Begraafplaats Kranenburg in Zwolle: een historische en sfeervolle rustplaats
september 23, 2025
De treinverbinding tussen Amersfoort en Zwolle is van groot belang voor het vervoer in het hart van het Nederlandse landinwendige. Deze lijn maakt deel uit van de Veluwelijn, een cruciale verbinding tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland. De verbinding is niet alleen belangrijk voor reizigers, maar ook voor het regionale economische verkeer. In de afgelopen jaren zijn er echter regelmatig storingen geweest, onderhoud is aan het spoor uitgevoerd en plannen zijn in ontwikkeling om de treinverbinding te verbeteren. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de huidige situatie, herstelplannen en toekomstige verbeteringen op het traject Amersfoort-Zwolle.
In mei 2025 zijn er verschillende problemen op het traject Amersfoort-Zwolle geweest, die leidden tot storingen in het treinverkeer. Tijdens het pinksterweekend (6 tot en met 9 juni) was er geen treinverkeer tussen Amersfoort Vathorst en ‘t Harde. Dit was het gevolg van werkzaamheden die ProRail uitvoerde. De NS heeft alternatief vervoer aangeboden in de vorm van bussen en rechtstreekse treinverbindingen via Almere. Daarnaast moesten reizigers via Deventer omrijden als ze geen gebruik wilden maken van de bussen.
Naast deze tijdelijke storingen zijn er ook aanhoudende problemen op het traject. Zo zijn er in de maand mei 2025 koperdiefstallen geweest in Amersfoort, die het treinverkeer tussen ’t Harde en Zwolle verstoorden. Vanaf maandag was er geen treinverkeer tussen ’t Harde en Zwolle, terwijl er tussen Zwolle en Kampen Zuid helemaal geen treinen rijden. De NS meldde dat er tot minstens donderdag om 02.00 uur geen Sprinters rijden op dit traject, wat leidde tot aanzienlijke vertragingen. ProRail verwacht dat het spoor pas in de nacht van woensdag op donderdag volledig hersteld is.
De werkzaamheden op het traject Amersfoort-Zwolle zijn onderdeel van de bredere vernieuwing van het spoor in de regio. In 2025 zijn er onderhoudsprojecten uitgevoerd aan het spoor bij Amersfoort Centraal, die worden uitgevoerd overdag en ’s nachts. Hierdoor kunnen omwonenden hinder ondervinden in de vorm van geluid en bouwverkeer. De treinen rijden echter doorgaans volgens de normale dienstregeling, wat betekent dat er geen tijdelijke verbindingen zijn als gevolg van deze werkzaamheden.
Een ander project is de verbouw van het Stationsplein in Amersfoort, waarbij aannemers begin juni 2025 met het verleggen van riolering, kabels en leidingen starten. Dit werk is noodzakelijk om ruimte te maken voor de bouw van een nieuwe fietsenkelder onder het stationsplein. Ook wordt er een nieuw elektriciteitshuisje aangelegd. Deze werkzaamheden zijn eind oktober 2025 afgerond.
In de regio is er behoefte aan verbeteringen in de treinverbinding, zowel in het huidige verkeer als in de toekomst. Een van de belangrijkste plannen is de aanleg van een keervoorziening op het traject Zwolle-Amersfoort. Deze keervoorziening zou ervoor zorgen dat er meer treinen kunnen rijden, met name in de spitsuren. Harderwijk heeft al jaren gelobbyd voor deze aanleg bij het NS-station in de stad, wat zou moeten leiden tot verbeterde bereikbaarheid en kortere reistijden naar de Randstad.
In mei 2024 werd een pre-verkenning gestart naar de aanleg van een keervoorziening op het traject Zwolle-Amersfoort. De betrokken partijen zijn de provincie Gelderland, Noord Veluwe Bereikbaar, het ministerie van infrastructuur, de provincie Utrecht, de NS, ProRail en de regio Amersfoort. ProRail onderzoekt op verzoek van deze partijen mogelijke oplossingen en moet uiteindelijk drie mogelijke varianten presenteren, waarna een besluit genomen moet worden.
De pre-verkenning moet voor de zomer 2025 afgerond zijn. Het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport beslist vervolgens of er een definitieve verkenning komt naar een keervoorziening. Deze verbetering zou niet alleen meer treinen mogelijk maken, maar ook de druk op de A28 moeten verminderen, aangezien er nu vaak files optreden vanwege het huidige tekort aan treinverbindingen.
Naast de werkzaamheden aan het spoor zelf zijn er ook plannen voor de vernieuwing van het stationsgebied in Amersfoort. In 2025 wordt de hoofdtraverse van Amersfoort Centraal vernieuwd met een schilderbeurt. De perronkappen zijn eerder al geschilderd in de originele kleuren. Vorig jaar zijn nieuwe roltrappen geplaatst, die sinds januari in gebruik zijn genomen. Over enkele jaren is er bovendien een plannen voor de vernieuwing van het stationsgebied. Dit moet leiden tot een fijne verblijfsruimte met veel groen, eenvoudige toegang tot de fietsenkelder en een gastvrije en levendige route naar de binnenstad.
Een ander onderdeel van de vernieuwing is de bouw van een ondergrondse fietsenkelder, die in 2026 start. De fietsenkelder aan het stationsplein in Amersfoort wordt uitgebreid, zodat er in totaal ruimte is voor 4800 fietsen. De nieuwe en bestaande fietsenkelder samen zorgen voor voldoende ruimte voor standaardfietsen, buitenmodel fietsen zoals bakfietsen en ov-fietsen. De bouw van de nieuwe fietsenkelder duurt twee jaar, waarna reizigers hun fiets onder het stationsplein kunnen parkeren en via een eigen looproute het station kunnen bereiken.
In de jaren 2020 en 2025 is er een project opgezet voor het vernieuwen van het traject aan de oostkant van station Amersfoort, tot aan station Amersfoort Schothorst. Hierbij zijn 55 wissels aangepakt en het totaal aantal wissels is met 14 teruggebracht. Dit project is mogelijk gemaakt door een subsidie uit het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). Dit programma heeft als doel om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen.
De treinverbinding tussen Amersfoort en Zwolle is van groot belang voor zowel reizigers als het regionale economische verkeer. Hoewel er momenteel storingen zijn en onderhoud aan het spoor wordt uitgevoerd, zijn er ook plannen voor de toekomst om de verbinding te verbeteren. De aanleg van een keervoorziening, de vernieuwing van het stationsgebied in Amersfoort en de verbetering van de infrastructuur zijn allemaal onderdeel van deze plannen. Hoewel de tijdelijke storingen en onderhoudsprojecten tijdelijk hinder veroorzaken, is het belang van deze verbinding duidelijk en zijn de maatregelen vanuit ProRail en andere betrokken partijen gericht op duurzaamheid en toekomstbestendigheid.
Reizigers die deze trajecten regelmatig gebruiken, worden uitgenodigd om de NS-app te raadplegen voor actuele reisinformatie. Ook is het raadzaam om rekening te houden met mogelijke vertragingen of alternatief vervoer tijdens onderhoudsperiodes. Met de geplande verbeteringen en vernieuwingen is er hoop dat de treinverbinding Amersfoort-Zwolle in de toekomst nog beter en betrouwbaarder wordt.