Parenclubs in Zwolle: Geschiedenis, Huidige Sfeer en Praktische Informatie
september 24, 2025
De Havezathenallee in Zwolle is momenteel in de aandacht vanwege verschillende werkzaamheden en ontwikkelingen die gericht zijn op het verbeteren van de infrastructuur en bereikbaarheid in het gebied. Deze maatregelen zijn onderdeel van een bredere planningsvisie om het verkeer veiliger en efficiënter te maken, en tegelijkertijd het stadsbeeld en de leefbaarheid in de wijk Stadshagen te verbeteren. In dit artikel wordt ingegaan op de aard van de werkzaamheden, de betrokken locaties, de impact op het verkeer en het milieu, en de bredere planningscontext.
Vanaf 23 mei start de gemeente Zwolle met werkzaamheden aan de Havezathenallee. Deze wegenwerken zijn onderdeel van een groter plan om verkeersveiligheid te verbeteren en de geluidsoverlast te verminderen. Net zoals op de Frankhuizerallee en de Belvédèrelaan wordt ook op de Havezathenallee een middengeleider aangebracht en geluidsreducerend asfalt gelegd. Deze maatregelen zorgen ervoor dat de weg in twee rijstroken wordt gescheiden, wat het verkeer veiliger maakt en de snelheid verlaagt. De werkzaamheden zullen in fasen plaatsvinden, waarbij verschillende delen van de Havezathenallee voor een periode van ongeveer een jaar worden afgesloten.
Vanwege deze werkzaamheden zullen bewoners en bezoekers van Stadshagen gedurende de periode van de werken te maken hebben met omleidingsroutes. Ook de stadsbus rijdt een andere route, terwijl de omleidingen worden aangegeven met borden. Deze routes kunnen per fase variëren, zodat het belangrijk is om tijdens de reis steeds de meest actuele informatie op te zoeken. De gemeente houdt een website bij met informatie over de werkzaamheden en de omleidingsroutes: www.bereikbaarheidzwolle.nl en www.zwolle.nl/havezathenallee. Deze websites zijn dus essentieel voor wie in of langs het gebied wil reizen.
De werkzaamheden aan de Havezathenallee vinden plaats vanaf de kruising Frankhuizerallee/Belvédèrelaan tot voorbij de kruising met de Nijenhuislaan. De middengeleider die wordt aangebracht is bedoeld om het verkeer veiliger te maken. Hierdoor wordt het rijden op de Havezathenallee veiliger voor zowel automobilisten als voetgangers, fietsers en andere verkeersdeelnemers.
Omwonenden van de Havezathenallee ontvangen rond dit weekend van de gemeente een brief met informatie over de werkzaamheden. Hierin worden de belangrijkste punten uitgelegd en wordt aandacht besteed aan de geplande fasering en de impact op het verkeer en het dagelijks leven in het gebied.
De werkzaamheden aan de Havezathenallee zijn niet alleen gericht op het verbeteren van de infrastructuur, maar ook op het realiseren van bredere planningsdoelen voor de wijk Stadshagen. In het kader van deze ontwikkeling is een bestemmingsplan opgesteld voor het plangebied rond de driehoek gevormd door de Havezathenallee, de Belvédèrelaan-Rozenpad en de spoorbaan Zwolle-Kampen. Dit plan is bedoeld om de uitvoering van de ontwikkeling planologisch mogelijk te maken. Het nieuwe bestemmingsplan treedt in werking en vervangt het huidige bestemmingsplan voor het betreffende gebied.
Het plangebied omvat globaal de gronden rond de driehoek genoemd bovenstaand. Voor de exacte begrenzing is de verbeelding van het bestemmingsplan raadpleegbaar. Het plan bevat meerdere bestemmingen, variërend van "Woongebied, nader uit te werken" tot "Groen", "Verkeer", en "Archeologisch waardevol gebied". In het plangebied wordt ook rekening gehouden met archeologische waarden en is er sprake van een dubbelbestemming voor sommige delen van het gebied.
Een belangrijk onderdeel van het bestemmingsplan is de verlenging van de Belvédèrelaan, inclusief een tunnel die onder de spoorbaan Zwolle-Kampen is aangelegd. Deze tunnel is ontworpen om het verkeer veiliger en efficiënter te maken. De verkeersaansluiting op de Hasselterweg is eveneens een onderdeel van het plan. De verlenging van de Belvédèrelaan en de aanleg van de tunnel zijn ook gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid van het nieuwe station Stadshagen en het verkeer in het gebied.
In 2013 is besloten om geen tramverbinding te realiseren op de Kamperlijn, maar de bestaande spoorverbinding aan te passen. Hieruit ontstond de noodzaak om een tunnel aan te leggen in plaats van een overweg. Deze keuze was mede bepaald door verkeersveilige overwegingen. De aanleg van de tunnel zorgt ervoor dat het verkeer niet langer op een overweg hoeft te stoppen, wat het verkeer vlotter maakt en het risico op ongelukken vermindert.
Bij de planningsprocessen is ook rekening gehouden met de geluidshinder die kan ontstaan door de verkeersmaatregelen. Hierbij is gekeken naar het effect van het aanbrengen van geluidsschermen en het verlagen van de toegestane snelheid op de Havezathenallee. Het aanbrengen van een geluidsscherm van 2,5 tot 3 meter hoogte langs de Havezathenallee zou leiden tot een geluidreductie van gemiddeld 2 dB op de begane grond. Echter, vanwege stedenbouwkundige en verkeerskundige bezwaren is besloten om het scherm niet te gebruiken.
In plaats daarvan is gekozen voor het verlagen van de snelheid van 50 km/uur naar 30 km/uur. Deze maatregel leidt tot een geluidreductie van 2 tot 3 dB, wat betekent dat de geluidbelasting als gevolg van de verkeersmaatregelen verlaagt. Het verlagen van de snelheid heeft ook invloed op de verkeersintensiteit, omdat automobilisten andere routes zullen kiezen. De verkeerskundige effecten van deze maatregel zijn echter nog niet volledig onderzocht, en het is mogelijk dat de verkeersintensiteit en daarmee ook de geluidbelasting in andere delen van Stadshagen stijgen.
Ook is er rekening gehouden met de luchtkwaliteit in het kader van de werkzaamheden en het bestemmingsplan. De concentratie fijn stof op de Havezathenallee in de huidige situatie is 19,5 µg/m³. Na de reconstructie van de Belvédèrelaan wordt verwacht dat deze concentratie zal stijgen naar 20,3 µg/m³. Dit ligt nog steeds ruim onder de wettelijke norm van 40 µg/m³, wat betekent dat de luchtkwaliteit niet nadelig wordt beïnvloed door de werkzaamheden.
De aanleg van de tunnel en de verbindingen heeft ook invloed op de verkeersintensiteit in het gebied. In een tabel is de verwachte verandering in de intensiteiten van het autoverkeer weergegeven voor en na de openstelling van de tunnel. Zo is bijvoorbeeld op de Frankhuizerallee verwacht dat de verkeersintensiteit van 7860 in 2014 zal dalen naar 3680 in 2024. Dit duidt op een aanzienlijke vermindering van het verkeer in het gebied, wat positief is voor de leefbaarheid en de geluidshinder.
De aansluiting van de Havezathenallee op de Belvédèrelaan, inclusief de fietsoversteek, wordt gereconstrueerd om veiliger te worden. Aan de zijde van De Tippe eindigt het wegvak op een rotonde die verbinding maakt met de Hasselterweg en fungeert als verdeelpunt voor het verkeer. Deze rotonde zorgt voor een veilige en rustige verkeersafwikkeling voor alle verkeersdeelnemers.
Het station Stadshagen krijgt ook verbeteringen, zoals haal- en brengplekken, een wachtruimte, veilige stallingsplaatsen voor fietsen en parkeerplaatsen voor auto's. In de directe omgeving van het station zijn overstaphaltes voor stad- en streekbus gepland. Deze voorzieningen zorgen voor een betere overstap tussen verschillende vervoerswijzen en een efficiënter gebruik van het openbaar vervoer.
De ontwikkeling van het gebied is ook beïnvloed door historische en politieke beslissingen. In de bestaande situatie is De Tippe voorzien van een indirecte verbinding met de rest van Stadshagen via de Hasselterweg. Voor fietsers en voetgangers zijn er drie rechtstreekse verbindingen over of onder het spoor. Deze keuze is genomen om fietsen en lopen te stimuleren en het gebruik van de auto te verminderen.
In de afgelopen jaren zijn er zogenaamde 'knippen' gerealiseerd in Stadshagen, wat heeft geleid tot brede maatschappelijke en politieke discussies. In 2010 heeft het gemeentebestuur onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheden en consequenties van deze knippen. Een van de aanbevelingen uit dit onderzoek was om te onderzoeken of bepaalde 'weeffoutjes' in de huidige verkeersstructuur van Stadshagen kunnen worden verzacht of weggenomen. De raad nam in 2011 het besluit om een verbinding tussen de Hasselterweg en het centrum van Stadshagen te realiseren via De Tippe, om zo de verkeersstructuur te verbeteren.
De werkzaamheden aan de Havezathenallee in Zwolle zijn onderdeel van een bredere planningsvisie om de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in het gebied te verbeteren. Met het aanbrengen van een middengeleider en geluidsreducerend asfalt wordt de weg veiliger en het geluidsniveau verlaagd. De aanleg van een tunnel onder de spoorbaan Zwolle-Kampen zorgt voor een efficiëntere verbinding tussen De Tippe en het centrum van Stadshagen. Deze maatregelen zijn ondersteund door een bestemmingsplan dat rekening houdt met verkeersveiligheid, milieuaspecten en de bredere planningscontext van het gebied.
Hoewel de werkzaamheden tijdelijk leiden tot omleidingen en verkeerswisselvormen, zijn deze nodig voor een langdurige verbetering van het verkeer en de leefomstandigheden in Stadshagen. De gemeente houdt de bewoners en bezoekers op de hoogte via websites en briefings, zodat iedereen goed geïnformeerd is over de veranderingen in het verkeer en de toegankelijkheid van het gebied.