Bezienswaardigheden en activiteiten in Sousse: een reisgids voor toeristen
augustus 12, 2025
In Nederland zijn fietsen een onmisbaar onderdeel van het dagelijks leven. Het land staat bekend om zijn uitgebreide fietspadennetwerken, het grote aantal fietsers en het gebruik van elektrische fietsen. In 2021 was het aantal fietsen in Nederland volgens schattingen ongeveer 23 miljoen. Dit betekent dat er meer fietsen zijn dan inwoners, en het gemiddelde aantal fietsen per inwoner ligt rond de 1,4. Deze cijfers laten zien dat Nederland inderdaad een echte fietsenland is, waar fietsen een prominente rol spelen in het vervoersbeleid en de maatschappelijke verankering.
Het aantal fietsen in Nederland is de afgelopen jaren gemiddeld met 350.000 exemplaren per jaar toegenomen. In 2000 lag het aantal fietsen nog rond de 16 miljoen, wat betekent dat het aantal fietsen in Nederland in de afgelopen jaren sterk is toegenomen. In 2021 waren er naar schatting 23 miljoen fietsen, wat 13% van alle fietsen in Nederland vertegenwoordigt. Dit cijfer is opmerkelijk, gezien het feit dat Nederland slechts 0,2% van de wereldbevolking vertegenwoordigt. Nederland kan dus met recht een echt fietsland worden genoemd.
De groei van het aantal fietsen is vooral te danken aan het toenemende gebruik van elektrische fietsen. In 2021 waren er naar schatting 3 miljoen elektrische fietsen in Nederland, wat 13% van alle fietsen in Nederland vertegenwoordigt. Dit percentage zal naar verwachting blijven groeien in de komende jaren. In 2020 was bijna 50% van alle verkochte fietsen in Nederland een e-bike. In datzelfde jaar werden er voor het eerst meer e-bikes verkocht dan normale fietsen, en in 2022 waren er al bijna 5 miljoen elektrische fietsen in Nederland.
Nederland staat bekend om zijn uitgebreide fietspadennetwerk. Er is in totaal ongeveer 37.000 kilometer aan fietspaden in Nederland. Dit is meer dan de schatting van 29.000 kilometer van de Fietsersbond in 2009 en beduidend meer dan het cijfer van 17.000 kilometer van het CBS in 1996. Daarnaast delen fietsers en automobilisten ook nog ongeveer 55.000 kilometer aan wegdek. Ondanks de omvang van het fietspadennetwerk blijft de Nederlandse overheid streven naar het stimuleren van het gebruik van de fiets. Het doel is om het aantal gefietste kilometers per jaar binnen 10 jaar tijd met 20% te laten toenemen. Dit wordt onder andere gestimuleerd door de toenemende beschikbaarheid van OV-fietsen en belastingkortingen voor fietsen van de zaak.
Amsterdam, de hoofdstad van Nederland, staat bekend om zijn grote aantal fietsen. Er zijn naar schatting ongeveer 900.000 fietsen in Amsterdam, wat meer is dan het aantal inwoners van de stad zelf. Maar Amsterdam is niet de enige stad met veel fietsen. In provincies met veel grote steden, zoals Noord-Holland, zijn er over het algemeen meer fietsen te vinden dan in dunner bevolkte provincies.
Naast gewone fietsen zijn er ook OV-fietsen beschikbaar in Nederland. Er zijn bijna 22.000 OV-fietsen verspreid over 300 verschillende locaties. In 2019 werden er ongeveer 5,2 miljoen ritjes gemaakt met een OV-fiets. Het gebruik van OV-fietsen is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Het totale aantal OV-fietsen neemt jaarlijks toe, er zijn steeds meer locaties waar je een OV-fiets kunt huren en de kosten van een OV-fiets zijn relatief laag.
Ondanks het grote aantal fietsen in Nederland blijft fietsdiefstal een probleem. Elk jaar worden er ongeveer een half miljoen fietsen gestolen in Nederland. Hoewel het aantal gestolen fietsen in 2019 met 28% is afgenomen ten opzichte van 2016, bleef de financiële schade gelijk, namelijk rond de 600 miljoen euro. Dit komt voornamelijk omdat dieven steeds vaker duurdere modellen proberen te stelen, zoals elektrische fietsen en speed pedelecs. Om diefstal te voorkomen, is het aan te raden om gebruik te maken van een goed fietsslot met een ART-keurmerk of een fietsverzekering af te sluiten.
In 2021 was de fiets met 27 procent van alle verplaatsingen, na de auto (als bestuurder en passagier) de meest gebruikte vervoerwijze. Een inwoner van Nederland van 6 jaar of ouder verplaatste zich dat jaar gemiddeld 266 keer met de fiets. Over het hele jaar fietste een persoon gemiddeld 1065 kilometer en deed daar 96 uur over. Daarmee was de fiets goed voor 9 procent van alle reizigerskilometers en 22 procent van de totale reisduur van Nederlanders binnen de landsgrenzen.
Fietsen naar reismotief 70 procent van alle fietsverplaatsingen was korter dan 3,7 kilometer. Het vaakst – meer dan 4 op de 10 keer (44 procent) – werd op de fiets gestapt om boodschappen te doen en te winkelen, en voor uitgaan, sport en hobby. Ook het grootste deel van de kilometers op de fiets (40 procent) werd afgelegd om te toeren en te wandelen en voor het doel uitgaan, sport en hobby. De meeste tijd werd op de fiets doorgebracht voor recreatieve doeleinden zoals toeren en wandelen en uitgaan, sport en hobby. Van de bijna 16 minuten fietsen op een dag werd bijna de helft van de tijd (46 procent) besteed aan een recreatief doel.
Het gebruik van elektrische fietsen is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Aan het begin van 2021 waren er naar schatting 3 miljoen elektrische fietsen in Nederland. Dit betekent dat 13% van alle fietsen in Nederland elektrisch is, en dit percentage zal naar verwachting blijven groeien in de komende jaren. In 2020 was bijna 50% van alle verkochte fietsen in Nederland een e-bike. In datzelfde jaar werden er voor het eerst meer e-bikes verkocht dan normale fietsen, en in 2022 waren er al bijna 5 miljoen elektrische fietsen in Nederland.
Opvallend is dat de speed pedelec, een snelle elektrische fiets, een stuk minder populair is dan de gewone elektrische fiets. In 2019 werden er slechts 19.000 speed pedelecs verkocht, terwijl er 423.000 elektrische fietsen werden verkocht. Ook in latere jaren bleef het aantal speed pedelecs dat werd verkocht relatief laag. Zo werden er in 2021 slechts 4.400 speed pedelecs verkocht, terwijl er 923.000 e-bikes werden verkocht. In 2022 waren er slechts 28.855 speed pedelecs officieel geregistreerd in Nederland.
Nederland is een echte fietsenland, waar fietsen een prominente rol spelen in het vervoersbeleid en de maatschappelijke verankering. Het aantal fietsen in Nederland is de afgelopen jaren sterk toegenomen, en het gebruik van elektrische fietsen neemt toe. Het land staat bekend om zijn uitgebreide fietspadennetwerken, het grote aantal fietsers en het gebruik van OV-fietsen. Ondanks het grote aantal fietsen blijft fietsdiefstal een probleem, maar er zijn maatregelen genomen om dit te voorkomen. Het gebruik van fietsen in Nederland blijft sterk, en het land blijft zich inzetten om het gebruik van de fiets te stimuleren.