Wmo-diensten en ondersteuning in Zwolle: Contact, tarieven en mogelijkheden

Voor burgers in Zwolle die hulp nodig hebben bij het verplaatsen, thuisondersteuning of informatieve en adviesdiensten, biedt de gemeente Zwolle via het Sociaal Wijkteam een breed aanbod aan Wmo-voorzieningen. Deze diensten zijn speciaal ontworpen om ouderen en personen met een beperking in hun alledaagse activiteiten te ondersteunen. Het Wmo-systeem in Zwolle richt zich op individuele behoeften en biedt maatwerkoplossingen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de beschikbare diensten, de tarieven, de contactmogelijkheden en de voorwaarden.

Wmo-loket en Sociaal Wijkteam Zwolle

Het Wmo-loket in Zwolle is een gemeentelijke dienst die gericht is op ouderen en personen met behoefte aan thuisondersteuning of andere vormen van ondersteuning in hun dagelijks leven. De toegang tot de maatwerkvoorziening gebeurt via het Sociaal Wijkteam, dat als eerste aanspreekpunt fungeert.

Bij een gesprek met een medewerker van het Sociaal Wijkteam wordt de individuele situatie verkend en bepaald of er sprake is van een Wmo-voorziening. Voldoet de persoon aan de voorwaarden, dan ontvangt hij of zij een besluit van de gemeente Zwolle. Het doel van deze dienst is om individuen te ondersteunen in hun woning en in hun wijk, zodat ze zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen.

Het Sociaal Wijkteam biedt onder andere het volgende aan:

  • Algemene informatie en advies
  • Verkennen van behoefte aan zorg en ondersteuning
  • Uitdiepen van individuele hulpvraag
  • Persoonlijk advies
  • Regelen van voorzieningen, hulp en ondersteuning
  • Verwijzen naar voorzieningen, hulp en ondersteuning
  • Overleg met en coördinatie van andere hulpverleners

Het Wmo-loket is gericht op inwoners van Zwolle. Voor individuen die professionele ondersteuning nodig hebben, is het Sociaal Wijkteam een directe ingang. De medewerkers kunnen vaak direct tips en adviezen geven, maar indien er meer nodig is, volgt een gesprek. Inwoners kunnen zich voorbereiden op dit gesprek door een eigen plan op te stellen.

Het Sociaal Wijkteam is ook betrokken bij algemene vragen over onderwerpen zoals opvoeden, dagbesteding, hulpmiddelen, wonen, werk, inkomen, vrijwilligerswerk en mantelzorg. De website van het Sociaal Wijkteam biedt hierover uitgebreide informatie.

Wmo-vervoer: Rollenaar en Wmo-taxi

Voor personen die moeite hebben met verplaatsen en geen gebruik kunnen maken van openbaar vervoer, fiets of brommer, biedt Zwolle via het Wmo-vervoer een aantal specifieke diensten. Dit is van groot belang om sociale activiteiten, bezoeken aan familie of vrienden en winkelen mogelijk te maken. Het Wmo-vervoer omvat vooral de zogenaamde Rollenaar en Wmo-taxi.

Rollenaar

De Rollenaar is een speciaal aangepaste rolstoelauto, namelijk een Volkswagen Caddy Maxi, die is voorzien van een bodemverlaging en een gehandicaptenparkeerkaart. Deze auto is geschikt voor het vervoer van inwoners van Zwolle die rolstoelgebonden zijn en een Wmo-voorziening hebben. De Rollenaar is ontworpen om zowel het vervoer van de persoon als eventueel een kennis of familielid mogelijk te maken.

De volgende afmetingen zijn van belang bij het gebruik van de Rollenaar:

  • Lengte bodemverlaging: 138 cm
  • Breedte oprijplaat en bodemverlaging: 84 cm
  • Hoogte ingang auto: 145 cm
  • Interieurhoogte: 142 cm
  • Lengte oprijplaat: 122 cm
  • Breedte oprijplaat: 81 cm
  • Hoogte van de auto met gesloten klep: 185 cm

Als inwoner van Zwolle en eigenaar van een Wmo-voorziening, hoeft men geen huur te betalen voor de Rollenaar. Voor personen zonder Wmo-voorziening is de huur € 50 per dag. Daarnaast zijn er kosten voor benzine. Per dag mag er 100 kilometer gereden worden. Indien meer gereden wordt, geldt een extra tarief van 15 cent per kilometer. De Rollenaar mag maximaal 2 dagen achter elkaar of een weekend (vrijdag eind dag tot maandagochtend) gebruikt worden.

Reservering van de Rollenaar gebeurt via Welzorg, een aanbieder die de auto levert. Contact kan opgenomen worden via telefoonnummer (088) 00 16 717 of via e-mail naar [email protected]. De Rollenaar staat bij Welzorg Auto op Maat, Nipkowstraat 1B, 8013 RJ Zwolle.

Wmo-taxi

Bij personen die verder reizen of tijdsgebonden activiteiten nodig hebben, is het gebruik van een Wmo-taxi mogelijk. Deze dienst is gericht op inwoners van Zwolle die een Wmo-voorziening hebben en moeite hebben met verplaatsen. De Wmo-taxi kan gereserveerd worden via de website van Munckhof.

De kosten voor 2025 zijn afhankelijk van de reisafstand en de tijd van het reis. In de dalperiode zijn de tarieven lager dan in de spits. De spitsperiode is voor 09:00 en tussen 14:30 en 17:00. Op zaterdag en zondag geldt het daltarief. Voor 2025 gelden de volgende tarieven:

Reisafstand Daltarief (2025) Spitstarief (2025)
00 – 05 km € 1,39 € 2,31
05 – 09 km € 2,08 € 3,47
09 – 12 km € 2,78 € 4,63
12 – 16 km € 3,47 € 5,78
16 – 20 km € 4,16 € 6,94
20 – 25 km € 4,86 € 8,09

Een eventuele klacht of melding over het Wmo-taxivervoer kan gericht worden aan Zorgbelang Overijssel via telefoonnummer (074) 291 35 97 of via de website: www.zorgbelang-overijssel.nl/klachtenopvang-vervoer.

Thuisondersteuning in Zwolle

Thuisondersteuning is een vorm van ondersteuning die gericht is op het behoud van zelfstandigheid in de eigen woning. De gemeente Zwolle heeft contracten gesloten met diverse aanbieders, waaronder Actief Zorg, Autlook, Bloezem en anderen, voor de levering van thuisondersteuning. Deze contracten lopen tot en met december 2025.

De thuisondersteuning omvat onder andere hulp met huishoudelijke taken, huishouden van de woonomgeving, persoonlijke zorg zoals doucherende, en ondersteuning bij het eten bereiden en op eten. De diensten zijn afgestemd op de individuele behoeften van de inwoner.

De inwoner betaalt een eigen bijdrage voor thuisondersteuning. In 2024 is dit maximaal € 21,00 per maand per huishouden. Als er meerdere Wmo-voorzieningen zijn, blijft de eigen bijdrage € 21,00 per maand. Meer informatie over de eigen bijdrage is te vinden op de website van het CAK.

Als de situatie van de inwoner verandert, bijvoorbeeld door veranderingen in de noodzaak van thuisondersteuning of bij ontevredenheid over de geleverde dienst, moet dit besproken worden met de zorgaanbieder. Indien dit niet lukt, is het mogelijk om contact op te nemen met het Sociaal Wijkteam.

Wanneer thuisondersteuning niet langer nodig is, bijvoorbeeld door een WLZ-toekenning, moet dit zo snel mogelijk doorgegeven worden aan het Sociaal Wijkteam. De toekenning wordt dan stopgezet.

Contactgegevens en locaties van het Sociaal Wijkteam Zwolle

Het Sociaal Wijkteam is centraal gevestigd in Zwolle en heeft meerdere locaties in de stad. Het doel van deze verdeling is om zoveel mogelijk inwoners dicht bij hun woning te bereiken. Het Sociaal Wijkteam is ook betrokken bij samenwerkingen met huisartspraktijken en scholen.

Locaties en inloopdagen

Het Sociaal Wijkteam Noord heeft twee locaties waar inwoners terecht kunnen voor een persoonlijk gesprek:

  1. Wijkcentrum Holtenbroek

    • Adres: Bachlaan 20, 8031 HL Zwolle
    • Inloopdagen: Dinsdag, woensdag en donderdag
    • Inloopuur: 09:00 – 12:00 uur
    • Let op: De inloopochtend in De Bolder is verplaatst naar Holtenbroek. Tijdens de schoolvakanties is het Sociaal Wijkteam in De Bolder gesloten, maar is er wel toegang in Wijkcentrum Holtenbroek.
  2. Speciale spreekuren voor Turks sprekende inwoners

    • Locatie: Ulu-moskee in Holtenbroek (Gomberstraat 340)
    • Datum: 1 keer in de 2 weken in de oneven weken
    • Tijd: Aansluitend op het vrijdaggebed (14:00 – 15:30 uur)
    • Extra: Tijdens deze spreekuren zijn er ook medewerkers beschikbaar voor financiële en administratieve vragen.

Contact

Voor telefonisch contact met het Sociaal Wijkteam is het nummer (038) 498 9980 beschikbaar. Het kantoor is maandag t/m vrijdag bereikbaar van 09:00 tot 17:00 uur.

E-mailadres: [email protected]
Alternatief is er ook een contactformulier beschikbaar op de website van het Sociaal Wijkteam.

Postadres: Sociaal wijkteam Zwolle
Postbus 40119
8004 DC Zwolle

Bij het Sociaal Wijkteam is ook een inlooppunt van de Sociaal Raadslieden en Op Orde aanwezig. Deze diensten geven hulp bij administratievragen en andere sociale kwesties. De spreekuren van deze diensten zijn te vinden op de pagina Spreekuren van de website.

Conclusie

Het Wmo-systeem in Zwolle biedt een uitgebreid aanbod aan diensten om inwoners met beperkingen of ouderen te ondersteunen in hun dagelijks leven. Door het gebruik van maatwerkvoorzieningen, thuisondersteuning, Wmo-taxi’s en de Rollenaar, is het mogelijk om individuen te helpen bij het behoud van zelfstandigheid en sociale participatie. Het Sociaal Wijkteam fungeert als centraal aanspreekpunt en faciliteert het proces van afwegen van behoeften, het uitvoeren van hulpvraag en het regelen van voorzieningen. Voor inwoners is het belangrijk om de juiste contactgegevens en voorwaarden te kennen om de beschikbare diensten optimaal te gebruiken. De gemeente Zwolle blijft inzetten op een goed functionerend systeem dat gericht is op zowel individuele behoeften als de behoud van een actieve rol in de samenleving.

Bronnen

  1. Wmo-loket gemeente Zwolle
  2. Wmo-vervoer
  3. Wmo-thuisondersteuning aanvragen
  4. Mijn wijkteam

Related Posts