Hoeveel fietsen in Nederland in 2020?

In Nederland is fietsen een van de meest gebruikte vervoersmiddelen. Het land staat bekend om zijn fietsvriendelijke infrastructuur en het hoge aantal fietsen per persoon. De cijfers over het aantal fietsen in Nederland in 2020 geven een overzicht van de toestand van de fietsmarkt en het gebruik van fietsen in het land. De bronnen die beschikbaar zijn, zoals de Fietsersbond, BOVAG, RAI, en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), geven inzicht in de trends en cijfers rond fietsen in Nederland.

Aantal fietsen in Nederland

Het aantal fietsen in Nederland is in de loop der jaren gestegen, en in 2020 was het aantal fietsen opnieuw toegenomen. Volgens de bronnen zijn er in Nederland in totaal circa 23 miljoen fietsen. Dit betekent dat iedere Nederlander gemiddeld 1,3 fiets bezit. Dit is uniek in de wereld en maakt Nederland het land met het hoogste aantal fietsen per hoofd van de bevolking.

Van deze 23 miljoen fietsen zijn er 1,8 miljoen elektrisch ondersteund, ook wel e-fietsen genoemd. Dit aandeel is in de jaren daarvoor sterk gegroeid, en in 2020 was het aantal e-fietsen opnieuw toegenomen. De stijging van e-fietsen is te zien in verschillende bronnen, waaronder de ‘Mobiliteit in Cijfers Tweewielers 2022-23’ van BOVAG en RAI, die aangeven dat het aantal e-fietsen in Nederland is verdrievoudigd vanaf 2015 tot 3,4 miljoen in 2021. In 2020 was het aantal e-fietsen al aanzienlijk toegenomen, wat aantoont dat de populariteit van e-fietsen in Nederland blijft stijgen.

Bijna 14.000 van de fietsen in Nederland zijn speed pedelecs, ook wel snelle elektrische fietsen genoemd. Deze vorm van fietsen is populair in sommige delen van het land, vooral in stedelijke gebieden waar het tempo van het verkeer hoger is. De groei van de snelste elektrische fietsen duidt op een groeiende vraag naar snelle en efficiënte vervoermiddelen, vooral onder jonge en actieve gebruikers.

Fietsgebruik in Nederland

Het gebruik van fietsen in Nederland is in 2020 een van de belangrijkste vervoermiddelen geweest. Het CBS rapporteert dat de fiets in 2021 – na de auto – de meest gebruikte vervoerswijze was. In 2020 was het gebruik van fietsen echter beïnvloed door de coronapandemie. Het aantal fietsritten nam echter niet af, maar wel het aantal kilometers dat per persoon per week werd afgelegd.

In 2020 fietste 70% van de Nederlanders minstens 1 keer per week. Het gemiddelde aantal fietsritten per persoon lag rond de 4,4 per week. Dit is iets minder dan in 2019, maar blijft een aanzienlijk deel van de verplaatsingen in Nederland. Het gebruik van fietsen gebeurt vooral in stedelijke gebieden, waar het fietspad en de fietsinfrastructuur het beste ontwikkeld zijn.

De meeste fietskilometers worden afgelegd voor recreatieve doeleinden, zoals tochten, wandelingen en sport. In 2020 was het gemiddelde aantal kilometers per persoon per week voor recreatieve doeleinden 4,7. Dit is een stijging ten opzichte van 2019, waardoor het gebruik van fietsen voor recreatie in Nederland blijft stijgen.

Fietsgebruik per gemeente

Het fietsgebruik varieert per gemeente in Nederland. In sommige delen van het land, zoals Midden- en Noord-Nederland, is het gebruik van fietsen aanzienlijk hoger dan in het zuiden. In gemeenten zoals Utrecht, Groningen, Zwolle en Leiden is het aandeel fietsen in de lokale verplaatsingen rond de 42 tot 44 procent. Dit is het hoogste in Nederland. In andere delen van het land, zoals ’s-Hertogenbosch, Haarlemmermeer, Rotterdam, Zoetermeer en Almere, is het gebruik van fietsen minder populair, met een aandeel van minder dan 30 procent in 2022.

In 2020 was het gebruik van fietsen voor korte afstanden (maximaal 7,5 kilometer) het meest in Midden- en Noord-Nederland. In de meeste gemeenten in het zuiden van Nederland was het fietsgebruik echter lager dan 35 procent. De laagste waarden werden gezien in Zuid-Limburg, waar het gebruik van fietsen minder dan 25 procent bedroeg.

Fietsen in de coronatijd

De coronapandemie had invloed op het gebruik van fietsen in Nederland. In 2020 nam het aantal fietsritten en de afgelegde kilometers iets af, maar de trend van stijgende fietsgebruik bleef behouden. De meeste fietsers in Nederland fietsten in 2020 minder vaak, maar het aantal kilometers dat ze per week aflegden, bleef gelijk. Dit laat zien dat fietsen een betrouwbare en veilige vervoermiddelen is, ook in tijden van crisis.

In de periode van de coronapandemie stond fietsen centraal als alternatief voor de auto, vooral voor korte afstanden. De regering lanceerde in 2023 de campagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst’ om bewustzijn te creëren over de voordelen van fietsen voor korte reizen. Het doel van deze campagne is om 20% meer te fietsen dan in 2017 en 100.000 meer mensen in 2025 te laten fietsen naar het werk dan in het begin van 2022. Dit is een duidelijke aanwijzing dat fietsen in Nederland blijft groeien.

De toekomst van fietsen in Nederland

De toekomst van fietsen in Nederland lijkt rooskleurig. De groei van e-fietsen en snelle elektrische fietsen blijft stijgen, en de infrastructuur voor fietsen wordt steeds beter. De regering investeert in de komende jaren in betere fietspaden, meer doorfietsroutes en nieuwe fietsverbindingen. Hierdoor wordt het fietsen voor meer mensen toegankelijk en veilig.

Bovendien zijn de voordelen van fietsen voor de gezondheid, het milieu en de maatschappelijke economie duidelijk. Fietsen levert gezondheidswinsten op, bespaart geld aan reiskosten en draagt bij aan een betere luchtkwaliteit. De Bikenomics-studie geeft aan dat het fietsen in Nederland jaarlijks honderden miljoenen euro’s bespaart in gezondheidskosten, mobiliteitskosten en CO2-uitstoot. Dit ondersteunt de conclusie dat fietsen in Nederland een onmisbaar onderdeel is van de toekomstige mobiliteit.

Bronnen

  1. Fietsersbond
  2. Allesoversport.nl
  3. Sportenbewegenincijfers.nl
  4. Bovag.nl
  5. CBS.nl
  6. Clo.nl
  7. AlleCijfers.nl

Related Posts