Een avondje filmen in Zwolle: alles over Pathé Zwolle
september 23, 2025
De spoorlijn Zwolle - Emmen, ook bekend als de Vechtdallijn, is een belangrijke verbinding in Oost-Nederland. Oorspronkelijk onderdeel van de spoorlijn Zwolle - Stadskanaal, is deze spoorlijn in fasen aangelegd tussen 1903 en 1905 door de Noordooster-locaalspoorweg-Maatschappij (NOLS). In de loop van de jaren zijn verschillende trajecten gesloten, waardoor alleen het traject Zwolle - Emmen in gebruik blijft. In 2012 is de exploitatie overgenomen door Arriva, die ook verantwoordelijk is voor de spoorlijn Almelo - Mariënberg. Deze combinatie vormt de Vechtdallijnen.
De spoorlijn heeft een rijke geschiedenis en heeft meegemaakt met veranderingen in het spoorwegbeheer in Nederland. In 2007 namen de provincies Overijssel en Drenthe de verantwoordelijkheid voor de treindienst over van het Rijk. Sinds 2012 rijdt Arriva de treinen, en is het traject geëlektrificeerd. De treindienst wordt uitgevoerd met de Spurt-treinen van Blauwnet, een samenwerking tussen Arriva en Keolis - Syntus, in opdracht van de provincie Overijssel.
In deze artikel wordt ingegaan op de geschiedenis, huidige status en uitdagingen van de spoorlijn Zwolle - Emmen. Daarnaast worden de reizigerservaringen en de maatregelen die worden genomen om de veiligheid te verbeteren, besproken.
De spoorlijn Zwolle - Emmen is in fasen aangelegd tussen 1903 en 1905 door de Noordooster-locaalspoorweg-Maatschappij (NOLS). Het eerste traject, tussen Zwolle en Ommen, werd op 15 januari 1903 in gebruik genomen. In februari 1905 volgde het traject tussen Ommen en Hardenberg. Vier jaar later kon het traject dubbelsporig worden bereden. In de jaren 30 werden de eerste delen van het traject gesloten. Na de Tweede Wereldoorlog rijden zowel reizigers- als goederentreinen niet verder dan Emmen.
In 1961 bouwde NS het traject tussen Zwolle en Emmen om tot hoofdspoorlijn. Halverwege de jaren 80 werd de lijn geëlektrificeerd en gedeeltelijk dubbelsporig gemaakt. In december 2012 nam Arriva de exploitatie van de zogenaamde Vechtdallijn over van NS. In de jaren die volgden, werd ook het traject Almelo - Mariënberg aan de concessie toegevoegd.
De huidige spoorlijn Zwolle - Emmen is onderdeel van de Vechtdallijnen, samen met de spoorlijn Almelo - Mariënberg. Het traject telt momenteel elf stations. De treindienst wordt verzorgd door Arriva met de Spurt-treinen van Blauwnet. Deze samenwerking is in opdracht van de provincie Overijssel. De dienstregeling bestaat uit één sneltrein (RE20 RegioExpres) en één stoptrein (RS20 RegioSprinter) per uur. In de spits rijdt er een extra stoptrein.
De spoorlijn is geëlektrificeerd en is goed onderhouden. Het traject is een belangrijke verbinding voor reizigers tussen Zwolle en Emmen. Het traject is echter ook een cruciale verbinding voor asielzoekers die op weg zijn naar het aanmeldcentrum in Ter Apel. Dit heeft geleid tot overlast en incidenten op het traject.
De reizigerservaring op de spoorlijn Zwolle - Emmen is niet zonder uitdagingen. Volgens onderzoek vinden reizigers deze lijn de slechtste NS-lijn van Nederland. De passagiers geven een beoordeling van 6,4 voor de treinverbinding. De reizigers vinden een kaartje Emmen - Zwolle veel te duur en storen zich aan het lawaai in de oude treinen. In december neemt Arriva het vervoer op de lijn over van de NS.
Sinds april van vorig jaar is er een stijging van het aantal incidenten in de trein tussen Zwolle en Emmen. Dit komt doordat iedere passagier in de trein wordt gecontroleerd. Relatief veel mensen blijken zwart te rijden en weigeren om een legitimatiebewijs te tonen. Soms komt het ook tot fysiek geweld. De cijfers van de provincie tonen een grote stijging van het aantal zogenoemde B3-incidenten, waarbij een reiziger gefouilleerd wordt omdat die zwartrijdt en zich niet wil legitimeren.
Wim Eilert van spoorwegvakbond VVMC noemt de cijfers schokkend. Hij benadrukt dat het inmiddels meer geluk dan wijsheid is dat er nog geen dodelijk slachtoffer is gevallen. De mate van agressie is ook veel erger geworden. De trein wordt veel gebruikt door asielzoekers die op weg zijn naar het aanmeldcentrum in Ter Apel. De overlast op het traject is al jaren aan de orde.
De veiligheid op de spoorlijn Zwolle - Emmen is een groot thema. De regelgeving die sinds april van vorig jaar van kracht is, heeft geleid tot een toename van incidenten. Iedere passagier in de trein wordt gecontroleerd, wat heeft geleid tot een toename van B3-incidenten. In het eerste kwartaal van vorig jaar waren er ongeveer 40 van dergelijke incidenten, maar in het eerste kwartaal van dit jaar zijn dit er 303.
De regelgeving is bedoeld om de veiligheid te verbeteren, maar heeft ook geleid tot spanningen tussen reizigers en medewerkers. De meeste incidenten gebeuren wanneer reizigers worden gecontroleerd en weigeren om hun legitimatiebewijs te tonen. In sommige gevallen komt het tot fysiek geweld. De trein wordt veel gebruikt door asielzoekers die op weg zijn naar het aanmeldcentrum in Ter Apel. Deze reizigers worden vaak aangemerkt als veiligelanders, asielzoekers die eigenlijk geen recht hebben op asiel in Nederland, omdat ze in hun eigen land veilig kunnen leven.
De verkeersmaatregelen op de spoorlijn Zwolle - Emmen zijn van groot belang voor de veiligheid en het comfort van de reizigers. De regelgeving die sinds april van vorig jaar van kracht is, heeft geleid tot een toename van incidenten, maar ook tot verbeteringen in de veiligheid. De controle van reizigers is bedoeld om te voorkomen dat mensen zonder kaartje reizen en om te voorkomen dat mensen die geen recht hebben op asiel in Nederland in de trein zijn.
De maatregelen hebben geleid tot een stijging van B3-incidenten, maar ook tot een verbetering in de veiligheid. De meeste incidenten gebeuren wanneer reizigers worden gecontroleerd en weigeren om hun legitimatiebewijs te tonen. In sommige gevallen komt het tot fysiek geweld. De regelgeving is bedoeld om de veiligheid te verbeteren, maar heeft ook geleid tot spanningen tussen reizigers en medewerkers.
De toekomstige plannen en ontwikkelingen voor de spoorlijn Zwolle - Emmen zijn van groot belang voor de veiligheid en het comfort van de reizigers. De provincies Overijssel en Drenthe nemen in 2007 de verantwoordelijkheid voor de treindienst over van het Rijk. In 2012 neemt Arriva de exploitatie van de zogenaamde Vechtdallijn over van NS. In de jaren die volgden, werd ook het traject Almelo - Mariënberg aan de concessie toegevoegd.
De exploitatie van de spoorlijn Zwolle - Emmen is in 2012 overgenomen door Arriva. In de jaren die volgden, werd ook het traject Almelo - Mariënberg aan de concessie toegevoegd. De toekomstige plannen voor de spoorlijn zijn gericht op de verbetering van de veiligheid en het comfort van de reizigers. De maatregelen die zijn genomen, zijn bedoeld om de veiligheid te verbeteren en om te voorkomen dat mensen zonder kaartje reizen.
De spoorlijn Zwolle - Emmen, ook bekend als de Vechtdallijn, is een belangrijke verbinding in Oost-Nederland. De lijn heeft een rijke geschiedenis en is in fasen aangelegd tussen 1903 en 1905 door de Noordooster-locaalspoorweg-Maatschappij (NOLS). In de loop van de jaren zijn verschillende trajecten gesloten, waardoor alleen het traject Zwolle - Emmen in gebruik blijft. In 2012 is de exploitatie overgenomen door Arriva, die ook verantwoordelijk is voor de spoorlijn Almelo - Mariënberg. Deze combinatie vormt de Vechtdallijnen.
De huidige status van de spoorlijn is dat het traject telt momenteel elf stations. De treindienst wordt verzorgd door Arriva met de Spurt-treinen van Blauwnet. De dienstregeling bestaat uit één sneltrein (RE20 RegioExpres) en één stoptrein (RS20 RegioSprinter) per uur. In de spits rijdt er een extra stoptrein.
De reizigerservaring op de spoorlijn Zwolle - Emmen is niet zonder uitdagingen. Volgens onderzoek vinden reizigers deze lijn de slechtste NS-lijn van Nederland. De passagiers geven een beoordeling van 6,4 voor de treinverbinding. De reizigers vinden een kaartje Emmen - Zwolle veel te duur en storen zich aan het lawaai in de oude treinen. In december neemt Arriva het vervoer op de lijn over van de NS.
De veiligheid op de spoorlijn is een groot thema. De regelgeving die sinds april van vorig jaar van kracht is, heeft geleid tot een toename van incidenten. Iedere passagier in de trein wordt gecontroleerd, wat heeft geleid tot een toename van B3-incidenten. In het eerste kwartaal van vorig jaar waren er ongeveer 40 van dergelijke incidenten, maar in het eerste kwartaal van dit jaar zijn dit er 303.
De toekomstige plannen en ontwikkelingen voor de spoorlijn Zwolle - Emmen zijn gericht op de verbetering van de veiligheid en het comfort van de reizigers. De maatregelen die zijn genomen, zijn bedoeld om de veiligheid te verbeteren en om te voorkomen dat mensen zonder kaartje reizen.