Verkeersinformatie en omleidingen in de regio Zwolle: Tips voor reizigers en toeristen
september 24, 2025
De stad Zwolle is een levendig centrum van innovatie, zowel op cultureel als sociaal en economisch vlak. Naast de rijke geschiedenis en de vele toeristische aantrekkers is Zwolle ook een modelstad voor sociaal beleid en financiële hulp. In deze artikel wordt ingegaan op enkele van de initiatieven die in Zwolle zijn opgezet om mensen te ondersteunen die in een uitkeringssituatie verkeren of problemen ondervinden met schulden. De nadruk ligt op het stimuleren van ondernemerschap en het aanbod van schulddienstverlening als activeringsinstrument.
In Zwolle is de sociale coöperatie Expeditie 038 opgericht om mensen in de bijstand te ondersteunen bij het opzetten van hun eigen onderneming. Dit initiatief richt zich specifiek op personen die al meer dan twee jaar in een uitkeringssituatie zitten. Het doel van Expeditie 038 is om hen te begeleiden bij het ontwikkelen van een ondernemingsplan en het uitvoeren van een plan of idee, zonder het risico te lopen de uitkering kwijt te raken.
De coöperatie biedt een veilige omgeving waarin mensen onder deskundige begeleiding kunnen experimenteren met ondernemerschap. Deelnemers werken samen met gelijkgestemden aan het opzetten van een eigen bedrijf, wat hen niet alleen helpt bij het creëren van inkomen, maar ook bij het herwinnen van zelfvertrouwen en sociaal contact.
Het initiatief is ontworpen om mensen te ondersteunen bij het overstappen van een passieve uitkeringssituatie naar een actieve rol in de maatschappij. Expeditie 038 is een voorbeeld van hoe lokale samenwerking en innovatief beleid kunnen leiden tot duurzame verandering voor individuen en de bredere gemeenschap.
In Zwolle en andere steden in Nederland is het beleid gericht op marginale zelfstandigen een belangrijk onderdeel van het sociaal activeringsbeleid. Dit beleid is geregeld in het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz 2004) en richt zich op zowel startende als gevestigde zelfstandigen, evenals oudere of beëindigende ondernemers.
Het doel van deze regeling is om mensen te begeleiden bij het opstarten of voortzetten van een eigen onderneming, terwijl zij nog in de bijstand verkeren. Dit helpt hen om uiteindelijk uit de uitkeringssituatie te stappen en een duurzamere toekomst te creëren. De regeling is ook bedoeld voor personen die een eigen bedrijf willen beginnen, maar nog in de bijstand of een werkloosheidsuitkering zitten.
De regeling biedt ondersteuning bij het opstellen van een ondernemingsplan, waarna het bedrijf gedurende een bepaalde periode onder begeleiding kan worden uitgevoerd. De startersconsulent van het Rehabiliteringsbedrijf Zwolle (Rbz) kan worden ingeschakeld om de begeleiding op zich te nemen. De duur van deze begeleiding is maximaal 26 weken, wat ervoor zorgt dat de omvang van de zelfstandige activiteiten beneden de 1225 uren per jaar blijft.
De regeling biedt ook de mogelijkheid om af te wijken van het "20 uur beginsel" voor bepaalde groepen, zoals oudere of gedeeltelijk arbeidsongeschikte personen. Deze groepen hoeft niet ingeschreven te staan als werkzoekende en heeft geen sollicitatieplicht, maar moet wel een beperkt inkomen uit de zelfstandige activiteiten genereren. De inkomsten moeten bovendien worden opgenomen in de belastingaangifte als bijverdiensten.
Naast initiatieven gericht op ondernemerschap speelt schulddienstverlening in Zwolle een belangrijke rol bij het helpen van mensen met financiële problemen. De gemeente Heerde werkt samen met Schuldhulpverlening Zwolle, een organisatie die deel uitmaakt van de Nederlandse Vereniging van Verenigingen en Kringen (NVVK) en de gedragscodes van deze vereniging naleeft.
De schulddienstverlening richt zich op mensen met lichte tot problematische schulden. Consulenten helpen hen bij het oplossen van financiële problemen door middel van persoonlijke gesprekken, waarbij ook het aanbod van hulp bij de thuisadministratie via Grip op de Knip centraal staat. Deze benadering is laagdrempelig en maakt het mogelijk om gesprekken te organiseren bij de inwoner thuis, indien gewenst.
De schulddienstverlening werkt met een problemanalyse en een maatwerkbenadering, waarbij de hulp wordt afgestemd op de situatie van de inwoner. In 2020 maakten 41 mensen gebruik van de diensten van Schulddienstverlening Zwolle, terwijl er in 2019 39 inwoners werden geholpen. De verwachting is dat de coronacrisis heeft geleid tot een toename in het aantal mensen met schulden, wat een grotere vraag naar schuldhulp met zich meebrengt.
De consulenten houden rekening met prioriteiten bij de aanpak. Signalen met hoge bedragen, huurachterstanden of gezinnen met kinderen krijgen een hogere prioriteit. Uitgangspunt is dat iedereen een gesprek krijgt als ondersteuning bij het oplossen van financiële problemen. De inwoner kan dit gesprek echter ook weigeren.
De schulddienstverlening heeft een lage recidiefgraad, geschat op maximaal 4%, wat overeenkomt met 1 tot 2 inwoners per jaar. Dit betekent dat de meeste mensen die ondersteuning hebben gekregen, niet opnieuw in schulden belanden. De gemeente blijft de voortgang en ontwikkelingen van de schulddienstverlening bewaken en voert elke vier jaar een evaluatie uit om de kwaliteit van de dienst te verbeteren.
In 2019 werden 14 mensen doorverwezen naar Schulddienstverlening Zwolle, terwijl dit in 2020 het geval was bij 7 personen. Ook werden in 2019 15 personen doorverwezen naar Grip op de Knip, een hulpverlening bij de administratie thuis. In 2020 was dit aantal gedaald tot 3. In vergelijking daarmee zijn er in 2019 9 mensen doorverwezen naar Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW) en in 2020 5.
De schulddienstverlening in Zwolle en Heerde wordt uitgevoerd in een samenwerking met verschillende ketenpartners, waaronder Steun- en informatiepunt STIP en Rehabiliteringsbedrijf Zwolle. Deze samenwerking helpt om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren en ervoor te zorgen dat er een continue evaluatie plaatsvindt van de effectiviteit van de maatregelen.
Er zijn periodieke overleggen met ketenpartners om de samenwerking verder te optimaliseren. Bovendien wordt de werkwijze van de schulddienstverlening vastgelegd in een procesbeschrijving, inclusief de taak van vroegtijdige signalering van schulden. Deze documentatie helpt bij het standaardiseren van de dienstverlening en het behouden van kwaliteit over de tijd.
De aanpak van schulddienstverlening brengt ook kosten met zich mee, zoals capaciteitskosten voor outreachend werken en de aanschaf van een softwaresysteem. In 2021 zijn deze kosten bepaald, en het softwaresysteem kost gemiddeld € 4.200,- per jaar. Het systeem helpt bij het registreren en beheren van signalen die binnenkomen van partners en andere betrokken instanties.
Elke maand ontvangt de schulddienstverlening signalen van signaalpartners, waarvan er gemiddeld 138 per maand zijn. Deze signalen worden beoordeeld en geprioriteerd door schulddienstverleners, waarna een actieplan wordt opgesteld. Dit kan variëren van een bezoek of een telefoongesprek tot het sturen van een brief of het bieden van een gesprek.
Zwolle is een voorbeeld van hoe sociaal beleid en innovatieve initiatieven effectief kunnen worden ingezet om mensen te ondersteunen die in een uitkeringssituatie verkeren of problemen ondervinden met schulden. Door middel van initiatieven zoals Expeditie 038, beleidsregels voor marginale zelfstandigen en schulddienstverlening wordt er een actieve benadering gehanteerd die niet alleen gericht is op korte-termijnhulp, maar ook op langdurige oplossingen.
De samenwerking met ketenpartners, de gebruikmaking van technologie en het voortdurend bewaken van de kwaliteit van de diensten zorgen ervoor dat het beleid zich continu aanpast aan de wisselende behoeften van de inwoners. Het lage recidiefcijfer bij schuldenhulp en de aantrekkingskracht van ondernemerschap als activeringsinstrument tonen aan dat deze benadering succesvol kan zijn.
Zowel voor toeristen als voor toekomstige bewoners is Zwolle een stad die niet alleen rijk is aan geschiedenis en culturele aantrekkers, maar ook een voorbeeld is van duurzaam sociaal en economisch beleid.