Gent: De 10 Must-See Bezienswaardigheden voor Iedere Toerist
juli 27, 2025
In Nederland is fietsen niet alleen een gangbare manier van reizen, maar een essentieel onderdeel van de levensstijl en cultuur. Het land is wereldwijd bekend als een fietsparadijs, waar het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, recreatie en winkelen op grote schaal plaatsvindt. In dit artikel verkennen we op basis van recente data en onderzoeken, waar in Nederland de meeste fietsers worden gevonden, welke steden en regio's fietsvriendelijk zijn en hoe de infrastructuur bijdraagt aan het hoge fietsniveau in het land.
Volgens de Fietsersbond fietsen Nederlanders in totaal zo’n 15 miljard kilometer per jaar. Dat komt neer op ongeveer 880 kilometer per persoon per jaar, verdeeld over 250 tot 300 fietsritten. Met deze cijfers is duidelijk dat fietsen een aanzienlijke rol speelt in de verplaatsingen van Nederlanders. De fiets vormt bijna een kwart van alle woon-werkverkeer in het land.
De jongste generatie, jongeren tussen 12 en 18 jaar, is in het bijzonder actief op het fietspad. Zij fietsen gemiddeld 1,6 keer per dag, met een gemiddelde afstand van 6,2 kilometer per dag. Jongens fietsen hierbij gemiddeld iets verder dan meisjes.
De provincie Utrecht staat bovenaan in de lijst van fietsprovincies in Nederland. Hier werkt 60% van de inwoners op fiets naar hun werk. Dit maakt Utrecht een van de fietsvriendelijkste regio’s in het land. De stad Utrecht zelf is een fietsparadijs met uitgebreide fietsinfrastructuur, waaronder het innovatieve fietsparkeersysteem bij het Centraal Station. Dit systeem zorgt voor een efficiënt gebruik van de beschikbare ruimte en draagt bij aan de leefbaarheid van de stad.
Gelderland volgt dicht op de hielen van Utrecht. Hier werkt 55% van de inwoners op fiets. De provincie beschikt ook over veel kilometers fietspaden, wat vooral te danken is aan de relatief grote oppervlakte van de regio. De combinatie van stedelijke centra en groene ruimte maakt Gelderland een ideale plek om te fietsen.
Hoewel het fietsgebruik iets lager is dan in Utrecht en Gelderland, heeft Noord-Brabant wel de meeste kilometers fietspaden. Het fietsnetwerk in Noord-Brabant is uitgebreid en goed onderhouden. De grootschalige aanwezigheid van fietspaden maakt de regio aantrekkelijk voor zowel inwoners als toeristen die fietsroutes willen verkennen.
De fietscultuur in Nederland is sterk aanwezig in de steden. Zowel het netwerk van fietspaden als de faciliteiten voor fietsers zijn ontworpen om fietsen veilig, efficiënt en aangenaam te maken. Hieronder worden enkele van de fietsvriendelijkste steden in Nederland besproken.
Amsterdam is niet alleen de hoofdstad, maar ook een van de fietsvriendelijkste steden in Nederland. Het fietspadennetwerk is uitgebreid en goed onderhouden. Fietspaden zijn vaak gescheiden van het motorverkeer, wat de veiligheid verbetert. Daarnaast zijn er talloze fietsstallingen verspreid over de stad, zodat fietsers hun voertuig veilig kunnen parkeren.
De drukste fietspaden van Nederland zijn te vinden in Amsterdam, zoals De Ruiterkade en Weesperzijde. Deze routes worden vooral gebruikt tijdens de spitsuren.
Utrecht is een fietsstad die niet alleen goed is toegankelijk met de fiets, maar ook innovatief is in het ontwerpen van fietsinfrastructuur. Het fietsparkeersysteem bij Utrecht Centraal is een voorbeeld van hoe technologie en ruimtelijke planning samenwerken om fietsers te ondersteunen.
De stad heeft ook brede fietspaden en speciale routes die fietsers snel en veilig door het hart van de stad voeren. Utrecht is dus een logische keuze voor toeristen die fietsroutes willen afleggen en tegelijkertijd genieten van culturele en historische bezienswaardigheden.
Groningen is bekend als een fietsstad waar fietsen de norm is. In de binnenstad zijn grote delen autovrij, waardoor fietsers en voetgangers ruimte hebben. Studenten en inwoners fietsen hier vaak naar school, werk of winkels. De stad heeft een uitgebreid netwerk van fietspaden en fietsstraten, wat ervoor zorgt dat fietsen zowel praktisch als plezierig is.
Veenendaal is in 2020 en 2021 uitgeroepen tot de beste fietsstad van Nederland. De stad heeft brede fietspaden, efficiënte fietsenstallingen en een goed onderhouden infrastructuur. Het is duidelijk dat de gemeente Veenendaal sterk inzet op fietsvriendelijkheid, zowel voor inwoners als voor bezoekers.
Leeuwarden heeft ambitie om de fietsstad van Nederland te worden. Het plan van de stad bevat onder andere de aanleg van snelfietswegen, waardoor fietsers sneller en veiliger door de stad kunnen reizen. De stad beschikt al over 223 kilometer fietspaden, waardoor het een aantrekkelijke bestemming is voor fietsliefhebbers.
Het totale fietsnetwerk van Nederland bedraagt 153.000 kilometer, waarvan 43.000 kilometer tussen huizen en gebouwen loopt. In de natuur is het fietsnetwerk minder uitgebreid, met slechts 15.000 kilometer fietspaden.
Ruim 60% van de fietspaden zijn onderdeel van wegen die ook fietsers en automobilisten delen. Het wegdek is vaak van goede kwaliteit, en ruim 67% van de fietspaden is verlicht. Dit maakt fietsen in Nederland ook veilig in het donker.
In 2022 beoordeelde de Fietsersbond dat het grote deel van de fietspaden van goede kwaliteit is en dat er weinig hinder is op de fietsroutes. De meeste fietspaden bestaan uit asfalt of klinkers (83%), en op 40% van de routes wordt gestrooid bij gladheid.
Nederland blijft wereldwijd fietsland nummer één. Volgens cijfers van de Fietsersbond is het fietsbezit in Nederland geschat op 99,1%, wat hoger ligt dan in landen als Denemarken (80,1%) en Duitsland (75,8%). Buiten Europa is het fietsniveau in landen zoals Japan en China ook hoog, maar Nederland blijft op de eerste plaats in termen van fietsdichtheid.
Bij de fietsmodaliteit, het aandeel van de fiets in de woon-werkverkeer, is Nederland ook bovenaan. 27% van alle woon-werktrips in Nederland wordt op de fiets gemaakt, vergeleken met 18% in Denemarken en 9% in Duitsland.
Fietsen in Nederland is niet alleen een praktische keuze, maar ook een cultuur. Het fietspadennetwerk is ontworpen om fietsen veilig, efficiënt en plezierig te maken. De toegankelijkheid van bezienswaardigheden en winkels met de fiets draagt bij aan het hoge fietsniveau in steden en dorpen.
Bij toeristen gaat het vaak om de mogelijkheid om de omgeving te verkennen met de fiets. De infrastructuur in fietsvriendelijke steden zoals Amsterdam, Utrecht, Groningen en Veenendaal maakt dit mogelijk. Bovendien is fietsen in Nederland goedkoop en duurzaam, wat het een aantrekkelijke keuze maakt voor zowel inwoners als toeristen.
Fietsen draagt bij aan duurzaamheid in steden en regio’s. Het fietsen vermindert de druk op het wegennetwerk en vermindert de luchtverontreiniging. Bovendien is fietsen een actieve vorm van transport die bijdraagt aan de gezondheid van inwoners.
In veel steden zijn initiatieven genomen om fietsers te stimuleren. Dit gaat van fietspaden en fietsparkeringen tot fietsverhuur en fietsroutes voor toeristen. Deze maatregelen maken fietsen in Nederland niet alleen mogelijk, maar ook aangenaam en toegankelijk.
Nederland is een fietsparadijs, waar fietsen een essentieel onderdeel van het straatbeeld is. De fietscultuur is sterk aanwezig in steden en regio’s, waar fietspaden, infrastructuur en faciliteiten erop gericht zijn om fietsers te ondersteunen. In de provincies Utrecht en Gelderland fietsen inwoners het meest, terwijl steden zoals Amsterdam, Utrecht en Veenendaal zich uitsteken in fietsvriendelijkheid. Met een fietsnetwerk van 153.000 kilometer en een fietsbezit van 99,1%, blijft Nederland bovenaan in de ranglijst van fietslanden.