) of Gelderland (110 euro), wat aantoont dat er ruimte is voor meer financiering van kunstprojecten in de regio.
Een van de aspecten die Wim Coster in zijn werk benadrukt, is de rol van herdenking in de geschiedenis van Zwolle. Zo werden tijdens een herdenkingsceremonie op 14 april 2023, de leerlingen van het Carolus Clusius College betrokken bij de herdenking van vermoorde Joodse Zwollenaren uit de Tweede Wereldoorlog. De familie Lezer en Deutschkron, samen met hun huishoudster, werden tijdens de oorlog vermoord. Tijdens de herdenking werd een minuut stilte gehouden voor het huis aan de Sophiastraat 36, en werden stolpersteine gelegd om hun geschiedenis levend te houden.
Deze herdenkingen tonen aan dat Zwolle een stad is die haar geschiedenis niet alleen in boeken en schilderijen bewaart, maar ook in het collectieve geheugen en dagelijks leven. Voor toeristen is dit een waardevolle kijk op hoe de stad met haar verleden omgaat en hoe geschiedenis een rol speelt in het huidige stadsbeeld.
Coster benadrukt in zijn werk ook dat de toekomst van Zwolle ligt in de combinatie van historisch erfgoed en moderne ontwikkelingen. Het boek Van Veerallee naar Katerveer laat zien hoe de stad zich heeft ontwikkeld van een moerassige plek tot een centrum voor bedrijvigheid, sport en cultuur. Het adagium "bouwen is voortbouwen" is voor Coster een belangrijke leidraad in zijn beschrijving van de stadsontwikkeling.
Het boek bevat ook een kijk op de toekomst van de stad, met aandacht voor de rol van water in de stadsontwikkeling, de toegankelijkheid van de stad voor toeristen en inwoners, en de rol van de Fundatie als cultureel centrum. Deze thema’s tonen aan dat Zwolle niet alleen een stad met een rijke geschiedenis is, maar ook een stad die zich voorbereidt op de toekomst.
Wim Coster is een belangrijke verteller van de geschiedenis van Zwolle. Zijn werk, in combinatie met de schilderijen van Frank de Wit, biedt een unieke blik op het stadsbeeld van Zwolle en haar omgeving. Zowel Van Veerallee naar Katerveer als Zwolle. Stad van hoogtepunten geven een uitgebreid beeld van de stad, van historische locaties tot moderne iconen. De betrokkenheid van kunstenaars zoals Henk Lassche en Theo Wolvecamp benadrukt ook de rol van kunst en cultuur in de ontwikkeling van de stad.
Voor toeristen is Zwolle een stad die haar geschiedenis niet alleen in boeken en schilderijen bewaart, maar ook in het huidige stadsbeeld. De herdenkingen van vermoorde Joodse Zwollenaren tijdens de Tweede Wereldoorlog en de investeringen in kunst en cultuur tonen aan dat de stad een open kijk heeft op haar verleden en toekomst. Voor hotelgasten en reizigers is dit een waardevolle inspiratie om Zwolle te bezoeken en te ontdekken.