Een Ark-server opzetten met vrienden: Handleiding en tips voor een geweldige ervaring
juli 11, 2025
In Nederland is fietsen een van de meest gebruikte vervoermiddelen. Volgens gegevens uit meerdere bronnen is de fiets de tweede meest gebruikte vervoerswijze na de auto. Het land kent een uniek fietsgebruik, met een hoge hoeveelheid afgelegde kilometers en een grote hoeveelheid fietsen. In dit artikel worden de aantallen fietsers, het gebruik van de fiets, en de impact van fietsen op de maatschappij besproken.
In Nederland zijn veel mensen actief op de fiets. Volgens de laatste schatting van brancheverenigingen BOVAG en RAI zijn er 22,8 miljoen fietsen in Nederland. Dit betekent dat iedere Nederlander ongeveer 1,3 fiets bezit, wat uniek is in de wereld. Daarnaast zijn er 1,8 miljoen elektrisch ondersteunde fietsen, en het aantal speed pedelecs ligt iets boven de 14.000. Dit geeft een indicatie van de omvang van de fietsmarkt in Nederland.
De fiets is ook populair onder jonge mensen. In 2020 fietsten 12- tot 18-jarigen het vaakst op de fiets of e-bike. Ze legden gemiddeld 33 kilometer per persoon per week af. Het aantal fietsers is echter niet gelijk verdeeld over de verschillende leeftijdsgroepen. 75-plussers stapten het minst vaak op de fiets, met een gemiddeld van 14 kilometer per week. De gemiddelde Nederlander fietste in 2020 4,4 keer per week.
Fietsen in Nederland is vooral gericht op korte afstanden. Volgens gegevens uit de bronnen is 70% van alle fietsverplaatsingen korter dan 3,7 kilometer. Het vaakst – meer dan 4 op de 10 keer (44 procent) – werd op de fiets gestapt om boodschappen te doen en te winkelen, en voor uitgaan, sport en hobby. Ook het grootste deel van de kilometers op de fiets (40 procent) werd afgelegd om te toeren en te wandelen en voor het doel uitgaan, sport en hobby. De meeste tijd werd op de fiets doorgebracht voor recreatieve doeleinden zoals toeren en wandelen en uitgaan, sport en hobby.
De gemiddelde snelheid van fietsers in de Nationale Fiets Telweek lag in 2016 op 15,8 kilometer per uur. In de grote steden wordt langzamer gefietst dan daarbuiten, vooral in Amsterdam (14,4 km/h) en Utrecht (14,7 km/h). Er zijn ook verschillen per provincie. In Fryslân fietsen mensen met 15,1 km/h het langzaamste, in Zeeland met 16,6 km/h het snelste.
Nederland beschikt over een uitgebreid fietsnetwerk. Het land heeft 37.000 kilometer fietspad, wat meer is dan de eerdere schatting van 29.000 kilometer van de Fietsersbond uit 2009 en veel meer dan het laatste cijfer, 17.000 kilometer van het CBS uit 1996. Het aantal kilometer wegen met fietsstroken bedraagt 4.700 kilometer, gelijk aan de eerdere schatting. De cijfers komen uit de Fietsersbond Routeplanner die landelijk dekkend geworden is en waar elk fietspad in staat.
De drukste fietspaden van Nederland vind je in Utrecht, en liggen allemaal in het centrum van die stad. De drukste fietspaden zijn:
Deze gegevens komen uit de resultaten van de Nationale Fiets Telweek, die in 2015, 2016 en 2017 werd gehouden, onder meer met steun van de Fietsersbond.
Fietsen heeft een positieve impact op de maatschappij. Volgens een Bikenomics-studie is het fietsgebruik in Amsterdam bijdrage aan gezondheid, milieu en economie. De studie toont aan dat fietsers in totaal jaarlijks zorgen voor:
Fietsen heeft ook een positieve invloed op het milieu. Bij een toename van het fietsgebruik in België zou dit leiden tot een jaarlijkse afname van 6.531 ton CO2-uitstoot in vergelijking met het referentiejaar 2021. In totaal komt dit uit op een maatschappelijke besparing van € 360 miljoen per jaar.
Fietsen is in Nederland een van de meest gebruikte vervoermiddelen. Het land heeft een uitgebreid fietsnetwerk en veel fietsers. Fietsen heeft een positieve invloed op de gezondheid, het milieu en de economie. Het is belangrijk om de fietsinfrastructuur te verbeteren om het aantal fietsers te stimuleren en de veiligheid van fietsers te waarborgen.