Werken bij ABN AMRO in Zwolle: Vacatures, functies en carrièrekansen
september 27, 2025
De Schellerdijk vormt een essentieel onderdeel van het landschap in het noorden van Zwolle en speelt een cruciale rol in het beheer van de IJssel. Deze dijk maakt deel uit van het grotere traject tussen Zwolle en Olst en is onderdeel van de bredere inspanningen om de rivierIJsselwaarden veiliger en duurzamer te maken. De dijk is niet alleen een technische constructie, maar ook een landschappelijke en functionele schakel tussen het binnendijkse en buitendijkse landschap.
De Schellerdijk is onderverdeeld in twee deeltrajecten: 13.3 (Schellerdijk–Schellerwade) en 13.4 (Schellerdijk–Vitens). Deze deeltrajecten zijn onderdeel van de zogenaamde Dijkmodule Noord 1 en bevinden zich op het traject kilometers 42,1 tot 43,95. Het doel van deze dijkversterking is om de waterkwaliteit, de ecologie en de leefbaarheid te waarborgen en te verbeteren, terwijl tegelijkertijd rekening wordt gehouden met de woon- en recreatiefunctie van de omgeving.
Deeltraject 13.3 loopt van km 42,1 tot 43,1 en ligt langs de Schellerwade en een toekomstig waterwingebied van Vitens binnendijks. Buitendijks ligt het Natura 2000-gebied, een beschermde natuurruimte die een belangrijke rol speelt in het ecologisch evenwicht. In het noorden van dit deeltraject ligt de Schellerterp, een karakteristieke plek met woningen op de buitenzijde van de dijk en binnendijks tuinen. De Schellerterp valt tevens binnen de grondwaterbeschermingszone, wat betekent dat extra aandacht is voor het behoud van de grondwaterkwaliteit.
De kruinverhoging van de dijk is nodig om de veiligheid te waarborgen. De woningen aan Schellerdijk 6, 6a, 6b, 6c, 8 en 10 worden behouden, maar er zijn aanpassingen nodig. Zo moet de as van de dijk ter hoogte van km 42,93 worden verlegd om voldoende ruimte te creëren. Daarbij moet een klein deel van het binnendijkse bos worden verwijderd. De binnendijkse schuur van de Schellerenkweg 1 kan behouden blijven, maar moet tijdelijk worden verwijderd. Ook moet de kuil voor de ingegraven trampoline gedicht worden. Tussen de weg op de kruin en de dijkafrit nabij Schellerdijk 6 wordt een strook halfverharding aangelegd om de toegankelijkheid te waarborgen.
Deeltraject 13.4 ligt ten zuiden van de spoorbrug over de IJssel en loopt tot km 43,95. Buitendijks ligt opnieuw het Natura 2000-gebied, terwijl binnendijks een waterwingebied van Vitens en een rangeerterrein van ProRail zich bevinden. Aan de noordzijde van de spoorbrug is een gebied ingericht voor bevers als onderdeel van het project Ruimte voor de Rivier Zwolle. Dit deeltraject valt ook binnen de grondwaterbeschermingszone.
Voor de versterking van de dijk in dit deeltraject is een binnendijkse grondoplossing gekozen, waarbij een verticale pipingmaatregel (type B) wordt toegepast. De bekleding wordt vervangen en over vrijwel de gehele strekking wordt de kruin verhoogd. Bij het brughoofd van de spoorbrug is verhoging niet nodig. De pipingmaatregel is ondoorlatend vanwege de ongeschiktheid van de ondergrond voor een doorlatend systeem. Voor de opbarstveiligheid wordt een opbarstberm toegepast, en op het binnentalud wordt een leeflaag aangebracht die geschikt is voor de ontwikkeling van dijkflora.
De woningen langs de Schellerdijk zijn aangemerkt als maatwerklocaties. De Schellerdijk en Schellerenkweg worden na de versterking weer teruggebracht, waarbij de aansluitingen zijn ingepast. De bestaande dijkopgangen worden teruggebracht, en er wordt een extra binnendijkse dijkopgang aangebracht. Het fietspad op de kruin wordt hersteld, evenals het buitendijkse pad.
De IJssel is een hoofdvaarweg (CEMT-klasse Va en recreatievaartklasse AM) en speelt een belangrijke rol in de recreatie en ecologie van de regio. De dijk ligt tussen het binnendijkse landschap en het buitendijkse rivierenlandschap. Het dijkprofiel is grotendeels gekenmerkt door steile taluds, begroeid met gras. In het zuiden van Wijhe loopt de dijk grotendeels recht door het landschap met een continu profiel, met uitzondering van de ‘knik’ bij Den Nul. Ten noorden van Wijhe zit er meer variatie in het dijkprofiel en slingert de dijk meer door het landschap.
De uiterwaarden langs de IJssel zijn goed herkenbaar door de nabijheid en zichtbaarheid van de rivier, nevengeulen, plassen of rietlanden. In het kader van de versterking zijn verschillende uiterwaarden heringericht met nevengeulen, waaronder de Duursche Waarden (2016) en de Scheller en Oldeneler Buitenwaarden (2017). Deze herinrichting draagt bij aan een betere ecologische verbinding en leefruimte voor fauna en flora.
Bij de planningsfase van de dijkversterking is er een duidelijke focus op participatie en inbreng van de lokale bevolking. Een belangrijk moment was de startbijeenkomst in januari 2017, waarbij alle eigenaren van percelen rondom het dijktraject in een straal van 100 meter persoonlijk uitgenodigd werden. Tijdens deze bijeenkomst is de opgave en de nut & noodzaak van een dijkversterking besproken, en is een planning gepresenteerd. Iedereen is uitgenodigd om actief mee te denken als Dijkdenker.
De Dijkdenkers zijn betrokken geweest bij het inventariseren van oplossingsrichtingen en het inbrengen van gebiedskennis en verhalen voor het Ruimtelijke Kwaliteitskader. Er zijn expertsessies georganiseerd met interne en externe specialisten, en de Dijkdenkers hebben meegewerkt aan het selecteren van kansrijke alternatieven. De participatie heeft geleid tot een beter begrip van de effecten van de dijkversterking voor de lokale bevolking en de natuur.
Tijdens de uitvoering van het project zijn er maatregelen genomen om de hinder voor de scheepvaart zoveel mogelijk te beperken. Door niet gelijktijdig aan alle loswallen te werken, voldoende afstand te houden tot de vaarweg en tussen de loswallen zelf, wordt de scheepvaart zo min mogelijk belemmerd. De trailerhellingen bij Harculo en Zwolle zijn tijdelijk niet bereikbaar, maar in de nabije omgeving zijn diverse andere mogelijkheden om kleine schepen te water te laten. Ook blijft een omvaarmogelijkheid beschikbaar om bij de IJssel te komen.
De Kleine Sluis is niet te gebruiken tijdens de uitvoering, maar van deze sluis wordt in de huidige situatie niet veel gebruik gemaakt. De veerponten en jachthaven blijven altijd bereikbaar. Sportvissers kunnen na de versterking weer gebruik maken van hun favoriete visplekken. Tijdens de uitvoering is het uitgangspunt dat de dijk en de uiterwaarden niet te gebruiken zijn, omdat niet aan de gehele dijk tegelijkertijd wordt gewerkt. Er blijven echter voldoende mogelijkheden over voor recreatie.
De Schellerdijk in Zwolle is meer dan een technische constructie; het is een cruciale schakel in het landschap van de IJsselwaarden. De dijkversterking van deeltrajecten 13.3 en 13.4 is een ingewikkeld project dat rekening houdt met ecologie, recreatie, leefbaarheid en veiligheid. De inbreng van de lokale bevolking via de Dijkdenkers en de participatieactiviteiten heeft geleid tot een beter begrip van de complexiteit van de opgave en heeft bijgedragen aan een duurzame oplossing.
Tijdens de realisatie van het project worden maatregelen genomen om de hinder voor scheepvaart en recreatie zoveel mogelijk te beperken. De herinrichting van de uiterwaarden en de aandacht voor ecologische verbindingen tonen aan dat de dijkversterking niet alleen gericht is op veiligheid, maar ook op het waarborgen van een levendig en divers landschap.
De Schellerdijk blijft een centrale plek in de IJsselwaarden, waar woonfunctie, recreatie en ecologie op elkaar aansluiten. Door de versterking van deze dijk wordt de toekomst van dit landschap veiliger en duurzamer gemaakt.