Fécamp: Ontdekkingsreis door een verborgen parel aan de Côte d’Albâtre
augustus 3, 2025
Het Eurovisie Songfestival is een van de meest gevolgde muzikale evenementen in Europa. Nederland, als trouwe deelnemer sinds de oprichting van het festival in 1956, heeft een rijke geschiedenis op dit internationale podium. In 2025 is Nederland opnieuw in de spotlight, niet alleen als land met een sterke kans op een goede eindstand, maar ook als land dat vijf keer heeft meegedaan aan de organisatie van het festival. In dit artikel geven we een overzicht van Nederland op de Eurovisie, met een focus op de prestaties in het verleden, de huidige wedschansen in 2025, en de bredere betekenis van het evenement voor de Nederlandse cultuur en toeristische sector.
Sinds de oprichting in 1956 heeft Nederland een consistente aanwezigheid gehad op het Eurovisie Songfestival. Nederland heeft op zijn hoogtepunt de festival gewonnen met "Ding-a-Dong" door Teach-In in 1975, en opnieuw in 1969 met "De troubadour" van Lenny Kuhr. In die laatste editie eindigde Nederland als een van vier winnaars, samen met liedjes uit Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De jaren 1970 waren een periode van relatief betere resultaten, met meerdere top-10 eindstanden. In 1976, 1970, 1969 en 1975 behaalde Nederland de eindplannen die het land internationaal bekend maakten.
De jaren 80 zijn een tijdsperiode waarin Nederland minder succesvol was. In 1980 werd het festival georganiseerd in Den Haag, omdat Israël, dat het vorig jaar had gewonnen, niet meedeed. Nederland stond als gastland op het podium, maar behaalde slechts de 5e plek met Maggie MacNeal. In de jaren daarna was Nederland vaker in de top 10, zoals in 1987 en 1983, maar de jaren 85 en 89 zijn minder geachte momenten, met eindplannen zoals de 15e en 16e plek.
In 2025 is Nederland weer een van de grote aandachtspunten op het Eurovisie Songfestival. Het land maakt deel uit aan de 69e editie van het evenement, dat in Bazel, Zwitserland, wordt gehouden. Nederland heeft dit jaar intern de beste inzending geselecteerd uit 331 ingezonden liedjes. De zanger die uiteindelijk werd gekozen is Claude, met het nummer "C’est la Vie", een lied dat zowel in het Nederlands als het Frans wordt gezongen. De selectiecommissie benadrukte de positieve toon en de algemene kwaliteit van het nummer als redenen voor de uiteindelijke keuze.
Na de prestatie van Claude in de eerste halve finale stijgt Nederland in de rankings van de bookmakers. Nederland eindigde op de tiende positie in de eerste halve finale, wat betekent dat het land zich heeft geplaatst voor de finale. In de finale eindigde Nederland op de 12e plek, wat beter is dan verwacht op basis van de wedschansen. De finale werd gewonnen door Oostenrijk met "Wasted Love" van JJ, gevolgd door Zweden en Frankrijk. Nederland behaalde 175 punten, waarvan 42 afkomstig waren uit de televoting en de rest uit de jurystemmen.
De wedschansen zijn een essentieel onderdeel van het Eurovisie Songfestival en worden vaak gebruikt als maat voor de verwachte prestaties van elk land. In 2025 stond Nederland op de derde plek in de rankings van de bookmakers, na Zweden en Frankrijk. Deze positie weerspiegelt het hoge potentieel van het Nederlandse inzending, maar ook de sterke concurrentie van andere landen. De opstijging van Nederland van plek zes naar drie onderstreept de groeiende populariteit van het inzending en de hoop die er is bij Nederlandse fans.
De sterke prestatie van Claude in de eerste halve finale was een belangrijke factor in deze opstijging. Zijn optreden met het nummer "C’est la Vie" bracht positieve reacties van het publiek en de vakjury. Het nummer werd geïnterpreteerd als een vrolijke en positieve oproep om het leven te vieren, wat goed paste bij de stemming van het Eurovisie Songfestival. De opstijging van Nederland in de rankings benadrukt het feit dat het land in 2025 een sterke kans had om in de finale te eindigen.
Nederland heeft een speciale plek in de geschiedenis van het Eurovisie Songfestival, niet alleen als deelnemer, maar ook als organisator. Het land heeft vijf keer het festival georganiseerd, waaronder in 1958, 1970, 1976, 1980 en 1978. In 1958 was het festival voor het eerst in Nederland, dankzij de overwinning van Corry Brokken met "Net als vroeger". In 1970 en 1976 werd het festival opnieuw georganiseerd, beide keren in Den Haag. In 1980 was Nederland als vervanger van Israël betrokken bij de organisatie, wat een unieke situatie was. Deze organisaties gaven het land een centrale rol in de Europese muziekscene en lieten zien dat Nederland een waardevolle bijdrage leverde aan het evenement.
Nederland heeft een rijke geschiedenis op het Eurovisie Songfestival, met meerdere overwinningen en eindplannen. De landen hebben in verschillende jaren hun eigen stijl en toon weten te vertolken, afhankelijk van de trends en de kwaliteit van de inzendingen. In de jaren 60 en 70 stonden Nederlandse liedjes vaak in de top tien, terwijl in de jaren 80 de prestaties minder sterk waren. In de jaren 90 en 2000 leek Nederland weer in de top tien te treden, met een paar eindplannen die indruk maakten. In de 21e eeuw zijn de prestaties van Nederland variabel, met enkele sterke eindplannen, zoals in 2014, 2016 en 2017.
Jaar | Artiest | Titel | Plaats | Punten | Taal |
---|---|---|---|---|---|
1969 | Lenny Kuhr | De troubadour | 1e plaats | 18 | Nederlands |
1975 | Teach-In | Ding-a-Dong | 1e plaats | 152 | Engels |
1976 | Sandra & Andres | Als het om de liefde gaat | 4e plaats | 106 | Nederlands |
1970 | Hearts Of Soul | Waterman | 7e plaats | 7 | Nederlands |
1971 | Saskia & Serge | Tijd | 6e plaats | 85 | Nederlands |
1972 | Sandra & Andres | Als het om de liefde gaat | 4e plaats | 106 | Nederlands |
1973 | Ben Cramer | De oude muzikant | 14e plaats | 69 | Nederlands |
1974 | Mouth & MacNeal | I See a Star | 3e plaats | 15 | Engels |
1975 | Teach-In | Ding-a-Dong | 1e plaats | 152 | Engels |
1976 | Sandra & Andres | Als het om de liefde gaat | 4e plaats | 106 | Nederlands |
1977 | Heddy Lester | De mallemolen | 12e plaats | 36 | Nederlands |
1978 | Harmony | ’t is O.K. | 13e plaats | 37 | Nederlands |
1979 | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
1980 | Maggie MacNeal | Amsterdam | 5e plaats | 71 | Nederlands |
1981 | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
1982 | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
1983 | Bernadette | Mijn lied | 7e plaats | 79 | Nederlands |
1984 | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
1985 | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
1986 | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
1987 | Marcha | Rechtop in de wind | 5e plaats | 71 | Nederlands |
1988 | Gerard Joling | Shangri-la | 9e plaats | 66 | Nederlands |
1989 | Justine Pelmelay | Blijf zoals je bent | 15e plaats | 40 | Nederlands |
Nederland is ook betrokken bij het Junior Eurovisie Songfestival, dat sinds 2003 wordt georganiseerd. Het Junior Eurovisie Songfestival is bedoeld voor artiesten jonger dan 14 jaar en is een aparte competitie, maar met dezelfde idee van culturele uitwisseling en muzikale uitdrukking. Nederland heeft in de jaren van het Junior Eurovisie Songfestival meegedaan met verschillende artiesten en liedjes. De prestaties variëren, maar sommige jaren zijn het land behoorlijk goed geweest.
De prestaties van Nederland op het Eurovisie Songfestival zijn niet alleen een maat voor de muzikale kwaliteit van de inzendingen, maar ook voor de betrokkenheid van het publiek en de organisatie. In 2025 is Nederland weer een van de sterke kandidaten, en dit betekent dat het land een belangrijke rol kan spelen in de finale. Het is belangrijk om te blijven investeren in muzikale talent, creatieve inzendingen en een sterke publiekssupport. Nederland heeft bewezen dat het op het podium kan staan, en met de juiste strategie en voorbereiding kan het land zich verder ontwikkelen in de westerse muziekscene.
Nederland heeft een rijke geschiedenis op het Eurovisie Songfestival, met meerdere overwinningen en eindplannen. In 2025 is Nederland weer een van de sterke kandidaten, met een sterke inzending en een positieve prestatie in de eerste halve finale. De wedschansen tonen aan dat het land opnieuw een betekenisvolle rol kan spelen in de finale. Nederland is ook een van de vijf landen die het festival heeft georganiseerd, wat een bewijs is van de betrokkenheid en de rol die het land heeft in de Europese muziekscene. Het Eurovisie Songfestival is niet alleen een muzikale wedstrijd, maar ook een culturele en toeristische attractie. Nederland heeft de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen en een sterke rol te spelen in de toekomst.