EBS en het busvervoer in Zwolle: ontwikkelingen en dienstregelingen in de regio IJssel-Vecht

De rol van EBS in het openbaar vervoer van Zwolle en de bredere regio IJssel-Vecht is van groot belang voor toeristen en inwoners. Sinds december 2022 is EBS verantwoordelijk voor het busvervoer in de regio, met speciale aandacht voor Zwolle en andere centra in Overijssel, Flevoland en Gelderland. De dienstregelingen zijn regelmatig geüpdatet, er zijn uitbreidingen en verbeteringen, maar ook uitdagingen als gevolg van rituitval en tijdelijke schalingen. In dit artikel worden de ontwikkelingen en toekomstplannen van EBS in Zwolle en de regio IJssel-Vecht besproken.

EBS in de regio IJssel-Vecht

Sinds 11 december 2022 verzorgt EBS het openbaar vervoer in de concessie IJssel-Vecht. Deze concessie omvat delen van de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. Het betreft zowel streekvervoer in Salland en Veluwe-Noord als stadslijnen in Zwolle, Deventer, Apeldoorn en Harderwijk. Vanaf december 2023 zijn ook het streekvervoer in het noordwesten van Overijssel en het grootste deel van Flevoland aan het aanbod toegevoegd, evenals het stadsvervoer in Lelystad.

Het contract met EBS loopt tot 2035 en is het resultaat van een aanbesteding door de drie provincies. EBS, Keolis en Qbuzz boden mee, maar EBS won met een visie op duurzaam en effectief openbaar vervoer. De provincies betalen circa 80 miljoen euro per jaar aan EBS voor het vervoer, dat uitgevoerd wordt met ongeveer driehonderd bussen.

Uitbreiding van de dienstregeling

In de loop van 2024 heeft EBS de dienstregeling uitgebreid met meer ritten en verbindingen. Vooral reizigers in en rond Zwolle profiteren van deze wijzigingen. De uitbreiding betreft onder andere:

  • Nieuwe lijnen: Lijn 215 tussen Urk en Kampen-Zuid, en lijn 217 tussen Zwolle-Station en bedrijventerrein Hessenpoort.
  • Extra ritten: Tussen Apeldoorn en Zwolle rijden nu extra bussen in de ochtend en avonduren. De eerste rit op werkdagen vertrekt om 5.24 uur uit Apeldoorn en de laatste rit uit Zwolle is om 23.50 uur.
  • Snelverbindingen: De introductie van de snelRRReis-lijnen, zoals lijn 201, 206, 210 en 217, maakt het mogelijk voor reizigers om sneller en comfortabeler te reizen. Deze lijnen vervoeren reizigers tussen Apeldoorn en Zwolle, Harderwijk en Apeldoorn, en Dedemsvaart en Zwolle.
  • Comfortverbindingen: De comfortRRReis-verbinding tussen Apeldoorn en Zwolle biedt een extra optie voor reizigers die waarde hechten aan comfort en tijdbesparing.

Betere aansluitingen

De uitbreiding van de dienstregeling betekent ook betere aansluitingen met andere vervoersmodaliteiten. Zo biedt lijn 215 tussen Urk en Kampen-Zuid een betere treinaansluiting op de Sprinter naar Zwolle. Lijn 199 verbindt de regio Noord-Veluwe met het Deltion en de Oosterenk in Zwolle, waardoor reizigers sneller en zonder overstap naar het Isala ziekenhuis en andere bestemmingen in Zwolle kunnen reizen.

Daarnaast rijden de stadsbussen in Apeldoorn, Deventer, Harderwijk en Zwolle nu om het half uur. Dit zorgt voor meer flexibiliteit voor reizigers die in deze steden wonen of doorreizen.

Tijdelijke schalingen en boetes

De prestaties van EBS in 2023 hebben geleid tot een boete van ongeveer 3,5 miljoen euro. Deze boete is opgelegd vanwege rituitval en onvoldoende punctualiteit. De boete is het maximumbedrag dat opgelegd kon worden in 2023, wat wijst op serieuze tekortkomingen in de uitvoering van de dienstregeling.

De problemen die EBS heeft ondervonden, zijn volgens bronnen ook aanwezig in andere bus- en treinconcessies in de regio en het land. In reactie daarop is in april 2024 een herziening van de dienstregeling ingevoerd, met het doel de betrouwbaarheid en het aanbod te verbeteren.

Terugkeer van medewerkers en wijzigingen in 2025

Vanaf 15 december 2024 heeft EBS weer voldoende personeel om het aangeboden voorzieningenniveau uit te kunnen voeren. Dit betekent dat tijdelijke afschalingsmaatregelen grotendeels worden teruggedraaid. Ook zijn er kleine wijzigingen aangebracht in enkele lijnen, zoals lijn 1, lijn 6, lijn 11, lijn 199, scholierenlijn 668 en lijn 609. Deze wijzigingen zijn op 1 oktober 2024 goedgekeurd door de Gedeputeerde Staten van Overijssel.

EBS als werkgever en marktprestatie

EBS is actief in verschillende regio's in Nederland, waaronder ook Zwolle. Het bedrijf biedt tientallen banen, zowel in operationeel als in administratief werk. EBS maakt gebruik van een breed geografisch netwerk, met werknemers en dienstverlening in regio’s als Flevoland, Gelderland, Noord-Holland, Overijssel en Zuid-Holland. In Zwolle is het bedrijf actief in de uitvoering van het openbaar vervoer, maar ook in het aanbod van vacatures.

De dienstverlening van EBS in Zwolle wordt uitgevoerd onder de merknaam RRReis. Deze naam is ontwikkeld in samenwerking met de provincies. Daarnaast heeft EBS ook de RRReis-bussen overgenomen die Keolis had aangekocht.

Toekomstplannen en visie

EBS heeft duidelijke plannen voor het openbaar vervoer in Zwolle en de regio IJssel-Vecht. De visie van het bedrijf richt zich op het verbeteren van de betrouwbaarheid, het aanbod en de aansluiting met andere vervoersmodaliteiten. EBS wil ook het gebruik van elektrische bussen verder uitbreiden en zorgvuldig werken aan een duurzame toekomst voor het openbaar vervoer.

De uitbreiding van de dienstregelingen, zoals de introductie van nieuwe lijnen en de verbetering van aansluitingen, zijn onderdeel van deze visie. Ook het herstel van vertragingen en schalingen is voor EBS een prioriteit. In de toekomst wil EBS samen met de provincies en reizigersorganisaties werken aan een vervoersplan dat zowel toegankelijk als efficiënt is.

Invloed op toerisme en verblijf in Zwolle

Zwolle is een populaire bestemming voor toeristen in het noordoosten van Nederland. De uitbreiding van het openbaar vervoer via EBS heeft een positieve invloed op de toegankelijkheid van de stad en haar omgeving. Toeristen kunnen nu makkelijker reizen tussen Zwolle en andere steden zoals Apeldoorn, Deventer en Lelystad.

De introductie van snelverbindingen zoals snelRRReis maakt het mogelijk voor toeristen om zonder overstap en in korte tijd te reizen tussen belangrijke attracties. Dit is vooral gunstig voor bezoekers die van plan zijn om meerdere steden te bezoeken of die een korte verblijf in de regio hebben.

Daarnaast betekent de uitbreiding van de dienstregeling ook dat toeristen in Zwolle beter aangesloten zijn op andere delen van het land. De aansluiting op de Sprinter en andere treinverbindingen zorgt ervoor dat reizen met het openbaar vervoer in Zwolle en haar regio steeds makkelijker wordt.

Conclusie

EBS speelt een centrale rol in het openbaar vervoer van Zwolle en de regio IJssel-Vecht. De uitbreiding van de dienstregeling, de introductie van nieuwe lijnen en het herstel van schalingen zijn onderdeel van de visie van het bedrijf op een betrouwbaarder en efficiënter vervoersaanbod. Hoewel EBS eerder moest omgaan met tekortkomingen zoals rituitval, zijn er nu concrete maatregelen genomen om dit te verbeteren.

Het openbaar vervoer in Zwolle en de regio is een belangrijke factor voor toeristen die van plan zijn om de stad en haar omgeving te bezoeken. Door het uitbreiden van het aanbod en het verbeteren van aansluitingen, maakt EBS het openbaar vervoer in Zwolle steeds toegankelijker en comfortabeler. Voor toeristen en reizigers is dit een positieve ontwikkeling die het verblijf in de regio eenvoudiger en aangenaamer maakt.

Bronnen

  1. Nieuwe busvervoerder in IJssel-Vecht is EBS
  2. Openbaar busvervoerder EBS van RRReis krijgt megaboete
  3. EBS gaat dienstregeling voor Overijssel uitbreiden met meer buslijnen in Zwolle
  4. Wiezijnwij RRReis
  5. Werken bij EBS

Related Posts