Overnachten met een camper in Nederland: Wat je moet weten over Lidl en andere parkeerplaatsen
juli 8, 2025
In Nederland is fietsen een van de meest gebruikte vervoermiddelen. Het land telt een van de grootste fietsenbestanden ter wereld, wat het land uniek maakt in vergelijking met andere landen met een vergelijkbaar welvaartsniveau. De gegevens uit diverse bronnen tonen aan dat het aantal fietsen in Nederland sterk is toegenomen in de afgelopen jaren, en dit heeft gevolgen voor de fietsinfrastructuur, het milieu en de gezondheid van de inwoners. In dit artikel worden de belangrijkste cijfers en trends rond het aantal fietsen in Nederland besproken, met aandacht voor het verschijnsel van elektrische fietsen, de verdeling per regio, en het verloop van het aantal fietsen in de loop van de jaren.
Volgens de meest recente schattingen zijn er in Nederland ongeveer 24,1 miljoen fietsen. Dit cijfer is opgenomen in een rapport van de RAI Vereniging, dat in 2023 is gepubliceerd. Daarmee bezit iedere Nederlander ruim 1,3 fiets, wat uniek is in de wereld. Het aantal fietsen is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. In 2003 lag het aantal fietsen nog op 16 miljoen, terwijl het in 2023 op 24,1 miljoen staat. Dit betekent dat het aantal fietsen in Nederland in 20 jaar met bijna 50 procent is toegenomen.
Een deel van deze fietsen is elektrisch ondersteund. In 2023 telt Nederland ruim 4,2 miljoen e-fietsen. Dit is een stijging van 2019, toen het aantal e-fietsen nog op 2,5 miljoen lag. Het aantal e-fietsen neemt dus snel toe, vooral vanwege de toenemende vraag naar duurzame transportvormen en de stijging van de prijs van brandstof. Bovendien zijn er in Nederland ook ruim 32.000 speedpedelecs, die sneller kunnen rijden dan gewone e-fietsen.
Het aantal fietsen in Nederland varieert per regio. De grootste concentratie fietsen vindt men in de steden, waar het fietsgebruik het hoogst is. In 2023 zijn er in Nederland 804.000 nieuwe fietsen verkocht, waarvan 56 procent elektrische fietsen. Dit cijfer wijst erop dat er in het land steeds vaker voor de keuze op elektrische fietsen valt, vooral in stedelijke gebieden.
In het noorden van Nederland, zoals in de regio’s Midden- en Noord-Nederland, is het fietsgebruik het hoogst. Hier wordt bijna 45 procent van de verplaatsingen op de fiets gedaan. In het zuiden van Nederland is dit percentage lager, met minder dan 20 procent in de meeste gemeenten. Dit verschil is vooral terug te zien in het gebruik van de fiets voor korte afstanden, waar het fietsgebruik het hoogst is.
De meeste fietskilometers in Nederland worden gemaakt voor recreatieve doeleinden. In 2020 werden de meeste fietsverplaatsingen gedaan om boodschappen te doen of te winkelen, maar de meeste fietskilometers werden afgelegd voor toeristische doeleinden, zoals tochten, wandelen en sporten. Het gemiddelde aantal kilometers per persoon per week voor het motief ‘toeren en wandelen’ was bijna een derde hoger dan in 2019. Voor ‘uitgaan, sport en hobby’ werd in 2020 bijna een vijfde minder kilometers gefietst dan in 2019.
In 2023 zijn er in Nederland 262 miljoen recreatieve fietstochten gedaan van minstens een uur. Dit cijfer is afkomstig van het Landelijk Fietsplatform, dat in 2024 een rapport heeft gepubliceerd. Daarnaast zijn er in Nederland 10.534 fietsknooppunten, waarvan de lengte van het knooppuntennetwerk 36.493 kilometer bedraagt. De lengte van de LF-routes is 3.765 kilometer. Dit geeft aan dat er in Nederland veel ruimte is voor recreatieve fietsers, met een uitgebreid fietsnetwerk dat het land dekt.
Het fietsen is een belangrijke bijdrage aan de duurzaamheid in Nederland. In 2023 is het aantal afgelegde kilometers per persoon iets gedaald ten opzichte van 2022, maar het aantal afgelegde kilometers per persoon voor werk, opleiding en kinderopvang is toegenomen. Voor andere motieven is een afname te zien. Bovendien is het aantal fietsendiefstallen in 2023 toegenomen tot ruim 85.000. Dit duidt op het belang van veilige fietsinfrastructuur, zowel voor de bewoners als voor de fietsen zelf.
Een van de belangrijkste voordelen van fietsen is het positieve effect op het milieu. In 2023 zou het vervangen van 20% van de woon-werkverplaatsingen van 10 km of minder met de fiets, leiden tot 55 vroegtijdige overlijdens per jaar. Daarnaast zou de toename van het fietsgebruik zorgen voor een jaarlijkse afname van 6.531 ton CO2-uitstoot in vergelijking met het referentiejaar 2021. In totaal komt dit uit op een maatschappelijke besparing van € 360 miljoen per jaar.
Bijdrage van fietsen aan de gezondheid is ook een belangrijk onderdeel van het gebruik van fietsen in Nederland. In 2023 heeft het Bikenomics-project aangetoond dat het fietsen leidt tot een aanzienlijke besparing op gezondheidskosten. In Amsterdam zijn er bijvoorbeeld 50.000 minder ziektedagen, met een besparing van € 15,3 miljoen. Bovendien worden er 120 extra levensjaren gespaard, met een waarde van € 8,3 miljoen. Dit cijfer wijst erop dat het fietsen niet alleen een milieuvriendelijke, maar ook een gezondheidsvriendelijke transportvorm is.
De infrastructuur voor fietsers in Nederland is uitgebreid, maar er is nog ruimte voor verbetering. In 2023 is het aantal fietspaden in Nederland toegenomen tot 37.000 kilometer, wat meer is dan het vroeger geschatte aantal van 29.000 kilometer. Daarnaast zijn er 4.700 kilometer wegen met fietsstroken, wat gelijk is aan de eerdere schatting. De Fietsersbond beschikt over betrouwbare informatie voor alle provincies, en heeft een landelijk netwerk van fietspaden opgebouwd.
In 2023 is er ook een aanzienlijk aantal snorfietsen verkocht. Het aantal verkochte snorfietsen is gedaald van ruim 29.000 in 2022 tot ongeveer 10.000 in 2023. Dit duidt op een afname van het gebruik van deze fietsen, wat mogelijk te wijten heeft aan de stijging van het aantal e-fietsen.
In Nederland is fietsen een van de meest gebruikte vervoermiddelen, met een sterk toegenomen aantal fietsen in de afgelopen jaren. Het land telt ruim 24,1 miljoen fietsen, waaronder 4,2 miljoen e-fietsen. Het gebruik van de fiets is vooral in stedelijke gebieden groot, en speelt een belangrijke rol in de duurzaamheid en gezondheid van de inwoners. De infrastructuur voor fietsers is uitgebreid, maar er is nog ruimte voor verbetering, vooral op het gebied van veiligheid en het aanboren van fietspaden. Het blijft belangrijk dat fietsers zowel in stedelijke als in landelijke gebieden voldoende ruimte hebben om veilig te kunnen fietsen.