Theater en muziek in het noorden van Nederland: Gronieken en andere voorstellingen
september 24, 2025
De stad Zwolle heeft recent aanzienlijke veranderingen doorgevoerd in de regels rond deelvoertuigen, met name deelscooters en elektrische deelsteps. Deze wijzigingen zijn gericht op de veiligheid, de orde op straat en een duurzame aanpak van het stadsverkeer. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de nieuwe regels, de juridische geschiedenis rond de vergunningen, en de betekenis van deze ontwikkelingen voor inwoners en toeristen.
Sinds 1 juni zijn de groene deelscooters van Go Sharing volledig verdwenen uit het straatbeeld van Zwolle. Deze uitbreiding van het deelvoertuigenaanbod is het gevolg van nieuwe vergunningen die de gemeente heeft verleend aan de aanbieders Check en Felyx. Beide partijen mogen elk 150 deelscooters in Zwolle stallen, wat dus het dubbele aantal is van de voorgaande situatie. Deze toename betekent dat inwoners en bezoekers nu meer keuze hebben in termen van verkeerstools, bijvoorbeeld bij het overstappen van trein naar fiets of scooter.
De gemeente heeft wel nieuwe afspraken gemaakt met deze aanbieders, zoals het bepalen van de locaties waar de scooters wel en niet mogen worden gestald. Binnen bepaalde gebieden, zoals voetgangerszones en parken, geldt een parkeerverbod. Daarnaast moeten de aanbieders ervoor zorgen dat bij een melding van ongewenst gedrag of verkeerde parkeerlocaties, een scooter binnen 24 uur wordt weggehaald.
Een van de belangrijkste nieuwe regels is het rijverbod van deelvoertuigen tussen 01.00 en 06.00 uur. In deze periode mogen de scooters niet worden gebruikt, wat praktisch betekent dat ze niet meer kunnen worden gestart. Deze maatregel is genomen om de nachtveiligheid te verhogen en te vermijden dat er lastgevallen worden veroorzaakt. De gemeente benadrukt dat deze regels nog worden geëvalueerd, wat op duidelijke aandacht voor de werkelijke impact wijst.
Go Sharing, de vroegere aanbieder van deelvoertuigen in Zwolle, verloor zijn positie als gevolg van een juridische geschiedenis. Het bedrijf was namelijk enkele seconden te laat bij de inschrijving voor de nieuwe vergunningen, wat ertoe leidde dat de gemeente in januari besloot om de vergunningen aan Check en Felyx te verlenen. Go Sharing heeft hier tegen opgezet, en er werd een juridische strijd gestart. Tot op heden is het bedrijf nog in beraad over een eventuele verdere juridische actie, maar er is nog geen besluit genomen over een eventuele gang naar de bestuursrechter.
De gemeente heeft in maart 2024 de nieuwe beleidsregels voor deelvoertuigen vastgesteld. Deze regels zijn geldig van 15 maart 2024 tot 26 juni 2025 en vormen het kader voor het aanbod en gebruik van deelvoertuigen zoals scooters en elektrische steps. Een aantal kernpunten uit deze beleidsregels:
Vergunningverdeling: De gemeente heeft regelgeving opgesteld voor de verdeling van vergunningen. Deze zijn beperkt tot een maximum van twee aanbieders voor deelvoertuigen, met een maximum van 150 scooters per aanbieder.
Minimumleeftijd: Deelvoertuigen mogen alleen worden aangeboden aan personen van 18 jaar of ouder. Dit is een maatregel om het gebruik door jongeren te voorkomen, die mogelijk onvoldoende ervaring hebben met dergelijke voertuigen.
Tracering: De vergunninghouder moet ervoor zorgen dat elk deelvoertuig op elk moment kan worden getraceerd. Dit is een maatregel om de veiligheid te waarborgen en om snel te kunnen reageren op eventuele incidenten.
Dynamische kaart verboden gebieden: De gemeente heeft een dynamische kaart van verboden gebieden opgesteld. Deze kaart is te vinden op de officiële website van Zwolle en wordt regelmatig bijgewerkt. Het servicegebied van de aanbieders moet altijd overeenkomen met deze kaart.
Aanpassing servicegebied: Indien de gemeente om technische of praktische redenen een aanpassing wil, moet de vergunninghouder het servicegebied binnen twee werkdagen aanpassen. Dit zorgt voor flexibiliteit en beter beheer van het aanbod.
Naast deelvoertuigen zoals scooters, is er ook aandacht voor elektrische deelsteps. De gemeente Zwolle heeft hier echter een negatieve houding tegenover genomen. In tegenstelling tot Zwolle zijn andere steden in het land, zoals Deventer, positiever ingesteld. In Zwolle is het gebruik van elektrische deelsteps momenteel niet toegestaan. Dit heeft te maken met de huidige regelgeving en de voorkeur van de gemeente voor een veilig en gestructureerd stadsverkeer.
Bij het gebruik van elektrische deelscooters in Zwolle moet worden verwezen naar het aanbod van NS. Vanaf recent is het mogelijk om elektrische deelscooters van Check via de NS-app te huren. In negen steden, waaronder Zwolle, is dit mogelijk. Dit maakt het voor reizigers gemakkelijker om van deur tot deur te reizen, niet alleen van station tot station. NS benadrukt dat het aanbod van elektrische scooters een logische uitbreiding is van hun digitale dienstverlening, naast OV-fietsen, deelauto’s en taxi’s.
Hoewel de nieuwe regels sinds 1 juni in werking zijn, benadrukt de gemeente dat deze nog worden geëvalueerd. Dit betekent dat het beleid rondom deelvoertuigen in Zwolle mogelijk verder kan worden aangepast. In het licht van de huidige ontwikkelingen, is het belangrijk dat zowel de aanbieders als gebruikers van deelvoertuigen zich aan de regels houden en de evaluatieprocessen volgen.
De stad Zwolle heeft in 2024 een nieuwe fase ingeloot in de regelgeving rond deelvoertuigen. Met de introductie van Check en Felyx als nieuwe aanbieders, en de verdubbeling van het aantal beschikbare scooters, is er duidelijk aandacht voor toegankelijkheid en duurzaamheid. Tegelijkertijd zijn er nieuwe regels opgelegd om veiligheid en orde te waarborgen. Hoewel elektrische deelsteps voorlopig niet zijn toegestaan in Zwolle, is er in andere steden wel een positieve houding. Het integreren van elektrische scooters in de NS-app is een stap richting een flexibelere en duurzamere vervoeroplossing voor reizigers. In de toekomst zullen deze beleidslijnen waarschijnlijk verder worden geëvalueerd, met eventuele aanpassingen.