Ontdek Zwolle: activiteiten en bezienswaardigheden in de Hanzestad
september 22, 2025
De Ceintuurbaan speelt een centrale rol in de infrastructuur van Zwolle en de aangrenzende regio. Deze ringweg vormt een essentiële schakel in het lokale, regionale en landelijke wegennet en is vanaf 2006 het centrum van een geplande reconstructie. De gemeente heeft gekozen voor een gefaseerde aanpak met vijf deelprojecten, die gericht zijn op het verbeteren van de verkeersstroom, de mobiliteit en de leefbaarheid in de omgeving. Naast fysieke verbeteringen zoals het uitbreiden van de rijstroken en het aanleggen van fiets- en voetgangerstunnels, is de Ceintuurbaanzone ook een cruciale locatie voor economische en ruimtelijke ontwikkelingen. Deze artikel biedt een overzicht van de huidige toestand, de geplande maatregelen en de toekomstvisie van de Ceintuurbaan in Zwolle.
De Ceintuurbaan in Zwolle is vanaf 2006 het object van een uitgebreide reconstructie. Deze aanpak is gefaseerd, wat betekent dat de werkzaamheden in meerdere stappen worden uitgevoerd. Het einddoel van deze reconstructie is om de wegcapaciteit te vergroten en de verkeersstroom te verbeteren. Tussen de A28 en de Dokter van Heesweg zullen er drie rijstroken in beide richtingen beschikbaar komen, in plaats van de huidige twee. Daarnaast komen er extra opstelstroken bij verkeerslichten, wat de rijstroom verder moet bevorderen. Een zogenaamde 'groene golf' maakt het mogelijk om zonder te stoppen de gehele Ceintuurbaan af te rijden. De maximumsnelheid op de weg zal worden verhoogd van 50 naar 70 kilometer per uur.
Ook voor fietsers en voetgangers zijn maatregelen genomen. De reconstructie omvat de aanleg van drie nieuwe fiets- en voetgangerstunnels, die een veiligere oversteek garanderen. Daarnaast komen er fietspaden langs delen van de nieuwe Ceintuurbaan. Deze verbeteringen zijn bedoeld om zowel motorvoertuigen als fietsers en voetgangers een betere, veiligere en efficiëntere verbinding te bieden.
De reconstructie van de Ceintuurbaan is niet zonder gevolgen voor de verkeersstroom. Zo werden in april 2025, tussen maandag 21 april en vrijdag 2 mei, werkzaamheden uitgevoerd met het leggen van nieuw asfalt. Deze werkzaamheden vonden ’s avonds en ’s nachts plaats, tussen 19.00 en 06.00 uur. Dit heeft geleid tot extra reistijd en hinder voor verkeer in beide richtingen.
In de richting van Heino was een deel van de Ceintuurbaan tussen de Meppelerstraatweg en Tesselschadestraat afgesloten van maandag 21 april tot en met donderdag 24 april. Tijdens deze periode moest het verkeer in de richting van Heino omrijden via de IJsselallee en Oldeneelallee. In de richting van de A28 was één rijbaan beschikbaar.
Van maandag 28 april tot en met donderdag 2 mei was een deel van de Ceintuurbaan in de richting van de A28 afgesloten tussen de Dokter van Heesweg en Oude Meppelerweg. Ook hier was omleiding via de Oldeneelallee en IJsselallee nodig. Voor hulpdiensten zijn er voorzieningen getroffen zodat zij tijdens de werkzaamheden vrij kunnen passeren.
De Ceintuurbaanzone is niet alleen een logistieke schakel, maar ook een kerngebied voor economische en ruimtelijke ontwikkeling. In februari 2025 stond de gebiedsverkenning van de Ceintuurbaanzone op het programma van de Zwolse gemeenteraad. Hier besprak raadslid Maxim van der Veen namens het CDA belangrijke onderwerpen over de toekomst van de zone en de stedelijke economie.
Het CDA pleit voor een aanpak waarbij stedelijke economie, mobiliteit, waterbeheer en woonkwaliteit samenkomen. Volgens deze visie moet de Ceintuurbaanzone de stedelijke economie versterken, goede mobiliteit waarborgen en nieuwe woonmilieus creëren die goed aansluiten bij de rest van de stad. Door het slim combineren van wonen, voorzieningen en werken kan de Ceintuurbaanzone een belangrijke economische motor worden voor de verdere groei van Zwolle.
Een voorbeeld van innovatie en economische ontwikkeling in de Ceintuurbaanzone is de Makersfabriek. In december 2024 vond hier een innovatiebijeenkomst plaats, waarbij ondernemers en bestuurders samenkwamen om de regionale innovatiekracht te versterken. De Makersfabriek, gelegen aan de Ceintuurbaan, is een voormalige Philips-locatie die nu wordt gebruikt als inspiratieplek voor bedrijven en creatieve ondernemingen. Deze samenwerking draagt bij aan de economische groei en versterkt de positie van Zwolle als aantrekkelijke plek om te wonen, werken en recreëren.
Naast de fysieke verbeteringen aan de Ceintuurbaan zelf zijn er ook maatregelen genomen om de mobiliteit in de omgeving te verbeteren. Zo is het wegdek van de Ceintuurbaan voorzien van geluidsreducerend asfalt, wat de geluidshinder voor de inwoners moet verminderen. Daarnaast zijn er geluidschermen aangelegd. Het scherm aan de Boutensstraat is verhoogd, en de Aagje Dekenstraat heeft een nieuw geluidsscherm gekregen.
De aansluiting op de A28 is verbeterd met het aanbrengen van een verkeerslicht, en de T-splitsingen bij de Meppelerstraatweg en Oude Meppelerweg zijn omgebouwd tot één kruising. Dit moet de doorstroming van het verkeer verbeteren en het aantal ongelukken verminderen. De Ceintuurbaan vormt deel van de N35, een interlokale verbinding die Enschede en Almelo verbindt met Zwolle en verder naar het noorden. Deze verbinding is van groot belang voor zowel lokale als regionale mobiliteit.
De Ceintuurbaanzone is niet alleen een wegproject, maar ook een onderdeel van een groter plangebied. In de bestemmingsplannen is aandacht voor de ruimtelijke ontwikkeling van de Ceintuurbaanzone in de komende jaren. Ontwikkelingen in dit gebied zijn mogelijk binnen de vigerende bestemmingsplannen of kunnen via nieuwe planologische procedures tot stand komen. Het eindbeeld van de reconstructie en het gebiedsontwikkeling zijn reeds vastgelegd.
Een belangrijk onderdeel van deze visie is het ontwikkelen van een integrale business case en masterplan voor de Ceintuurbaanzone. Dit plan omvat verdiepend onderzoek op de hoofdthema’s wonen, mobiliteit, economie en klimaatadaptatie. Het resultaat van dit onderzoek wordt vertaald in een gebiedsakkoord voor de Ceintuurbaanzone, dat richtsnoeren geeft voor de verdere ontwikkeling. Daarnaast wordt de strategie vertaald in maatregelen voor het lokale en regionale mobiliteitssysteem en bereikbaarheid.
Hoewel de reconstructie en ontwikkeling van de Ceintuurbaanzone veelbelovend is, zijn er ook uitdagingen. Een van de belangrijkste vragen is hoe de betaalbaarheid en bedrijvigheid van de Ceintuurbaanzone in de toekomst kunnen worden behouden. Ook moet er voldoende aandacht zijn voor de bereikbaarheid van de diverse bedrijventerreinen in de omgeving. Daarnaast is het belangrijk om de wateropgave serieus te nemen, aangezien het gebied gevoelig is voor overstromingen en andere klimaatgerelateerde effecten.
De Ceintuurbaan in Zwolle is een essentieel onderdeel van de regionale en stedelijke infrastructuur. De reconstructie van de afgelopen jaren en de plannen voor de toekomst tonen aan dat de gemeente Zwolle streeft naar een duurzame, economisch sterke en leefbare omgeving. Met verbeterde verkeersstroom, uitbreiding van de rijstroken, verbeterde bereikbaarheid voor fietsers en voetgangers en nieuwe economische ontwikkelingen is de Ceintuurbaanzone op weg om een centrale rol te spelen in de groei van Zwolle. De visie van het CDA en andere betrokken partijen benadrukt de noodzaak om economie, mobiliteit, woonkwaliteit en waterbeheer te combineren voor een duurzame en toekomstbestendige ontwikkeling van de Ceintuurbaanzone.