Het openbaar vervoer in de regio Zwolle: Lijn 1 en de rol van EBS bij RRReis
september 24, 2025
De Burgemeester Roelenweg in Zwolle vormt een belangrijke verbinding tussen het centrum van de stad en het uitgebreide stadsdeel Dieze. Deze weg speelt niet alleen een cruciale rol in de verkeersinfrastructuur, maar is ook een centrale locatie in een grootschalige gebiedsontwikkeling die gericht is op duurzaamheid, leefbaarheid en toekomstgerichte functies. In dit artikel wordt ingegaan op de huidige situatie, de toekomstplannen, de toegankelijkheid en de rol van de Burgemeester Roelenweg in de groei van Zwolle.
De Burgemeester Roelenweg ligt ten noorden van het plangebied dat momenteel in ontwikkeling is. Het is de hoofdweg die het gebied verbindt met de A28 en de ring rond het centrum van Zwolle. De weg fungeert niet alleen als ontsluitingsweg voor het gebied, maar ook als belangrijke verkeersader voor het stadsdeel. Momenteel ligt het gebied tussen de A28, de Pannekoekendijk en het Zwarte Water, met de Burgemeester Roelenweg als centrale verbinding. Het plangebied is goed toegankelijk voor fietsers en voetgangers en ligt binnen lopafstand van de centrumhalte op de Pannekoekendijk, waardoor de toegankelijkheid via openbaar vervoer hoog is.
De ontwikkeling van het gebied, bekend als het Roelenkwartier, is onderdeel van het ontwikkelprogramma 'Ons Stadshart van Morgen', waarbij binnenstedelijke groei en verdichting centraal staan. De visie op dit gebied richt zich op het realiseren van diverse werk- en woonfuncties, met nadruk op duurzaamheid en klimaatadaptatie.
Het Roelenkwartier is een gebied dat momenteel nog niet de sfeer heeft van een centrumgebied. De dominante verkeersstroom op de Burgemeester Roelenweg verdeelt het gebied in tweeën, waardoor het niet ideaal is om er te verblijven of te recreëren. De gebiedsontwikkeling biedt echter veel kansen om de samenhang in het gebied te versterken, de leefbaarheid te verbeteren en ruimte te maken voor groen en recreatie.
De visie voor het Roelenkwartier, die recent vastgesteld is door het college van burgemeester en wethouders, beoogt het creëren van een levendige, groene stadswijk. Het gebied moet 500 woningen bevatten, samen met werk- en kantoorruimtes, en ruimte voor groen en recreatie. Het Roelenkwartier moet bovendien fungeren als een brug tussen het historische centrum van Zwolle en het stadsdeel Dieze, waardoor het een unieke identiteit binnen het Stadshart krijgt.
De visie is ontwikkeld in samenwerking met de gemeente Zwolle, stedenbouwkundig bureau FABRICations, bewoners, ondernemers en belangenorganisaties. De Eigenarencoalitie Roelenkwartier (KondorWessels Projecten en Urban Innovators) speelt een centrale rol in de uitvoering van het plan.
De ontwikkeling van het Roelenkwartier is gefaseerd, waarbij de gemeente Zwolle geen directe financiële partner is. In 2012 is de "Ontwikkel- en Realisatieovereenkomst Burgemeester Roelenweg Zwolle" gesloten tussen de gemeente en VolkerWessels. De gemeente heeft wel een financiële bijdrage geleverd aan de herontwikkeling van het gebied, evenals de provincie Overijssel. De initiatiefnemer is verantwoordelijk voor het negatieve exploitatieresultaat van de herontwikkeling, wat volgens de overeenkomst financieel haalbaar is, gezien de solvabiliteit van de initiatiefnemer.
De eerste fase van de ontwikkeling betrof het realiseren van drie gebouwen met studenteneenheden, een zorgcluster en een gemeenschappelijke fietsenberging. Deze drie torens zijn inmiddels verhuurd. Vanwege marktomstandigheden is de vierde toren uitgesteld, maar recent is aangegeven dat er weer voldoende ruimte is in de markt voor de bouw van deze vierde toren.
De Burgemeester Roelenweg is een belangrijke ontsluitingsweg voor het plangebied en is gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg B met een maximumsnelheid van 50 km/uur. De weg is goed bereikbaar met openbaar vervoer, aangezien het gebied op loopafstand ligt van de relatief nieuwe centrumhalte op de Pannekoekendijk. Het hele gebied is dus zeer goed bereikbaar via enkele regionale en stadslijnen.
Aan beide zijden van de plangebieden lopen vrijliggende fietspaden, die goed aansluiten op oversteekmogelijkheden voor fietsers. De verkeersstructuur in de directe omgeving van het plangebied is stabiel en wordt in de nabije toekomst niet veranderd. Dit betekent dat de toegankelijkheid voor langzaam verkeer behouden blijft.
De gemeente Zwolle heeft een beleid dat aangeeft dat parkeeropgave primair op eigen terrein van een bouwplan of ontwikkeling moet worden gerealiseerd. Dit is geregeld in de Regeling Parkeernormen 2016. De parkeeropgave wordt bepaald aan de hand van parkeerkencijfers van CROW en moet voldoen aan eisen t.a.v. maatvoering en bruikbaarheid.
De mobiliteitsvisie vervangt het oude Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) uit 2001 en richt zich vooral op niet-infrastructurele aspecten van mobiliteit. De Burgemeester Roelenweg en de Pannekoekendijk zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg B. De hoofdontsluiting van het plangebied ligt aan de Burgemeester Roelenweg, die geschikt is voor 50 km/uur. De wegen in het plangebied zijn erftoegangswegen en geschikt voor maximaal 30 km/uur.
Een belangrijke focus van de visie op het Roelenkwartier is het versterken van groen en recreatie. Het gebied moet een levendige en duurzame stadswijk worden, waarin wonen, werken en recreatie samenkomen. De zuidkant van het gebied richt zich op werken, verblijven en recreëren in een parkachtige omgeving aan het Zwarte Water met een levendig en openbaar karakter.
De huidige functies zoals wonen, werken en zorg blijven bestaan en worden versterkt. De noordkant van het gebied richt zich op werken en wonen, terwijl de zuidkant ruimte biedt voor werk- en verblijfsfuncties in een groene omgeving. Het project sluit aan op het Groenbeleidsplan en Structuurplan 2020 van de gemeente Zwolle, waarin duurzaamheid en klimaatadaptatie centraal staan.
De visie voor het Roelenkwartier is niet alleen ontwikkeld door de gemeente Zwolle en de initiatiefnemer, maar ook in nauwe samenwerking met bewoners, ondernemers en belangenorganisaties. Deze samenwerking heeft geleid tot een visie die niet alleen gericht is op groei en verdichting, maar ook op het creëren van een leefbaar en aantrekkelijk stadsdeel.
De betrokkenheid van de bewoners en marktpartijen is een belangrijke factor in de uitvoering van de visie. Wethouder Gerdien Rots benadrukt dat de visie een harmonieuze mix van wonen, werken en groen creëert, waardoor het Roelenkwartier onderdeel wordt van het Stadshart van Zwolle. Deze samenwerking is ook een garantie voor de haalbaarheid van de plannen, zowel op financieel als op maatschappelijk vlak.
De Burgemeester Roelenweg in Zwolle is meer dan alleen een weg; het is een centrale verbinding in een grootschalige gebiedsontwikkeling die gericht is op duurzaamheid, leefbaarheid en toekomstgerichte functies. Het Roelenkwartier wordt momenteel ontwikkeld tot een levendige, groene stadswijk die 500 woningen, werkruimtes en groen- en recreatiegebieden bevat. De visie sluit aan op het ontwikkelprogramma 'Ons Stadshart van Morgen', dat binnenstedelijke groei en verdichting in het centrum van Zwolle nastreeft.
De toegankelijkheid van het gebied is goed, zowel voor fietsers en voetgangers als voor openbaar vervoer. De verkeersstructuur in de directe omgeving is stabiel en wordt in de nabije toekomst niet veranderd. De gemeente Zwolle heeft een financiële bijdrage geleverd aan de ontwikkeling, maar de initiatiefnemer is verantwoordelijk voor het negatieve exploitatieresultaat van het project.
De visie voor het Roelenkwartier is ontwikkeld in samenwerking met bewoners, ondernemers en belangenorganisaties en richt zich op het creëren van een leefbaar en aantrekkelijk stadsdeel. De betrokkenheid van diverse partijen is een belangrijke factor in de uitvoering van de plannen en garandeert de haalbaarheid van de visie. Het Roelenkwartier zal een unieke identiteit krijgen binnen het Stadshart van Zwolle en een belangrijke rol spelen in de verdere groei van de stad.