Heerenveen versus PEC Zwolle: een wedstrijdkraker in de Eredivisie
september 25, 2025
Zwolle is een dynamisch stedelijk gebied dat continu groeit en zich ontwikkelt. Om deze groei te managen en tegelijkertijd de leefbaarheid van de wijkgebieden en het centrum te waarborgen, heeft de gemeente Zwolle een vernieuwd parkeerbeleid aangenomen. Dit beleid is onderdeel van een bredere visie op duurzame mobiliteit en stadsontwikkeling, waarbij het parkeren in de openbare ruimte centraal staat. In de afgelopen weken is het beeld ontstaan dat betaald parkeren uitgebreid wordt ingevoerd in heel Zwolle, maar dit is niet het geval. In dit artikel wordt het nieuwe parkeerbeleid in detail beschreven, inclusief de doelen, de implementatiestrategie, en de maatregelen die worden ingezet.
Het vernieuwde parkeerbeleid, zoals beschreven in de 'Nota parkeren', is een gevolg van de toenemende parkeerdruk in het stadsgebied en de gevolgen van bouwontwikkelingen voor de beschikbare ruimte in de wijkgebieden. De gemeenteraad heeft ingestemd met dit beleid in het kader van het behoud van bereikbaarheid, het verminderen van de parkeerdruk en het creëren van leefbare wijkgebieden.
De invoering van het beleid is voorzien in de periode 2026 tot 2030, waarbij de maatregelen stuk voor stuk worden ingevoerd. De start van de implementatie vindt plaats in de buurten die het dichtst bij het centrum liggen, terwijl de wijkgebieden aan de rand van de stad (‘zone 5’) zoals Stadshagen, Aa-landen en Berkum niet in beeld zijn voor betaald parkeren. Hieruit blijkt dat het beleid doelgericht is en niet gericht is op een willekeurige uitbreiding van het betaald parkeren in het hele stadsgebied.
De gemeente Zwolle kiest voor een stapsgewijze en doelgerichte implementatie van het parkeerbeleid. Dit houdt in dat de maatregelen per wijk worden ingevoerd, waarbij de gemeente rekening houdt met de specifieke omstandigheden in elke wijk. Dit benadrukt ook het belang van de communicatie met bewoners, bedrijven en bezoekers. De gemeente belooft om vooraf uitgebreid te informeren en om in gesprek te gaan met de betrokken partijen.
Een van de kernmaatregelen in het nieuwe parkeerbeleid is het uitbreiden van het aantal gebieden waar betaald parkeren en parkeervergunningen gelden. Het beleid omvat verschillende tarieven en limieten op het aantal uit te geven vergunningen per wijk. Dit heeft als doel het parkeren in het openbare domein te beperken en te verplaatsen naar parkeergarages of parkeerterreinen, waar het goedkoper is.
De gemeente wil dat bezoekers en forenzen vooral in parkeergarages of op parkeerterreinen parkeren. De huidige dagtarief voor bezoekers in zone 2 (aan de rand van de historische binnenstad) is 7,50 euro. Daarnaast is kort parkeren in de binnenstad mogelijk, maar lang parkeren is verboden. Op dit moment mag er in de binnenstad niet langer dan een uur worden geparkeerd. Vanaf 2026 is er een dubbel tarief vanaf het tweede uur, wat wordt ingevoerd om een duidelijkere prikkel te bieden voor korte verblijven in het centrum.
Een andere maatregel die in het beleid is opgenomen, is het introduceren van een uniforme mantelzorgvergunning. Deze vergunning is bedoeld voor mensen die regelmatig bezoek brengen aan mantelzorgers in de stad en zorgt voor een laag tarief. Deze maatregel is bedoeld om de toegankelijkheid voor mantelzorgers te waarborgen en tegelijkertijd de parkeerdruk in de wijkgebieden te beperken.
Bewonersvergunningen blijven in het algemeen gelijk of worden zelfs goedkoper. Hiermee wordt een duidelijke onderscheiding gemaakt tussen residentiële en commerciële of bezoekersverkeer. Door het aanbod van goedkope parkeeropties in parkeergarages en parkeerterreinen wordt ook bezoekersverkeer gestuurd naar deze faciliteiten.
In het parkeergereguleerde gebied van Zwolle zijn verschillende systemen aanwezig om het parkeren in de openbare ruimte te reguleren. Dit omvat:
De gemeente meet de parkeerdruk in het gereguleerde gebied om de twee jaar. Tijdens deze metingen wordt geteld hoeveel motorvoertuigen op bepaalde momenten geparkeerd zijn (zoals donderdag overdag, donderdagavond/-nacht en zaterdagmiddag). Op basis van deze metingen wordt een beeld verkregen van de verdeling van de parkeerdruk gedurende de week.
Als de parkeerdruk in een bepaald gebied hoger is dan 80%, wordt dit als grenscriterium gebruikt. Als in het invloedssfeer van een gebouw of bouwplan deze drempel overschreden wordt, moet de initiatiefnemer extra parkeerplaatsen aanleggen om de extra parkeervraag te kunnen opvangen.
Voor het berekenen van het aantal benodigde parkeerplaatsen wordt rekening gehouden met de parkeerdruk in de invloedssfeer van het gebouw of bouwplan. De gemeente Zwolle heeft een bijlage met parkeernormen vastgesteld, die gebruikt wordt voor het bepalen van de benodigde parkeerruimte. Deze normen zijn gebaseerd op de bestemming, functie en omvang van het gebouw.
Bijvoorbeeld, in het centrum van Zwolle zijn de parkeerdruk en de verwachtingen voor toekomstige bouwprojecten cruciale factoren. De gemeente heeft kaartbeelden vastgesteld die aangeven waar het gebied stedelijk, matig stedelijk of niet stedelijk is. Deze kaartbeelden kunnen worden aangepast op basis van de verwachte adresdichtheid van toekomstige nieuwbouwlocaties.
Voor het aanleggen van parkeerplaatsen zijn er ook duidelijke eisen. De afmeting van een parkeerplaats moet minimaal aan bepaalde normen voldoen, zoals vermeld in de bijlage "Parkeernormen Gemeente Zwolle". Deze normen zijn gebaseerd op de praktijk en ervaring van de gemeente en zijn bedoeld om het parkeren veilig en efficiënt te maken.
De gemeente Zwolle heeft ook algemene voorwaarden opgesteld voor het gebruik van parkeeraccommodaties, zoals parkeergarages en parkeerterreinen. Deze voorwaarden gelden sinds 26 juni 2015 en zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat het gebruik van deze accommodaties op een ordelijke en veilige manier verloopt.
De toegang tot gemeentelijke parkeeraccommodaties wordt uitsluitend verleend onder toepassing van deze voorwaarden. Gedragingen die de openbare orde of veiligheid in het parkeren verstoren, kunnen schadelijk zijn voor het aanzien en het belang van de parkeeraccommodatie en kunnen een gevaar opleveren voor personen. Om dit te voorkomen zijn deze regels opgesteld.
Daarnaast heeft de gemeente Zwolle ook een beleidsregel vastgesteld voor het aanleggen van parkeergelegenheden bij of in gebouwen. Deze regel is van toepassing op plannen die zijn gelegen binnen bestemmingsplannen en zijn vastgesteld na 28 november 2014. Deze regel legt de verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer vast, zoals het voorzien in voldoende parkeerplaatsen op of in het gebouw.
De beleidsregel houdt rekening met de bestaande parkeerdruk in de omgeving van het gebouw of bouwplan. De initiatiefnemer moet voorzien in voldoende parkeerplaatsen, afgestemd op de verwachte parkeervraag. De gemeente stelt een grenscriterium van 80% parkeerdruk in het invloedssfeer van het bouwplan. Als deze drempel overschreden wordt, moet extra parkeerruimte worden aangelegd.
Het vernieuwde parkeerbeleid van Zwolle is een doelgerichte aanpak om de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad te waarborgen. De invoering van betaald parkeren en parkeervergunningen is voorzien in de periode 2026 tot 2030, met een start in de wijkgebieden dichtst bij het centrum. De wijkgebieden aan de rand van de stad, zoals Stadshagen, Aa-landen en Berkum, zijn niet in beeld voor betaald parkeren.
De maatregelen omvatten het uitbreiden van betaald parkeren, het aanbieden van vergunningen aan mantelzorgers en bewoners, en het stimuleren van het parkeren in parkeergarages of parkeerterreinen. De gemeente meet de parkeerdruk in het gereguleerde gebied om de twee jaar en gebruikt deze gegevens om het aantal benodigde parkeerplaatsen te bepalen.
De gemeente Zwolle is zich ervan bewust dat het parkeerbeleid in een voortdurend veranderend landschap moet worden uitgevoerd. De toekomstige uitdagingen omvatten het aanpassen van het beleid op basis van nieuwe metingen, het behoud van de leefbaarheid van de wijkgebieden en de bereikbaarheid van het centrum voor bewoners, bedrijven en bezoekers.
Het vernieuwde parkeerbeleid in Zwolle is een doelgerichte aanpak om de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad te waarborgen. Het beleid houdt rekening met de groei van de stad, de toenemende parkeerdruk en de gevolgen van bouwontwikkelingen. Door het uitbreiden van betaald parkeren, het aanbieden van vergunningen aan mantelzorgers en bewoners, en het stimuleren van het parkeren in parkeergarages of parkeerterreinen, probeert de gemeente het parkeren in de openbare ruimte te beperken en te sturen.
De gemeente kiest voor een stapsgewijze en doelgerichte implementatie van het beleid, waarbij de communicatie met bewoners, bedrijven en bezoekers centraal staat. De maatregelen zijn bedoeld om het parkeren in de openbare ruimte te beperken en tegelijkertijd de leefbaarheid van de wijkgebieden en het centrum te waarborgen.