Hoogstraat 28 in Zwolle: hernieuwde wijkontwikkeling in het hart van Kamperpoort

De Hoogstraat in Zwolle is een historische straat met een rijke geschiedenis en een centrale rol in de ruimtelijke structuur van de wijk Kamperpoort. In het kader van de wijkherstructurering van Kamperpoort is het plangebied Hoogstraat 28 onderwerp van een bestemmingsplan dat de realisatie van woningen mogelijk maakt. Deze paragraaf biedt een overzicht van de context, de historie, de ruimtelijke samenhang en de toekomstvisie van deze locatie.

Historisch en archeologisch belang van de Hoogstraat

De Hoogstraat vormt al sinds de Middeleeuwen een belangrijke handelsweg tussen Zwolle en Kampen. In die periode lag de Hoogstraat op een natuurlijke dekzandrug, wat een logische route maakte voor handelsverkeer. De naam zelf wijst al duidelijk op de functie van de straat als een verhoogde, drooggelegen route. Deze locatie had ook een functionele rol als stouwe, een systeem dat bedoeld was om het water te beheersen en de gronden in het gebied te verbeteren.

In de 15e eeuw begon de bewoning aan de Hoogstraat, wat blijkt uit archeologisch onderzoek uit 2009 en 2018. Deze vondsten tonen aan dat de Hoogstraat zich vanaf die tijd ontwikkelde als een woon- en handelsroute. De Nachtegaalstraat, die vroeger een rijweg was van het Musschenhage, is historisch gezien ouder dan de Hoogstraat zelf.

Een specifieke locatie langs de Hoogstraat is het Zijltje, waar vroeger een schoolgebouw stond. Het perceel is nu een openbare parkeerplaats met bomen, waaronder een monumentale kastanjeboom. Deze boom stond vroeger op het schoolplein en is een herinnering aan de eerdere functie van het gebied. Het Zijltje speelt ook een rol in een scharrelroute die via het Katwolderplein verder loopt, een route die de wijk verbindt met andere delen van Zwolle.

Ruimtelijke context en wijkontwikkeling

De Hoogstraat 28 ligt in de wijk Kamperpoort, die in de Structuurvisie Ruimte en Infrastructuur (SVIR) van Zwolle wordt aangemerkt als een centrumstedelijk gebied. Het plan voor deze locatie past binnen het bredere beleid van revitalisatie en verbetering van de voorzieningsgraad van Kamperpoort. De wijk moet worden uitgebreid en het woonaanbod moet worden gevarieerder gemaakt.

In het kader van deze doelstelling is op de locatie Hoogstraat 28 een plan opgesteld voor de bouw van 12 appartementen en 8 inpandige parkeerplekken. De locatie is voorheen bebouwd geweest, maar de woningen stonden in slechte staat. De nieuwbouw volgt een structuurplan dat aansluit bij de bredere ambities van het stedelijk woonmilieu in Zwolle.

De locatie ligt ingeklemd tussen de Nachtegaalstraat aan de noordzijde, het Zijltje aan de oostzijde, de Hoogstraat aan de zuidzijde en Hoogstraat 32 aan de westzijde. Het is een compacte wijk, waarin de bebouwing verder verdicht is. Het plan sluit aan bij de doelstelling van het Structuurplan 2020 en maakt deel uit van de wijkherstructurering die in 2004 officieel is opgestart.

Bestemmingsplan en juridische kader

In 2013 is het bestemmingsplan voor Hoogstraat 28 vastgesteld, waarmee de bestemming van het perceel gewijzigd is van 'Gemengd - 1' en 'Verkeer - Erftoegangsweg' naar 'Wonen - Meergezinshuizen'. Dit plan maakt de realisatie van woningen mogelijk, aangezien de oude bestemming niet toestond om appartementen in dit deel van Kamperpoort te bouwen.

Het perceel is kadastraal geregistreerd onder ZLE, sectie E, nummer 4064, 4825 en 4826. Het plangebied is voorzien van een dubbelbestemming, waaronder ook 'Waarde - Archeologie'. Archeologisch onderzoek is noodzakelijk vanwege de historische waarde van het gebied, zoals aangegeven op de Archeologische Waarderingskaart van Zwolle.

Verkeer en toegankelijkheid

De verkeersstructuur rondom Hoogstraat 28 is een belangrijk aspect van de wijk. De Pannenkoekendijk is onderdeel van de parkeerring van Zwolle en heeft een snelheidslimiet van 50 km/u. De Hoogstraat en de Nachtegaalstraat vallen onder een 30 km/u-gebied en zijn verbonden via haaientanden en verkeerslichten. Op de Nachtegaalstraat is een uitritconstructie gerealiseerd, die het verkeer richting en uit de wijk leidt.

De Hoogstraat zelf is vanwege beperkte ruimte voorzien van éénrichtingsverkeer, vanuit de Kamperpoort richting de Pannenkoekendijk. De Nachtegaalstraat is tweerichtingsverkeer. Het gebied is bereikbaar via de Lijnbaan en de Rieteweg vanaf de zuidzijde van de Pannenkoekendijk, en via de Meeuwenlaan vanaf de noordzijde. Dit maakt het plangebied toegankelijk voor bewoners en bezoekers.

Openbaar vervoer en mobiliteit

De toegankelijkheid van Hoogstraat 28 via openbaar vervoer is een belangrijk aspect van de wijkherstructurering. De wijk Kamperpoort is gelegen in een centraal deel van Zwolle en is goed verbonden met het stadsverkeer. De dichtstbijzijnde bushaltes liggen op korte afstand van de locatie, wat de toegankelijkheid voor bewoners en bezoekers vergemakkelijkt.

De infrastructuur is onderdeel van de Structuurvisie Ruimte en Infrastructuur van Zwolle, die in 2012 is vastgesteld en doel heeft op het verbeteren van mobiliteit en ruimtelijke kwaliteit in de stad. Het plan voor Hoogstraat 28 past binnen deze visie, omdat het een centraal woongebied uitbreidt en het voorzieningsniveau verhoogt.

Geluidshinder en milieu

Een akoustisch onderzoek is uitgevoerd om de geluidshinder te bepalen bij de realisatie van het appartementencomplex. Het plangebied ligt binnen de geluidszone van de Rijksweg A28 en diverse gemeentelijke wegen. De geluidsbelastingen ten gevolge van het wegverkeer zijn berekend en getoetst aan de beleidsregel voor geluidhinder in Zwolle.

Uit de berekeningen blijkt dat op de 2e en 3e verdieping van het appartementencomplex de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden wordt. De maximale ontheffingswaarde van 53 dB wordt echter niet overschreden. Aangezien de locatie op 260 meter afstand ligt van de IJsselhallen, hoeft geen rekening gehouden te worden met industrielawaai.

Samenwerking met omgevingsbeleid

Het plan voor Hoogstraat 28 is getoetst aan het gemeentelijke omgevingsbeleid en het Structuurplan Zwolle 2020. Het plan past binnen de doelen van de structuurvisie en maakt deel uit van de bredere wijkherstructurering van Kamperpoort. Daarnaast is er sprake van een omgevingsvisie die ter voorbereiding op de Omgevingswet is ontwikkeld. Het plan is niet in strijd met het rijksbeleid en bevat geen rijksbelangen.

Conclusie

De wijk Kamperpoort is een historisch en stedelijk centraal deel van Zwolle dat sinds 2004 wordt herstructureerd. De locatie Hoogstraat 28 speelt een belangrijke rol in deze revitalisatie en is voorzien van een bestemmingsplan voor de bouw van 12 appartementen en 8 parkeerplaatsen. Het plan past binnen het Structuurplan 2020 en maakt deel uit van de bredere visie op ruimtelijke kwaliteit en voorzieningsgraad in de wijk. De toegankelijkheid via verkeer en openbaar vervoer is goed uitgewerkt en de geluidshinder is beoordeeld en gereguleerd. De locatie is archeologisch van belang en vereist daarom onderzoek, maar het plan sluit aan bij de ambities van de gemeente Zwolle.

De Hoogstraat 28 is een voorbeeld van hoe een historische locatie in een stedelijke wijk kan worden herontwikkeld in overeenstemming met het stedelijk beleid en de wensen van de toekomstige bewoners.

Bronnen

  1. Hoogstraat 28, Zwolle - bestemmingsplan

Related Posts