Werken bij ABN AMRO in Zwolle: Vacatures, functies en carrièrekansen
september 27, 2025
De treinverbinding tussen Zwolle en Kampen is al meer dan 150 jaar een belangrijk transportkanaal in de regio Overijssel. Vanaf de opening in 1865 is de spoorlijn geëvolueerd en doorgegaan met moderniseringen, zoals elektrificatie, nieuwe treinstellen en stations. Echter, in de afgelopen jaren zijn er herhaaldelijk problemen geweest met het treinverkeer tussen beide steden, zoals blikseminslagen, onweer, onregelmatigheden in de dienstregeling en storingen aan het spoor. Deze problemen hebben regelmatig leidinggegeven tot het invoeren van alternatieve vervoersmethoden, zoals bussen. In deze artikel wordt een overzicht gegeven van de geschiedenis van de treinverbinding, de huidige problemen en de maatregelen die genomen zijn om het treinverkeer te herstellen of te compenseren voor de reizigers.
De spoorlijn Zwolle-Kampen is een van de oudste in Nederland. Het traject werd officieel geopend in 1865 en sindsdien is het een belangrijk transportkanaal voor passagiers en goederen in de regio Overijssel. In de loop der jaren zijn er verschillende wijzigingen en moderniseringen doorgevoerd om het verkeer te verbeteren en veiliger te maken. Zo is in 1980 de klassieke beveiliging met armseinen vervangen door lichtseinen. Vanaf dat moment wordt de bediening van deze signalen en wissels gedaan vanuit Zwolle. Ook zijn er wijzigingen gedaan in het materieel en de dienstregelingen.
In 1998 zijn er aanpassingen gedaan aan de beveiliging om de nieuwe DM'90-treinstellen te kunnen gebruiken. Echter, de beveiliging rond het station Zwolle zelf moest nog aangepast worden voor deze treinstellen volledig operationeel konden worden ingezet. In 2017 werd de laatste trein tussen Zwolle en Kampen gereden met het klassieke dieselmaterieel. Vervolgens volgde een verbouwing van het baanvak en de inzet van nieuwe elektrische treinstellen van Stadler van het type FLIRT 3. Deze treinstellen zijn bedoeld om het treinverkeer sneller en efficiënter te maken.
De inzet van deze nieuwe treinstellen heeft echter ook problemen opgeleverd. Zo werd tijdens testritten in november 2017 ontdekt dat de ondergrond in sommige delen van de spoorlijn te slap was om met de geplande snelheid van 140 kilometer per uur te rijden. Daarom moesten de treinen met een lagere snelheid van 100 kilometer per uur rijden. Deze verandering heeft geleid tot vertragingen en het ontbreken van een stop bij het nieuwe station Zwolle Stadshagen, wat in het oorspronkelijke plan was opgenomen.
In de afgelopen maanden zijn er meerdere incidenten geweest die de treinverbinding tussen Zwolle en Kampen hebben beïnvloed. Zo is er in de ochtend van een bepaalde dag een aanrijding geweest op de overweg bij Sonnenbergweg in IJsselmuiden. Een trein heeft daar een personenauto aangereden. Gelukkig is niemand gewond geraakt, maar de auto is zwaar beschadigd. Hierdoor is het treinverkeer tijdelijk stopgezet, en worden passagiers ter plaatse met een bus opgehaald en verder vervoerd. De NS verwacht dat het treinverkeer rond 13:30 uur weer op gang komt.
Een andere oorzaak van storingen op de spoorlijn Zwolle-Kampen is blikseminslag. In het kader van een onweer op een dinsdagochtend sloeg de bliksem in op de spoorlijn, waardoor het treinverkeer tussen Kampen Zuid en Zwolle tijdelijk stilviel. Sinds 07.45 uur rijden er geen treinen op dit traject. De NS verwacht dat de hinder tot 12.00 uur zal duren. Om reizigers toch op weg te helpen, rijden er snelbussen tussen beide stations. In Kampen Zuid vertrekken deze vanaf de voorzijde van het station.
Reizigers vanuit Kampen kunnen ook de sprinter van Blauwnet naar Zwolle nemen, maar moeten daarvoor eerst met buslijn 143 van RRReis naar Kampen Zuid of direct naar station Kampen reizen. Vanuit Lelystad en Dronten zijn er eveneens aanpassingen in de dienstregeling. Intercity’s richting het noorden rijden voorlopig niet. Deze maatregelen zijn nodig om ervoor te zorgen dat reizigers niet volledig worden vastgezet door de storingen.
Een andere oorzaak van storingen op de spoorlijn Zwolle-Kampen is het tekort aan machinisten bij vervoerder Keolis Blauwnet. Door uiteenlopende redenen is er momenteel sprake van onregelmatigheden in de dienstregeling. In de spoorsector is onlangs een discussie ontstaan over het mogelijke wegkapen van personeel van Keolis door NS, maar vervoerder Keolis stelt dat deze situatie iets genuanceerder is. Deze onregelmatigheden hebben geleid tot vertragingen en veranderingen in de dienstregeling, wat voor reizigers extra hinder oplevert.
Wanneer het treinverkeer tussen Zwolle en Kampen tijdelijk stilligt, zijn er alternatieve vervoersopties beschikbaar. Zo worden reizigers met bussen opgehaald en verder vervoerd. Deze bussen rijden tussen de stations en brengen passagiers op tijd naar hun bestemming. Ook zijn er andere mogelijkheden om te reizen tussen Zwolle en Kampen, zoals de sprinter van Blauwnet en buslijn 143 van RRReis. Deze opties zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat reizigers niet volledig vastzitten tijdens storingen op de spoorlijn.
De sprinter van Blauwnet is een snelle busverbinding die deel uitmaakt van het regionale treinnet van de provincie Overijssel. Deze verbinding verbindt onder andere Zwolle en Kampen, maar ook andere steden zoals Emmen, Enschede en Almelo. De sprinter is een efficiënte manier om te reizen wanneer het treinverkeer tijdelijk stillegt. Reizigers kunnen overstappen op deze bus zonder dat ze opnieuw hoeven in te checken, wat het reizen gemakkelijker maakt.
Een andere alternatieve optie is buslijn 143 van RRReis. Deze bus verbindt Kampen met Kampen Zuid en is bedoeld om reizigers op weg te helpen wanneer het treinverkeer tussen Zwolle en Kampen is stilgelegd. De bus rijdt regelmatig en is goed gekoppeld aan de andere vervoersopties. Hierdoor is het mogelijk om toch op tijd aan te komen op de bestemming, ook wanneer de trein niet rijdt.
Datum | Gebeurtenis |
---|---|
1865 | Opening van de spoorlijn Zwolle-Kampen. |
1980 | Vervanging van klassieke beveiliging door lichtseinen. |
1998 | Aanpassing beveiliging voor DM'90-treinstellen. |
2017 | Verbouwing baanvak Zwolle-Kampen en inzet van nieuwe elektrische treinstellen. |
2017 | Ontdekking dat spoor ondergronds te slap is voor geplande snelheid. |
2023 | Aanrijding met auto tijdelijk stilleging van treinverkeer. |
2023 | Blikseminslag en onweer leiden tot tijdelijke stilstand van treinverkeer. |
2023 | Onregelmatigheden door personeelsproblemen bij Keolis Blauwnet. |
De treinverbinding Zwolle-Kampen is een belangrijk transportkanaal in de regio Overijssel. In de afgelopen jaren zijn er echter herhaaldelijk problemen geweest met het treinverkeer, zoals blikseminslagen, aanrijdingen met auto's en onregelmatigheden in de dienstregeling. Deze problemen hebben geleid tot tijdelijke stilstanden van het treinverkeer en het invoeren van alternatieve vervoersopties. Terwijl de spoorlijn al meer dan 150 jaar in gebruik is, blijft het belangrijk om ervoor te zorgen dat het treinverkeer veilig en betrouwbaar is. Door moderniseringen en het invoeren van alternatieve vervoersopties kan het reizen tussen Zwolle en Kampen worden gegarandeerd, ook wanneer er storingen optreden.