De Gekste Plek van Nederland: Een Reisgids met Unieke Interieur- en Ruimtelijke Inspiratie
juli 8, 2025
In Nederland neemt het aantal elektrische fietsen (e-bikes) steeds toe. Volgens recente cijfers van diverse onderzoeken en rapportages, zoals die van RAI Vereniging, BOVAG, en het RIVM, is de populariteit van elektrische fietsen op vijf jaar tijd aanzienlijk gestegen. Dit artikel bevat een overzicht van de trends, cijfers, en ontwikkelingen rond elektrische fietsen in Nederland, met aandacht voor het aandeel in de totale fietsenmarkt, de verdeling per merk, de gemiddelde prijs, en het gebruiksgemak.
In 2024 is ruim 43% van de Nederlanders in het bezit van een elektrische fiets. Dit komt overeen met ruim 5 miljoen e-bikes. In 2020 was dit nog 35%, en in 2022 groeide het aandeel tot 42%. De stijging van 35% naar 43% is dus een duidelijke trend. Volgens gegevens van het RIVM is bijna een derde van de fietsers van 12 jaar en ouder een elektrische fiets in gebruik. Ouderen (65 jaar en ouder) geven het meeste aan dat ze enkel op elektrische fietsen rijden.
De stijging van e-bikes is te zien in de verkoopcijfers. In 2023 werden er 804.101 nieuwe fietsen verkocht, waarvan 56% elektrisch. Dit betekent dat er 453.219 e-bikes zijn verkocht. In 2022 was dit 486.000 stuks, wat een stijging betekent van 2 procent ten opzichte van het vorige jaar. De marktafzet van e-bikes blijft dus stijgen, zowel in aantallen als in omzet.
De elektrische fiets is de meest populaire fiets in Nederland. Het aandeel van e-bikes in de totale fietsenmarkt is in 2022 gestegen tot 57% van de verkooptoeslagen. De totale omzet van nieuw verkochte fietsen lag in 2022 op €1,515,719.000,-, waarvan 80% door e-bikes wordt verkregen. Dit duidt erop dat e-bikes zowel in aantallen als in omzet de meest populaire fietsen zijn.
De marktwaarde van e-bikes is in 2021 op €9,5 miljard gegroeid. In 2020 was dit nog €8,4 miljard. De marktwaarde is dus met €1,1 miljard gestegen. Het grootste deel van de markt wordt ingenomen door de elektrische stadsfiets (75%), gevolgd door hybride fietsen (17%). De overige categorieën, waaronder speed pedelecs, bakfietsen, mountainbikes, vouwfietsen, en driewielers, vormen samen 11% van de markt.
De keuze van elektrische fietsen hangt sterk af van de merken en prijsklasse. Volgens het onderzoek van Multiscope is Gazelle het populairst met een marktaandeel van 16%. Sparta e-bikes volgt met 12%, gevolgd door Stella met 12%. Batavus heeft 9% van de verkoop, terwijl Giant en Cortina e-bikes ook een belangrijk aandeel hebben.
De gemiddelde prijs van een nieuwe elektrische fiets ligt in 2024 op ruim €2.200. De prijs varieert afhankelijk van het merk en het type fiets. Bakfietsen zijn in het algemeen duurder, terwijl de populairste e-bikes in de lagere prijsklasse vallen. De stijging van de gemiddelde prijs is te zien in de cijfers van 2022, waarin het gemiddelde aankoopbedrag van een nieuwe fiets met 8,9 procent stijgt naar €1.772.
De prijs van e-bikes neemt toe door de stijging van de kosten van onderdelen en de groeiende vraag naar elektrische fietsen. Het is ook opmerkelijk dat de prijs van e-bikes in 2023 met 2 procent stijgt, terwijl het totale aantal verkochte fietsen met 6,7 procent daalt. Dit duidt erop dat de e-bike populairder is geworden, maar ook duurder.
De keuze voor elektrische fietsen wordt beïnvloed door verschillende factoren. Volgens onderzoek van het RIVM en het iVOX-onderzoek is de belangrijkste reden om op een e-bike te rijden: het gebruiksgemak. 32% van de respondenten noemt dit als het belangrijkste voordeel. Voor 20% is de reden dat je sneller kunt reizen, en voor 25% is het mogelijk om grotere afstanden af te leggen. Voor bakfietsen is de belangrijkste reden dat het economisch voordeliger is dan een auto.
Ouderen (65 jaar en ouder) geven aan dat ze enkel op elektrische fietsen rijden. Dit komt doordat ze vaker last hebben van gezondheidsproblemen en het gebruik van een e-bike hen helpt om sneller en comfortabeler te reizen. Voor jongeren (12 tot 17 jaar) is het vooral belangrijk om sneller te kunnen fietsen. Het gebruik van e-bikes is dus sterk afhankelijk van leeftijd en doel.
De veiligheid van e-bikers is in Nederland een belangrijk onderwerp. Volgens het onderzoek van het RIVM is 94% van de e-bike-rijders zich meer dan gemiddeld veilig in het verkeer. Dit is veel hoger dan bij gewone fietsers. Toch zijn er gevaarlijke situaties waarin e-bikers betrokken zijn. De belangrijkste oorzaken zijn te hoge snelheid (31%), onoplettendheid (15%), en gebrek aan controle (13%).
De veiligheid van e-bikers wordt ook beïnvloed door de samenwerking met andere weggebruikers. Volgens het onderzoek van iVOX is de racfietser het gevaarlijkst voor e-bikers, gevolgd door auto’s en bestel- of vrachtauto’s. In het geval van bakfietsen is de racfietser net iets gevaarlijker dan de auto. Het gebruik van een helm is voor e-bikers belangrijk. Slechts 15% van de e-bikers draagt een helm, in tegenstelling tot 10% van de gewone fietsers.
De populariteit van elektrische fietsen in Nederland is blijvend stijgend. Het aantal e-bikes in omloop is in 2024 opgelopen naar 5 miljoen, wat het aandeel van e-bikes in de totale fietsenmarkt op 43% brengt. De marktaandeel van e-bikes stijgt al jaren achterelkaar, en de verkoopcijfers tonen aan dat e-bikes populairder zijn dan ooit. De prijs van e-bikes stijgt, maar tegelijkertijd neemt het aantal verkochte fietsen af, wat duidt op een groeiende vraag naar e-bikes.
De keuze voor e-bikes wordt beïnvloed door gebruiksgemak, snelle reistijden, en grotere afstanden. De verdeling per merk toont aan dat Gazelle, Sparta, en Stella de meest populaire merken zijn. De veiligheid van e-bikers is belangrijk, en het gebruik van een helm is aan te raden. Samenvattend is de elektrische fiets een belangrijk vervoermiddel geworden in Nederland, en blijft het een steeds groeiende markt.