De Klokkensteeg in Zwolle: een historisch en cultureel hart van de stad
september 25, 2025
De stad Zwolle is sinds januari 2025 het gastheren van een bijzondere gebeurtenis: de presentatie van de Amerikaanse film Babygirl in combinatie met een lezing door de filmwetenschapper Gerlinda Heywegen. Deze activiteit maakt deel uit van de Fraterhuis Academie, een initiatief dat gericht is op kwalitatief hoogwaardige culturele programma’s, waarbij kijkers niet alleen worden gevoerd door een verbluffende film, maar ook door een diepgaande contextuele inleiding.
Babygirl, de derde speelfilm van de regisseuse en actrice Halina Reijn, is een erotische thriller die opging in wereldpremière op het Filmfestival van Venetië in augustus 2024. Nicole Kidman, die de hoofdrol vertolkt, won daar de Coppa Volpi voor Beste Actrice. De film is geschreven en geregisseerd door Halina Reijn voor het Amerikaanse productiebedrijf A24 en bevat een sterke visie op vrouwelijke seksualiteit, zelfliefde en controle. De Fraterhuis Academie in Zwolle heeft deze film in haar programmaling opgenomen, niet alleen als entertainment, maar ook als onderwerp voor reflectie in een lezing door Gerlinda Heywegen, een bekende filmprogrammamaker en schrijfster.
Babygirl volgt het verhaal van Romy, een succesvolle CEO die haar carrière en gezin op het spel zet nadat ze een affaire begint met Samuel, een jonge stagiair. Gedurende de film verliep Romy’s zorgvuldig gestructureerde levensbestaan uit balans, terwijl ze haar intieme verlangens ontdekt. De relatie met Samuel leidt tot een intensieke transformatie waarbij Romy haar macht en controle langzaam verliest, maar tegelijkertijd ook haar eigen identiteit beter leert kennen. De film staat bekend om haar erotische en seksuele thema’s, maar ook om haar subtiele commentaar op vrouwelijke emancipatie en zelfontdekking.
De film is uitgebracht in Nederland op 2 januari 2025 en is momenteel te zien in bioscopen en culturele instellingen zoals de Fraterhuis Academie in Zwolle. De kijkwijzer van Babygirl is 16 jaar, wat betekent dat personen jonger dan 16 niet toegelaten worden, ook niet onder begeleiding van een volwassene.
Voorafgaand aan de film is er een inleidende lezing door Gerlinda Heywegen, die haar expertise als filmprogrammamaker en schrijfster benut om Babygirl in context te plaatsen. In haar lezing onderzoekt ze hoe het werk van vrouwelijke regisseurs zoals Halina Reijn wordt geïnterpreteerd binnen de filmwereld. Ze vraagt onder andere of Babygirl een feministische film is, en of dat automatisch zo moet zijn omdat het door een vrouw is gemaakt. Met fragmenten en referenties naar andere filmmakers laat Heywegen zien aan wie Halina Reijn zich inspiratie haalt, en hoe haar visie op filmmaken zich ontwikkeld heeft.
Heywegen benadrukt ook het fenomeen dat vrouwenregisseurs nog steeds gezien worden als uitzondering binnen de filmindustrie. Zij onderzoekt hoe het publiek en kritiek dat werk beoordeelt, en of er een specifieke verwachting is als een film door een vrouw is gemaakt. Bovendien legt ze uit hoe Halina Reijn’s werk zich onderscheidt door haar aandacht voor vrouwelijke seksualiteit, controle en zelfontdekking. Haar lezing is een waardevolle voorbereiding op de film, die niet alleen kijkers helpt de context beter te begrijpen, maar ook uitnodigt tot nadenken over hoe seksualiteit en macht worden afgebeeld in hedendaagse film.
Babygirl is Halina Reijn’s derde speelfilm, na eerder The Power of the Dog (2021) en The Green Knight (2021). Deze film toont haar verder ontwikkeling als regisseur en actrice. Reijn wilde met Babygirl een film maken over zelfliefde en hoe het mogelijk is om van alle lagen van jezelf te houden, inclusief de donkere kanten. Deze visie is in lijn met haar eerdere werken, waarin ze complexe personages en relaties onderzoekt.
De film is geschreven, geregisseerd en mede geproduceerd door Halina Reijn. Het productiebedrijf achter Babygirl is A24, een toonaangevende Amerikaanse filmstudio die bekend staat om innovatieve en kritisch geprezen films. De hoofdrol is vertolkt door Nicole Kidman, bekend uit talloze internationale films en rollen. Kidman’s prestatie in Babygirl werd al geroemd op het Filmfestival van Venetië, waar ze de prijs voor Beste Actrice won. Haar personage, Romy, is een complexe vrouw die zich in een seksueel en emotioneel conflict bevindt, wat haar uitdaging en kracht benadrukt.
Aan de andere kant van de relatie staat Samuel, vertolkt door Harris Dickinson, een jonge acteur die zijn eigen kracht en dominantie binnen het verhaal toont. De film laat zien hoe deze relatie leidt tot transformatie, niet alleen voor Romy, maar ook voor Samuel. Tijdens de verloop van de film verandert Romy’s relatie met haar echtgenoot Jacob (gespeeld door Antonio Banderas) ook, wat het thema van controle en loslaten verder uitdiept.
De Fraterhuis Academie in Zwolle biedt de film Babygirl in combinatie met een lezing door Gerlinda Heywegen aan. Deze activiteit is een exclusieve kans om de film te zien in een culturele context, en is bedoeld voor een doelgroep van 40 tot 65 jaar, met een maximum van acht deelnemers per sessie. De prijs voor het event bedraagt 16 euro per persoon, en tickets zijn verkrijgbaar via de website van de Fraterhuis Academie.
De lezing en film worden voorgezien op 4 januari 2025, van 11:00 tot 13:30. De inleidende lezing door Heywegen duurt ongeveer een uur, gevolgd door de film, die 114 minuten duurt. De activiteit is bedoeld voor een groep die geïnteresseerd is in film, cultuur en genderstudies. De Fraterhuis Academie benadrukt in haar programma dat het een plek is voor mensen die openstaan voor diepgaande en kritische reflectie, niet alleen op kunst, maar ook op maatschappelijke thema’s.
Een andere gelegenheid om Babygirl te zien in Zwolle is op 15 februari 2025, wanneer het event opnieuw georganiseerd wordt. Deze sessie is bedoeld voor een doelgroep van 30 tot 55 jaar, met een maximum van acht deelnemers per sessie. De prijs voor deze sessie is 14 euro per persoon, inclusief consumpties. Tickets zijn via dezelfde website verkrijgbaar, en het event is georganiseerd door host Tuwor.
Babygirl speelt met thema’s die voor velen herkenbaar en provocerend zijn: seksualiteit, controle en identiteit. De film stelt vragen over hoe vrouwen hun seksualiteit ervaren en uiten, en wat dat betekent in het kader van hun relaties. Romy’s affaire met Samuel is geen willekeurige relatie, maar een bewuste keuze die haar zorgvuldig gestructureerde levensbestaan volledig omwentelt. De relatie is voor haar een manier om haar eigen seksuele verlangens te ontdekken, en haar macht te testen.
Tegelijkertijd is de film ook een reflectie op hoe vrouwen in de maatschappij gezien worden. Halina Reijn benadrukt in interviews dat ze wilde een film maken die niet alleen erotisch is, maar ook intellectueel. Babygirl is volgens haar een film over zelfliefde, maar ook over het aanvaarden van de donkere kanten van de menselijke natuur. Ze wilde dat de film niet alleen een verhaal vertelt over seksuele relaties, maar ook over controle, loslaten en transformatie.
Deze thema’s zijn in overeenstemming met haar eerdere werk, waarin ze complexe personages en relaties uitbeeldt. Halina Reijn benadrukt dat ze niet wil dat haar films alleen worden geïnterpreteerd op basis van het genre of de regisseur. Ze wil dat het publiek de film beoordeelt op basis van de inhoud, niet van wie erachter zit.
Babygirl is een Amerikaanse film uit 2024, geschreven, geregisseerd en mede geproduceerd door Halina Reijn. De hoofdrollen zijn vertolkt door Nicole Kidman, Harris Dickinson, Sophie Wilde en Antonio Banderas. De film is uitgebracht in Nederland op 2 januari 2025 en is momenteel te zien in bioscopen en culturele instellingen. De film duurt 114 minuten en is geschreven in het Engels. De kijkwijzer is 16 jaar, wat betekent dat personen jonger dan 16 niet toegelaten worden, ook niet onder begeleiding van een volwassene.
De productiebedrijven achter de film zijn 2AM, A24 en Man Up Film. De budget van de film bedraagt 20 miljoen dollar, en de opbrengst is tot nu toe 64,6 miljoen dollar. De muziek is gecomponeerd door Cristobal Tapia de Veer, en de cinematografie is uitgevoerd door Jasper Wolf. De montage is uitgevoerd door Matthew Hannam. De film is wereldwijd bekroond, met de Coppa Volpi voor Beste Actrice in Venetië voor Nicole Kidman.
De Fraterhuis Academie is een initiatief dat zich richt op kwalitatief hoogwaardige culturele programma’s, waarbij kijkers niet alleen worden gevoerd door de inhoud van de film, maar ook door een diepgaande contextuele inleiding. De Academie benadrukt in haar programma dat het een plek is voor mensen die openstaan voor kritische reflectie, niet alleen op kunst, maar ook op maatschappelijke thema’s. De lezingen zijn bedoeld om kijkers te voorzien van een contextuele achtergrond, zodat ze de film beter kunnen begrijpen en interpreteren.
De Academie richt zich op een doelgroep van 40 tot 65 jaar, met een maximum van acht deelnemers per sessie. De activiteiten zijn bedoeld voor mensen die geïnteresseerd zijn in film, cultuur en genderstudies. De Academie benadrukt dat het een plek is voor mensen die openstaan voor kritische reflectie, niet alleen op kunst, maar ook op maatschappelijke thema’s. De lezingen zijn bedoeld om kijkers te voorzien van een contextuele achtergrond, zodat ze de film beter kunnen begrijpen en interpreteren.
Babygirl in combinatie met de lezing van Gerlinda Heywegen is een waardevolle gebeurtenis voor wie geïnteresseerd is in film en cultuur. De film is niet alleen erotisch, maar ook intellectueel en provocerend. Ze stelt vragen over seksualiteit, controle en identiteit, en biedt een unieke visie op vrouwelijke emancipatie. De Fraterhuis Academie in Zwolle biedt de film in combinatie met een lezing aan, wat een unieke kans is om de film in context te plaatsen en te reflecteren op de thema’s.
De film is geschreven, geregisseerd en mede geproduceerd door Halina Reijn voor A24. Het is haar derde speelfilm en toont haar verder ontwikkeling als regisseur en actrice. Nicole Kidman won in Venetië de prijs voor Beste Actrice voor haar hoofdrol. De film is uitgebracht in Nederland op 2 januari 2025 en is momenteel te zien in bioscopen en culturele instellingen.
De lezing door Gerlinda Heywegen is een waardevolle voorbereiding op de film. Ze onderzoekt hoe het werk van vrouwelijke regisseurs wordt geïnterpreteerd binnen de filmwereld, en of dat automatisch zo moet zijn omdat het door een vrouw is gemaakt. Met fragmenten en referenties naar andere filmmakers laat ze zien aan wie Halina Reijn zich inspiratie haalt, en hoe haar visie op filmmaken zich ontwikkeld heeft.
De Fraterhuis Academie is een initiatief dat zich richt op kwalitatief hoogwaardige culturele programma’s, waarbij kijkers niet alleen worden gevoerd door de inhoud van de film, maar ook door een diepgaande contextuele inleiding. De Academie benadrukt in haar programma dat het een plek is voor mensen die openstaan voor kritische reflectie, niet alleen op kunst, maar ook op maatschappelijke thema’s.