De Grootste Hollandse Hits: Een overzicht van de populairste liedjes van 2022
juli 11, 2025
In Nederland is fietsen een van de meest gebruikte vervoermiddelen. Het land staat bekend om zijn fietsvriendelijke infrastructuur en de hoge mate van beweging. Het aantal fietsen dat per Nederlander beschikbaar is, is uniek in de wereld. De gegevens uit meerdere bronnen tonen aan dat Nederlanders gemiddeld meer dan één fiets bezitten. Dit artikel gaat in op de hoeveelheid fietsen in Nederland, de verdeling per type, en de invloed van elektrische fietsen op het totale aantal fietsen.
Volgens de bronnen is het aantal fietsen in Nederland zeer hoog. Uit verschillende cijfers blijkt dat Nederlanders per persoon gemiddeld 1,3 fietsen bezitten. Dit betekent dat het land meer fietsen telt dan mensen. Het totale aantal fietsen in Nederland is geschat op 24,1 miljoen. Dit cijfer is afkomstig van het Fietsplatform, dat de cijfers van meerdere bronnen heeft gecombineerd.
In de bronnen wordt ook aangegeven dat 99 procent van de Nederlanders minstens één fiets bezit. Dit cijfer is afkomstig van de website RankingRoyals, wat aantoont dat fietsen in Nederland een zeer algemeen verschijnsel is. In vergelijking met andere landen is dit cijfer extreem hoog. Denemarken komt op de tweede plaats met 81 procent van de inwoners die een fiets bezitten. In Duitsland is dit 75 procent, in Zweden 64 procent, en in Noorwegen 61 procent.
Het aantal fietsen in Nederland omvat verschillende typen fietsen. Van e-bikes tot racefietsen zijn er verschillende soorten beschikbaar. Het aantal elektrische fietsen neemt toe. Volgens de bronnen zijn er in Nederland 4,2 miljoen e-fietsen. Daarnaast zijn er ook speedpedelecs, waarvan het aantal op 32.000 staat.
De verdeling per type fiets is als volgt:
Type fiets | Aantal in Nederland |
---|---|
Elektrische fiets | 4,2 miljoen |
Speedpedelecs | 32.000 |
Traditionele fiets | 24,1 miljoen |
De stijging van het aantal elektrische fietsen is opvallend. In 2023 werden er 804.000 nieuwe fietsen verkocht, waarvan 56 procent elektrisch. Dit is een daling ten opzichte van 2022, maar het aantal elektrische fietsen blijft stijgen. In Duitsland is het aantal verkochte e-fietsen zelfs hoger dan in Nederland. In 2023 werden er 2,1 miljoen e-fietsen verkocht in Duitsland, terwijl Nederland met 453.000 de derde plaats inneemt.
Het gemiddelde aantal fietsen per persoon in Nederland is 1,3. Dit cijfer is afkomstig van meerdere bronnen, waaronder het Fietsplatform en de bronnen van de RAI-vereniging. Het cijfer is ook terug te vinden in de bron van de Fietsersbond, waarin het aantal fietsen in Nederland wordt geschat op 22,8 miljoen.
Deze cijfers tonen aan dat het aantal fietsen in Nederland hoger is dan het aantal inwoners. Dit is uniek in de wereld. In andere landen is het aantal fietsen nooit hoger dan het aantal inwoners. In Nederland is het aantal fietsen zelfs 1,3 keer het aantal inwoners. Dit betekent dat elke Nederlander gemiddeld 1,3 fietsen bezit.
De opkomst van de elektrische fiets heeft een grote invloed op het aantal fietsen in Nederland. Het aantal elektrische fietsen neemt toe, waardoor het totale aantal fietsen in Nederland stijgt. In 2023 was 56 procent van de verkochte fietsen een elektrische fiets. Dit cijfer is afkomstig van de RAI-vereniging, die het aantal verkochte fietsen in kaart brengt.
De opkomst van de elektrische fiets heeft ook invloed op het aantal kilometers dat Nederlanders per jaar fietsen. In 2023 fietsten Nederlanders samen 19,1 miljard kilometer. Dit is een stijging ten opzichte van 10 jaar geleden, maar de vraag is of dat niet vooral door de e-bike komt. Het aantal zelf getrapte kilometers is mogelijk niet gestegen, maar het aantal kilometers op de e-bike wel. Dit levert een dilemma op: moeten we blij zijn met de stijging van het aantal fietskilometers, ook al zijn veel daarvan op een e-bike, of moeten we ons zorgen maken om het steeds minder grote aantal zelf getrapte kilometers?
Het aantal fietsen per regio is verschillend. In grote steden zoals Amsterdam, Utrecht en Groningen zijn de fietspaden het drukst. De drukste fietspaden zijn in Utrecht, en liggen allemaal in het centrum van die stad. De drukste fietspaden zijn:
Deze fietspaden zijn zeer druk, waardoor de veiligheid van fietsers een belangrijk onderwerp is. Het aantal fietsongevallen neemt toe, vooral bij mensen op de e-bike. De stijging van het aantal fietsgewonden is een probleem, vooral bij mensen die op e-bikes rijden. De bronnen tonen aan dat het aantal fietsgewonden in 2023 is toegenomen, vooral bij 75-plussers.
De toekomst van fietsen in Nederland is positief. Het aantal fietsen blijft stijgen, en de infrastructuur wordt steeds beter. De overheid stelt zich in op het stimuleren van fietsen, zodat meer mensen de fiets kunnen kiezen in plaats van de auto. De opkomst van de elektrische fiets zal ook blijven doorgaan, wat leidt tot meer fietskilometers en een lagere CO2-uitstoot.
De maatschappelijke baten van fietsen zijn groot. Het leidt tot minder gezondheidskosten, een betere luchtkwaliteit, en een lagere CO2-uitstoot. De Bikenomics-studie toont aan dat fietsen grote maatschappelijke baten oplevert, waaronder besparingen op gezondheidskosten en mobiliteitskosten. De studie toont ook aan dat fietsen bijdraagt aan een betere levenskwaliteit en een lagere CO2-uitstoot.
In Nederland is fietsen een van de meest gebruikte vervoermiddelen. Het aantal fietsen per persoon is uniek in de wereld, met gemiddeld 1,3 fietsen per Nederlander. Het aantal fietsen is geschat op 24,1 miljoen, waarvan 4,2 miljoen e-fietsen. De opkomst van de elektrische fiets heeft een grote invloed op het aantal fietsen en het aantal kilometers dat Nederlanders per jaar fietsen. De infrastructuur wordt steeds beter, en de overheid stelt zich in op het stimuleren van fietsen. De toekomst van fietsen in Nederland is positief, met grote maatschappelijke baten voor gezondheid, milieu, en mobiliteit.