Meppel-Zwolle: ontwikkelingen, verbeteringen en toekomstplannen voor de treinverbinding
september 24, 2025
De stad Zwolle is in de loop van 2025 op weg naar de invoering van een zero-emissiezone, zoals uit meerdere bronnen blijkt. Deze maatregel vormt onderdeel van het landelijke klimaatbeleid en is in lijn met het Klimaatakkoord. Vanaf 1 januari 2025 treedt de zero-emissiezone voor bedrijfsverkeer in werking, met als doel dat vanaf 2030 alleen nog elektrische of waterstofauto’s toegang krijgen tot het centrum. Voor toeristen en verblijfgasten betekent dit dat Zwolle zich richt op een duurzamere toekomst, waarbij ook de reis naar en in de stad een rol speelt.
Een zero-emissiezone is een geografisch bepaald gebied waarbinnen alleen voertuigen toegang hebben die geen uitstoot van luchtverontreinigende stoffen veroorzaken. In de context van Zwolle betreft dit vooral bedrijfsvoertuigen die voor zaken als leveringen of logistiek gebruikt worden. Het doel is om de luchtkwaliteit te verbeteren en CO2-uitstoot te verminderen. Deze zones worden geïntroduceerd op verschillende locaties in Nederland, en Zwolle is sinds januari 2025 deel van deze initiatieven.
De gemeente Zwolle heeft officieel de landelijke Uitvoeringsagenda Zero-emissiezones 2025–2030 ondertekend, zoals uit een brief van wethouder Gerdien Rots naar de gemeenteraad blijkt. Deze agenda is een uitbreiding van de bestaande Uitvoeringsagenda Stadslogistiek (UAS), waarin concrete stappen zijn opgenomen om de zero-emissiezones in Nederland te realiseren. De invoering van deze zones is een strategische keuze om de doelen van het Klimaatakkoord te bereiken.
De invoering van de zero-emissiezone in Zwolle begint op 1 januari 2025. Tot dan geldt er een waarschuwingstermijn, die in Zwolle tot 30 juni 2025 loopt. Dit betekent dat bedrijven en ondernemers tijd hebben om zich voor te bereiden op de nieuwe regels. Bestelauto’s met emissieklasse 6 krijgen een extra jaar – tot 1 januari 2029 – om hun voertuigen op elektriciteit of waterstof te laten rijden.
De overgangsperiode is bedoeld om bedrijven te ondersteunen bij de transitie. Er zijn verschillende soorten ontheffingen mogelijk, zoals voor voertuigen die niet te elektrificeren zijn of voor bedrijven die lang op een elektrische wagen moeten wachten. Deze ontheffingen zijn landelijk toepasbaar en hoeven niet per gemeente opnieuw aangevraagd te worden. Bovendien zijn er maatregelen op lokaal niveau voor bedrijven die het niet financieel kunnen opbrengen om direct over te stappen op elektrische voertuigen.
Volgens Dana Zijlmans, adviseur mobiliteit van de gemeente Zwolle, is de overgang naar een zero-emissiezone “heel geleidelijk”. Op 1 januari 2025 zullen alleen de meest vervuile voertuigen uit de zone worden geblokkeerd. In de komende jaren zal het effect van de maatregel steeds merkbaarder worden, zowel voor inwoners als voor ondernemers. De gemeente hoopt hierdoor ook het gedrag van bedrijven te beïnvloeden, bijvoorbeeld door het gebruik van bakfietsen of andere schone transportvormen te stimuleren.
De invoering van de zero-emissiezone in Zwolle is niet alleen bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar ook om de leefbaarheid in het stadscentrum te vergroten en het verkeer te verbeteren. De gemeente heeft drie belangrijke doelen in deze context:
Verschonen: Door emissies van bedrijfsvoertuigen te beperken, wordt de luchtkwaliteit in het stadscentrum verbeterd. Dit heeft positieve effecten voor het welzijn van inwoners en bezoekers.
Verminderen: Het aantal verkeersbewegingen in het centrum moet afnemen. Dit wil de gemeente bereiken door bijvoorbeeld meerdere kleine leveringen te bundelen in één grotere levering.
Veranderen: Het doel is om het gedrag van ondernemers te beïnvloeden, bijvoorbeeld door het gebruik van schone transportvormen te stimuleren.
De gemeente wil deze doelen bereiken door sensoren te gebruiken om het effect op luchtkwaliteit en verkeer te meten. Zo kan het beleid op basis van data worden afgestemd.
Hoewel Zwolle zijn doel heeft gesteld om de Spoorzone uiteindelijk ook een zero-emissiezone te maken in 2030, zijn er op dit moment geen plannen voor een directe uitbreiding van de huidige zone. De huidige zero-emissiezone bevat namelijk al de minimale eisen die uit het Klimaatakkoord voortvloeien.
Voor toeristen en verblijfgasten in Zwolle betekent de invoering van de zero-emissiezone op dit moment niet direct dat er beperkingen komen voor hun persoonlijke voertuigen. De maatregel is gericht op bedrijfsvoertuigen en heeft geen invloed op het gebruik van particuliere auto’s in het centrum. Echter, in de toekomst kan de overgang naar duurzamere transportvormen ook invloed hebben op het aanbod van verhuurbedrijven en andere logistieke partijen. Toeristen zouden dus in de toekomst bijvoorbeeld kunnen merken dat er meer elektrische of bakfietsdiensten beschikbaar zijn in het centrum.
Daarnaast kan de vermindering van verkeer en de verbetering van luchtkwaliteit het bezoek aan Zwolle aantrekkelijker maken. Toeristen kunnen in een stadscentrum genieten van minder geluidshinder, schoner lucht en een betere leefbaarheid. Dit maakt Zwolle een toekomstbestendige bestemming voor zowel korte als langere verblijven.
Zwolle is niet de enige gemeente in Nederland die een zero-emissiezone invoert. Tegenwoordig hebben 18 gemeenten zo’n zone in werking en hebben nog eens 10 andere gemeenten het besluit genomen om het te doen of onderzoek hier naar te doen. De invoeringstermijnen variëren per gemeente. Zwolle start op 1 januari 2025, net zoals gemeenten als Amsterdam, Eindhoven en Utrecht.
De keuze om de landelijke Uitvoeringsagenda Zero-emissiezones te ondertekenen, brengt ook duidelijkheid voor ondernemers. Bedrijven weten nu op tijd wat de regels zullen zijn, wat hen in staat stelt zich beter voor te bereiden op de transitie. Dit voorkomt een lappendeken aan regelgeving en maakt het beleid voor zowel lokale als regionale bedrijven voorspelbaar.
Zwolle wil als ondertekenaar van de UAZ ook haar belangen op landelijk niveau behartigen. De gemeente wil bijvoorbeeld het belang van steden met een regionale functie benadrukken. Tijdens de werking van de zero-emissiezone kunnen er knelpunten of behoeften opduiken die specifiek voor Zwolle zijn. Deze kunnen worden ingebracht in de landelijke discussie om het beleid te verbeteren.
De overgang naar zero-emissiezones is een langdurig proces, dat niet alleen gericht is op het verbannen van verkeer, maar ook op het stimuleren van duurzamere alternatieven. Zwolle wil hierbij actief meewerken aan het creëren van een duurzamere logistiek in Nederland.
De invoering van de zero-emissiezone in Zwolle is een belangrijk stapje op de weg naar een duurzamere stad. Het beleid is geïntegreerd in de landelijke agenda’s en richt zich op bedrijfsverkeer in het stadscentrum. De overgang is geleidelijk en voorzien van ontheffingen en maatregelen om bedrijven te ondersteunen. Voor toeristen betekent dit op dit moment geen directe beperking, maar wel het voordeel van een schoner, leefbaarder stadscentrum. In de toekomst kan de overgang naar duurzamere transportvormen ook het reis- en verblijfervaring in Zwolle verbeteren.
Zwolle speelt een actieve rol in het landelijke kader van zero-emissiezones en werkt mee aan een groene toekomst voor Nederland. Voor reizigers is dit een teken van verantwoordelijkheid en een aantrekkelijke toekomst voor verblijven in de regio.