Verkeerspleinen in Zwolle: Veiligheid, Onderwijs en Wegenbeheer

Zwolle is een van de belangrijkste steden in de provincie Overijssel en staat bekend om haar historische centrum, educatieve instellingen en groene wijkstructuur. In de zuidelijke delen van de stad, zoals Zwolle-Zuid en Zwolle-Zuidwest, worden verkeerspleinen en andere maatregelen opgenomen in een bredere strategie voor verkeersveiligheid, fietsveiligheid en bereikbaarheid. Deze maatregelen zijn van belang voor zowel inwoners als voor toeristen die reizen of verblijven in het gebied. Dit artikel biedt een overzicht van de huidige verkeerssituatie in Zwolle, met aandacht voor verkeerspleinen, wegenbeheer, openbaar vervoer en fietsinfrastructuur, gebaseerd op recente gegevens en beleid.

Verkeerspleinen in Zwolle: Onderwijs en Fietsveiligheid

Een verkeersplein is een educatieve inrichting op schoolterreinen waarin kinderen veilig kunnen oefenen met het omgaan in het verkeer. In Zwolle zijn drie scholen in de race voor een ANWB Verkeersplein: De Zuidster, de Montessorischool en Kindercampus TrioMundo. Deze scholen doen mee aan de landelijke verkiezing van de ANWB, waarbij basisscholen een verkeersplein kunnen winnen. Het verkeersplein is ontworpen om kinderen in praktijk te leren hoe ze veilig fietsen, oversteken en zich gedragen in verkeerssituaties zoals het inhalen van andere verkeersdeelnemers en het oprijden van een rotonde.

Het verkeersplein is een aanvulling op verkeersonderwijs in de klas en draagt bij aan bewegend leren. Bijna 80 procent van de scholen die al een verkeersplein hebben, gebruiken het iedere dag. Buiten schooltijd wordt het verkeersplein ook vaak door buurtkinderen gebruikt. De verkiezing is geopend tot 31 mei 2024, en stemmen zijn mogelijk via de officiële website van de ANWB.

Het ANWB Verkeersplein wordt ondersteund door het ANWB Fonds, en winnende scholen ontvangen in de zomer van 2025 niet alleen een verkeersplein, maar ook een lespakket, een verkeerslicht en een ANWB-fietsje. Deze aanpak is onderdeel van de jarenlange inzet van de ANWB voor fietsveiligheid en verkeerseducatie, zoals het programma ANWB Streetwise, dat jaarlijks meer dan 900 scholen bezoekt en 160.000 kinderen bereikt.

Wegenbeheer en Onderhoud in Zwolle-Zuid

In het gebied van Zwolle-Zuid en Zwolle-Zuidwest zijn verschillende verkeersmaatregelen genomen om de veiligheid en doorgang te verbeteren. Zo heeft Rijkswaterstaat in september 2024 markeringswerkzaamheden uitgevoerd op het verkeersplein Zwolle-Zuid, ter hoogte van afrit 18 van de A28. Tijdens deze werkzaamheden was het verkeersplein volledig afgesloten voor verkeer in alle richtingen. De afritten vanaf de A28 naar het verkeersplein waren eveneens afgesloten. Omleidingen werden aangegeven met gele borden, en het verkeer werd omgeleid via Zwolle-Noord, Zwolle-Centrum of andere routes. Weggebruikers werden uitgenodigd om rekening te houden met een langere reistijd.

Werkzaamheden zoals deze zijn onderdeel van het onderhoudsprogramma van Rijkswaterstaat, dat ervoor zorgt dat Nederlandse wegen in goede staat blijven. Door regelmatig onderhoud uit te voeren, kan zowel het personenverkeer als het vrachtverkeer veilig en vlot hun bestemming bereiken.

Verkeersstructuur en Fietsinfrastructuur

Het plangebied Zwolle-Zuidwest is sinds 1999 tot 2002 voorzien van een duurzame en veilige verkeersinrichting. De meeste wegen in het gebied zijn aangeduid als erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/h. Deze inrichting is sober uitgevoerd met plateaus, drempels en bussluizen, die ervoor zorgen dat het verkeer op een beheerste manier kan plaatsvinden. Sommige wegen, zoals de IJsselallee, hebben echter een hogere functie en zijn ingericht als gebiedsontsluitende wegen met een maximumsnelheid van 70 km/h. De IJsselallee maakt onderdeel uit van de buitenring van Zwolle en heeft daarom een essentiële rol in de verkeersstructuur.

De fietsinfrastructuur in Zwolle-Zuidwest is goed ontwikkeld. Het fietsroutenetwerk bestaat uit hoofdfietsroutes en recreatieve routes. De belangrijkste vrijliggende fietsroutes zijn onder andere het Steenweteringpad, het Ringpad, het Oldeneelpad en het Lunenpad. Deze routes hebben een doorgaande verkeersfunctie en zijn waar mogelijk voorzien van voorrang op kruisend verkeer. De Zwarteweg en de Schellerweg zijn ingericht als fietsstraten, waarin fietsers prioriteit krijgen. Deze maatregelen zorgen voor een veiligere en efficiëntere fietsinfrastructuur in het gebied.

Openbaar Vervoer en Verkeersbeleid

Zwolle-Zuidwest is goed bereikbaar via het openbaar vervoer. Diverse stadsbuslijnen zorgen voor een hoge frequentie en goede bereikbaarheid van het centrum en andere delen van de stad. In het Groene Vervoer Visie Plan (GVVP) is gesteld dat snelheidsremmende maatregelen op verbindende routes van de bus alleen worden toegepast als dit geen merkbaar alignement voor de bus voordoet, geen substantiële vertraging van de onbelemmerende doorrijtijd oplevert en een afstand van 200 tot 300 meter tussen de maatregelen wordt aangehouden. Dit beleid zorgt ervoor dat het openbaar vervoer zoveel mogelijk onbelemmerd kan functioneren, terwijl het verkeer op het voetpad en fietspad veilig en beheerst wordt.

Parkeerbeleid en Huidige Situatie

In Zwolle-Zuidwest is momenteel geen betaald parkeren in gebruik. Toch zijn er enkele locaties met hoge parkeerdruk, vooral in de buurt van scholen en andere verkeersaantrekkende voorzieningen. Enkele straten in de nabijheid van de Hogeschool Windesheim zijn ingericht als parkeerschijfzones, zoals de Wibergstraat en delen van de Pilotenlaan en de Diasporalaan.

Bij nieuwe ontwikkelingen in het plangebied moet rekening worden gehouden met voldoende parkeerruimte. Totdat een nieuwe regeling rond parkeergelegenheden is vastgesteld, wordt voor het bepalen van de vereiste hoeveelheid parkeerruimte verwezen naar de Beleidsregel Parkeergelegenheid bij of in Gebouwen. Het bestemmingsplan Zuidwest beoogt geen nieuwe ontwikkelingen en wil de huidige verkeersstructuur behouden.

Verkeerssituatie en Groene Structuur

Zowel het openbare gebied als de wegen in Zwolle-Zuidwest zijn in het bestemmingsplan conserverend bestemd. Dit betekent dat de huidige verkeerssituatie en stedelijke structuur behouden worden. De algemene regels in het bestemmingsplan stellen dat voldaan moet worden aan de beleidsregel Parkeergelegenheid bij of in Gebouwen of aan eventuele wijzigingen daarop. Daarnaast is er een stedelijke hoofdgroenstructuur in het plangebied, die bijdraagt aan de leefbaarheid en het milieu in Zwolle-Zuidwest.

Conclusie

Zwolle-Zuid en Zwolle-Zuidwest zijn voorbeelden van wijkontwikkelingen waarbij verkeersveiligheid, fietsinfrastructuur en openbaar vervoer centraal staan. Verkeerspleinen zoals die van de ANWB spelen een belangrijke rol in de fietsveiligheid van kinderen en vormen een waardevolle aanvulling op verkeerseducatie. Tegelijkertijd zorgt het wegenbeheer van Rijkswaterstaat ervoor dat de infrastructuur in goede staat blijft, zodat zowel personen- als vrachtverkeer veilig kan verkeren. Het openbaar vervoer en de fietsinfrastructuur zijn goed ontwikkeld, en het parkeerbeleid wordt op basis van huidige en toekomstige ontwikkelingen bepaald.

Voor toeristen en bezoekers is het belangrijk om rekening te houden met eventuele afsluitingen of omleidingen, zoals die die tijdens onderhoudswerkzaamheden op het verkeersplein Zwolle-Zuid plaatsvinden. Voor de meest actuele informatie over wegwerkzaamheden, kan men terecht op de officiële websites van Rijkswaterstaat of via de gratis informatielijn. In het kader van fietsveiligheid en verkeerseducatie zijn verkeerspleinen en educatieve programma’s zoals die van de ANWB van groot belang, niet alleen voor scholen, maar ook voor de gemeenschap als geheel.

Bronnen

  1. Afsluiting verkeersplein Zwolle-Zuid
  2. ANWB Verkeersplein
  3. Wegenstructuur en fietsinfrastructuur in Zwolle-Zuidwest

Related Posts