Veiligheid in Nederland: De crimineelste gemeenten en hun impact op de samenleving
juli 8, 2025
In Nederland is fietsen een van de meest gebruikte vervoerswijzen. Het land staat wereldwijd bekend om zijn fietscultuur en de uitgebreide fietsinfrastructuur. Volgens verschillende bronnen, waaronder het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Fietsersbond en de RAI Vereniging, is het aantal fietsers in Nederland sterk toegenomen in de afgelopen jaren. Dit artikel bevat een overzicht van de actuele cijfers, trends en maatschappelijke impact van fietsen in Nederland.
In 2023 had Nederland circa 24,1 miljoen fietsen, wat overeenkomt met ruim 1,3 fiets per persoon. Dit cijfer is stijgend sinds de jaren jaren 90, met een sterke stijging in het aantal elektrische fietsen (e-fietsen). Volgens de RAI Vereniging waren er in 2023 ongeveer 4,2 miljoen e-fietsen in omloop, wat 56 procent van de totale verkoop van fietsen vertegenwoordigt. Daarnaast zijn er nog ruim 32.000 speedpedelecs in het land, een aanzienlijk aandeel dat ook groeit.
De totale lengte van fietspaden in Nederland bedraagt meer dan 37.000 kilometer, wat het land in de wereld op een voetstuk plaatst als betreft fietsinfrastructuur. De meeste fietspaden zijn aangelegd in stedelijke gebieden, met name in steden zoals Utrecht, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. De drukste fietspaden zijn onder meer de Smakkelaarsveld in Utrecht, de Vredenburg, en de Weesperzijde in Amsterdam.
In 2023 fietsde een Nederlander gemiddeld 1065 kilometer per jaar, wat overeenkomt met 266 fietsritten per persoon. Het aantal afgelegde kilometers per persoon is in de afgelopen jaren toegenomen, vooral door het toenemende gebruik van e-fietsen. Het gemiddelde aantal kilometers per fietsrit bedraagt ongeveer 4 kilometer, waarbij 70 procent van de fietsafstand minder dan 3,7 kilometer is.
De meest gebruikte fietsmotieven zijn winkelen, boodschappen doen, recreatie en uitgaan. In 2020 was het grootste deel van de fietskilometers gericht op tochten, wandelen en sport. Daarnaast is er een daling te zien in het aantal kilometers dat wordt afgelegd voor uitgaan, sport en hobby, in vergelijking met 2019. Ook het gebruik van de fiets voor werk, opleiding en kinderopvang is toegenomen, terwijl het gebruik voor andere doeleinden is gedaald.
Het fietsgebruik varieert per persoon en leeftijdsgroep. Volgens de bronnen is het fietsgebruik het hoogst bij jongeren, met een gemiddelde dagelijkse afstand van 5,2 kilometer. Studenten en scholieren fietsen het meest, met 22,45 kilometer per persoon per week. Daarnaast is het fietsgebruik het hoogst in stedelijke gebieden, met name in gemeenten in Midden- en Noord-Nederland, waar 45 procent of meer van de inwoners per dag op de fiets reist.
De gemiddelde snelheid van fietsers ligt rond de 15,8 kilometer per uur, met variaties per stad. In Amsterdam en Utrecht rijden fietsers lager, respectievelijk 14,4 en 14,7 kilometer per uur. In Fryslân fietsen mensen met 15,1 km/h het langzaamst, terwijl ze in Zeeland met 16,6 km/h het snelst rijden.
Fietsen heeft een positief effect op het milieu, gezondheid en het welzijn. De Bikenomics-studie toont aan dat het fietsgebruik in Nederland jaarlijks 50.000 minder ziektedagen oplevert, met een besparing van ruim 15 miljoen euro op gezondheidskosten. Daarnaast levert het fietsgebruik een bijdrrage aan de klimaatdoelstellingen, met een besparing van 40.000 ton CO2 per jaar. Daarnaast draagt het fietsgebruik bij aan een betere luchtkwaliteit en een verlaagde verkeersdrukte.
Hoewel fietsen in Nederland veel voorkomt, is ook het aantal fietsdiefstallen toegenomen. In 2023 lag het aantal fietsdiefstallen op ruim 85.000. Dit cijfer is stijgend, met name door het toenemende gebruik van e-fietsen, die een hoger risico op diefstal vormen. De Fietsersbond adviseert om fietsen te beveiligen met kabelsleutels, sloten of fietsen in een afgesloten ruimte te zetten. Daarnaast is het belangrijk om fietspaden en fietsenstallingen veilig en toegankelijk te houden.
De overheid en gemeenten stimuleren het fietsgebruik door investeringen in fietsinfrastructuur, zoals snelfietsroutes, fietspaden en fietsenstallingen. De RAI Vereniging en de Fietsersbond werken aan het aanboren van meer fietsers door campagnes en projecten zoals het RijnWaalpad, waarbij fietsers beloningen kunnen verdienen via een app. Daarnaast wordt er gewerkt aan het verbeteren van de veiligheid op fietspaden en het verminderen van het aantal fietsdiefstallen.
Fietsen is in Nederland een essentieel onderdeel van het dagelijks verkeer, met een grote impact op milieu, gezondheid en mobiliteit. Het aantal fietsers is gestegen, vooral door het toenemende gebruik van e-fietsen. De overheid en gemeenten sturen op een fietsvriendelijke omgeving, met als doel om het aantal fietsers verder te verhogen. Het is belangrijk om ook de veiligheid van fietsers en het voorkomen van fietsdiefstallen te waarborgen.