Tuinland Zwolle: Tuinplezier en Kennis in het hart van de stad
september 23, 2025
Het reizen tussen Amersfoort en Zwolle is een veelgebruikte route voor zowel toeristen als lokale reizigers. Deze trajecten liggen in het hart van de regio Oost-Nederland en verbinden twee belangrijke steden binnen de landelijke spoorwegnetwerken. Echter, in de afgelopen tijd zijn er aanzienlijke beperkingen opgetreden in het treinverkeer op dit traject. Deze beperkingen hebben impact op de reistijden, het aantal beschikbare treinen en het gebruik van alternatieve vervoermogelijkheden. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de huidige situatie, mogelijke alternatieven en toekomstige ontwikkelingen op het traject Amersfoort-Zwolle.
Sinds maandag zijn er geen Sprinters meer tussen ’t Harde en Zwolle in beide richtingen beschikbaar. Dit betekent dat reizigers die vanuit Amersfoort naar Zwolle reizen, niet verder kunnen dan ’t Harde, terwijl in de andere richting wel treinen rijden. De NS heeft gemeld dat deze beperkingen minstens tot donderdag 02.00 uur zullen duren. Tijdens deze periode moeten reizigers rekening houden met aanzienlijke vertragingen. De dienstregeling is aanpassing ondergaan om zo efficiënt mogelijk te blijven binnen de huidige beperkingen.
Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, zet de NS op dit traject tijdelijk taxibusjes in. Deze busjes fungeren als alternatief voor de ontbrekende treinen en moeten reizigers helpen om hun reis zo min mogelijk te verstoren. Het is aan te raden om vooraf te checken of deze alternatieven op de gewenste reistijd beschikbaar zijn.
Amersfoort is een van de drukste verbindingspunten in Nederland en speelt een sleutelrol in het verkeer tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland. Daarom zijn er verschillende projecten in gang gezet om het spoor in en rond Amersfoort te vernieuwen. Deze vernieuwingen zijn bedoeld om zowel het comfort als de betrouwbaarheid van het spoorverkeer op de lange termijn te waarborgen.
In 2020 is aan de oostkant van station Amersfoort een vernieuwingsproject gestart. Hierbij zijn 55 wissels aangepakt en het totaal aantal is teruggebracht tot 14. Het project Amersfoort Oost is mogelijk gemaakt door een subsidie van het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T), dat gericht is op het ontwikkelen van een grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en lucht.
In 2025 zijn er werkzaamheden gepland op het stationsplein van Amersfoort Centraal. Hierbij wordt de ondergrondse fietsenstalling uitgebreid tot een capaciteit van 4800 fietsen. Deze uitbreiding, die in 2026 begint, is bedoeld om ruimte te maken voor het verkeer van fietsers en te zorgen voor een vloeiend toegangspad naar het station. Tijdens de bouwperiode, die naar verwachting twee jaar duurt, zullen reizigers een tijdelijke omleiding moeten volgen.
Daarnaast worden er ook werkzaamheden uitgevoerd aan de riolering, kabels en leidingen op het stationsplein. Deze zijn nodig om ruimte te maken voor de nieuwe fietsenkelder. Het verleggen van kabels en leidingen verkleint de kans op storingen in het elektriciteitsnet. De werkzaamheden zijn gepland om eind oktober klaar te zijn.
In 2025 zijn er onderhoudswerkzaamheden gepland bij Amersfoort Centraal. Deze werkzaamheden vinden zowel overdag als ’s nachts plaats en kunnen leiden tot hinder in de vorm van geluid en bouwverkeer voor de omwonenden. De treinen blijven echter volgens de normale dienstregeling rijden. Reizigers worden geacht vooraf te checken op eventuele wijzigingen in de dienstregeling.
In 2025 wordt de hoofdtraverse van station Amersfoort Centraal geschilderd, een maatregel die gericht is op het verbeteren van de visuele wederopbouw van het station. Vorig jaar zijn nieuwe roltrappen geplaatst, die sinds januari in gebruik zijn genomen. De gemeente Amersfoort heeft aangekondigd dat in de komende jaren het stationsgebied verder zal worden vernieuwd. Het doel is om een aangename verblijfsruimte te creëren met veel groen, een makkelijke toegang tot de fietsenkelder en een gastvrije, levendige route naar de binnenstad.
Voor reizigers die verder reizen dan het traject Amersfoort-Zwolle is het belangrijk om te weten hoe het vervoer in de rest van Oost-Nederland is georganiseerd. In deze regio is de Blauwnet een belangrijke speler. Deze netwerkbediening zorgt voor het reizigersverkeer in de regio Overijssel.
Reizigers kunnen in- en uitchecken met een contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Daarnaast is het gebruik van een NS-abonnement of ov-chipkaart (m.u.v. de Jongeren Dagkaart) mogelijk. Voor regelmatige reizigers is het mogelijk om een Oost-abonnement aan te schaffen, wat voordelen biedt bij herhaalde reizen in de regio. Meer informatie over abonnementen en vervoerbewijzen is te vinden op www.ervaarhetov.nl.
Voor reizigers die vanaf Hengelo naar Bad Bentheim of verder willen reizen, is het belangrijk om een vervoerbewijs aan te schaffen. Dit kan in de treinen van Eurobahn of via internet. Bij reizen vanuit Enschede naar Gronau is de OV-chipkaart bruikbaar in de rode treinen van DB Regio. Reizigers die vanaf station Gronau naar Nederland reizen, moeten ervoor zorgen dat hun OV-chipkaart voldoende saldo heeft, omdat het opladen op station Gronau niet mogelijk is. In dergelijke gevallen wordt aangeraden om reizen op rekening (NS Flex of Arriva Flow) of automatisch opladen te kiezen.
Hoewel het traject Amersfoort-Zwolle het centrum vormt van dit artikel, is het ook belangrijk om te beseffen dat er in de afgelopen tijd ook beperkingen zijn opgetreden op andere trajecten in de regio. Bijvoorbeeld tussen Stavoren en Leeuwarden is er vertraging en rijden er minder treinen door een sein- en wisselstoring. Ook tussen Delden en Hengelo zijn er beperkingen opgetreden vanwege een wisselstoring. In deze gevallen is het gebruik van alternatieve vervoermogelijkheden zoals bussen of treinen van Arriva, RRReis of Twents aan te raden.
De huidige beperkingen op het traject Amersfoort-Zwolle zijn het gevolg van een koperdiefstal, zoals gemeld in de bronnen. Dit heeft geleid tot een tijdelijke stilstand van de treinen en heeft de reisorganisatie voor reizigers aanzienlijk beïnvloed. Totdat het spoor volledig hersteld is – wat ProRail verwacht in de nacht van woensdag op donderdag – blijft de dienstregeling aangepast. Reizigers worden aangeraden de NS-app te raadplegen voor actuele reisinformatie, omdat de situatie snel kan veranderen.
De huidige beperkingen zijn slechts tijdelijk en worden geplaatst in een bredere context van vernieuwingen in het spoorverkeer in de regio. Zowel Amersfoort als Zwolle zijn centraal gelegen in het landsnetwerk en worden daarom regelmatig onderhouden en verbeterd. Deze investeringen zijn van groot belang om zowel het comfort als de betrouwbaarheid van het reizen in de toekomst te waarborgen.
Naast de functionele verbeteringen in het spoorverkeer is er ook aandacht voor duurzaamheid. De uitbreiding van de fietsenkelder in Amersfoort en de verbetering van de toegankelijkheid van het station zijn duidelijke voorbeelden van het streven naar een duurzame en groene toekomst in de reislogistiek.
Het traject tussen Amersfoort en Zwolle speelt een sleutelrol in het binnenlandse spoorverkeer van Nederland. Huidig zijn er tijdelijke beperkingen op dit traject vanwege een koperdiefstal. Deze beperkingen hebben geleid tot vertragingen en het gebruik van alternatieve vervoermogelijkheden. Toekomstig worden er investeringen gedaan in het spoor en het stationsgebied om zowel het comfort als de betrouwbaarheid van het reizen te waarborgen. Voor reizigers is het aan te raden om vooraf te checken op eventuele wijzigingen in de dienstregeling en alternatieve vervoermogelijkheden te overwegen.