Dieselverbod in Nederlandse steden: Overzicht van milieuzones in 2025

De rol van dieselauto’s in Nederlandse steden is in de afgelopen jaren sterk veranderd. Vanwege de groeiende zorgen rondom luchtkwaliteit en het milieu beleid van zowel de Europese Unie als Nederland, zijn steeds meer steden overgestapt op milieuzones. Deze zones beperken of verbannen voertuigen die hoge emissies produceren, waaronder veel dieselvoertuigen. Voor reizigers, hotelgasten en iedereen die met een auto wil reizen in de steden, is het belangrijk om te weten welke regels er gelden en welke steden in 2025 restricties voor dieselauto’s hebben ingesteld. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de huidige situatie, de toegestane emissieklasseën, eventuele uitzonderingen en waar te vinden welke regels voor welk voertuig gelden.

Steden met milieuzones voor personen- en bestelauto’s

In 2025 zijn er vier steden in Nederland waar milieuzones zijn ingesteld voor personen- en bestelauto’s met een dieselmotor. Deze steden zijn:

  • Amsterdam
  • Arnhem
  • Den Haag
  • Utrecht

In deze steden mogen enkel dieselauto’s rijden die voldoen aan emissieklasse 5 of 6, afhankelijk van of de zone groen of blauw is. In Amsterdam geldt het verbod binnen de A10. In Arnhem en Utrecht gaat het om de binnenstad rond het stationsgebied. Den Haag heeft zowel een zone in de binnenstad als een tweede elders in de stad.

Deze maatregel is genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren, aangezien dieselauto’s hoge concentraties roet en stikstof produceren. De overheid en gemeenten werken hiermee aan de doelen van de Europese Green Deal en het Nederlandse klimaatplan.

Steden met milieuzones voor vrachtauto’s en autobussen

Naast personen- en bestelauto’s zijn er ook milieuzones voor vrachtauto’s. In 2025 zijn er in 15 steden zones waar vrachtauto’s beperkt of volledig verboden zijn. Deze steden zijn:

  • Amsterdam
  • Arnhem
  • Breda
  • Delft
  • Den Bosch
  • Den Haag
  • Eindhoven
  • Haarlem
  • Leiden
  • Maastricht
  • Rotterdam
  • Maasvlakte Rotterdam
  • Rijswijk
  • Tilburg
  • Utrecht

In deze steden gelden beperkingen voor oudere vrachtwagens, meestal ouder dan een bepaalde datum. In sommige steden geldt dit al sinds het begin van de jaren 2000 of eerder. Bijvoorbeeld in Utrecht mogen vrachtwagens ouder dan 2001 niet binnen de zone rijden.

Daarnaast zijn er ook milieuzones voor autobussen. In de volgende steden zijn autobussen beperkt of verboden binnen de zone:

  • Amsterdam
  • Den Haag
  • Eindhoven
  • Rijswijk
  • Utrecht

In 2025 is tevens gepland dat Rijswijk in augustus een milieuzone voor autobussen invoert.

Zero-emissiezones

Naast de reguliere milieuzones zijn er ook zogenaamde zero-emissiezones, waarin alleen voertuigen zijn toegestaan die geen emissies produceren. Deze zones zijn momenteel ingevoerd in de volgende steden:

  • Amsterdam
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Den Haag
  • Eindhoven
  • Tilburg
  • Groningen
  • Breda
  • Nijmegen
  • Arnhem
  • Haarlem
  • Zaanstad
  • Apeldoorn
  • Amersfoort

Zero-emissiezones zijn een logische uitbreiding van milieuzones. Ze zijn bedoeld om de luchtkwaliteit verder te verbeteren en de doelen van het klimaatplan te bereiken. In deze zones zijn dieselvoertuigen volledig verboden. De handhaving van deze zones is meestal elektronisch via kentekenherkenning.

Groene en blauwe zones

Milieuzones zijn vaak onderverdeeld in groene of blauwe zones, afhankelijk van de toegestane emissieklasse. In groene zones zijn enkel voertuigen toegestaan met emissieklasse 5 of hoger. In blauwe zones mag alleen emissieklasse 6 of hoger. Deze zones zijn visueel aangegeven met verkeersborden waarop een cijfer staat in een gekleurd cirkeltje. Bijvoorbeeld een blauwe cirkel met een 5 betekent dat alleen voertuigen van emissieklasse 5 of hoger toegestaan zijn.

Milieuzonecheck

Voor wie niet zeker weet of zijn voertuig aan de emissie-eisen voldoet, is er een handige tool op de website milieuzones.nl. Hier kan men eenvoudig controleren of een bepaald voertuig toegang heeft tot een milieuzone. De website bevat ook een kaart met alle zones, zodat reizigers en bewoners snel kunnen zien welke steden restricties hebben en voor welke voertuigen die gelden.

Boetes bij overtreding

Wie per ongeluk of opzettelijk met een dieselvoertuig een milieuzone of zero-emissiezone binnentreedt, terwijl het voertuig niet aan de emissie-eisen voldoet, loopt het risico op een boete. Deze bedraagt ongeveer 150 euro per overtreding. De handhaving vindt plaats via camera’s aan de rand van de zone of via camera-auto’s die kentekenregistratie uitvoeren. De bekeuring komt meestal snel binnen.

Uitzonderingen en vrijstellingen

Er zijn enkele uitzonderingen op de regels rondom milieuzones. Een van de bekendste is die voor oldtimers. Dieselvoertuigen van 40 jaar of ouder krijgen standaard een vrijstelling en mogen deze zones binnenrijden. Dit geldt landelijk en is bedoeld om historische voertuigen niet volledig buiten de stedelijke gebieden te houden.

Campers met een dieselmotor vallen onder bepaalde regels. In Amsterdam geldt bijvoorbeeld dat oude campers sinds 2017 niet langer in de milieuzone mogen rijden.

Milieuzones en andere vervoersmiddelen

Naast personen- en vrachtauto’s zijn ook autobussen en taxi’s onderworpen aan milieuzones. In Amsterdam, Den Haag en Utrecht zijn autobussen vanaf bepaalde data beperkt. In Rotterdam gelden vergelijkbare regels voor oude bestelauto’s, taxi’s en bussen.

Toekomst van milieuzones

Het aantal milieuzones neemt in Nederland continu toe. Vooral steden in de Randstad zijn actief in het invoeren van zones om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het is waarschijnlijk dat in de komende jaren nog meer steden volgen. De overheid stimuleert ook elektrische voertuigen en investeert in schone technologie om het aantal dieselvoertuigen in steden verder te beperken.

Milieuzones in buurlanden

Niet alleen in Nederland zijn er milieuzones voor dieselvoertuigen. In België, Frankrijk en Duitsland zijn er ook zones waar bepaalde voertuigen beperkt of verboden zijn. Reizigers die van plan zijn om over te steken naar buurlanden, moeten hier rekening mee houden. De regels verschillen per land, maar er is een duidelijke trend richting milieuzones en zero-emissiezones.

Samenvatting

In 2025 zijn er in Nederland vier steden met milieuzones voor personen- en bestelauto’s met een dieselmotor: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Daarnaast zijn er 15 steden met milieuzones voor vrachtauto’s en vijf steden met zones voor autobussen. De emissieklasse van het voertuig bepaalt of het toegestaan is om binnen een zone te rijden. Groene zones accepteren emissieklasse 5 of hoger, blauwe zones accepteren emissieklasse 6 of hoger.

Het is belangrijk om vooraf te controleren of een voertuig aan de emissie-eisen voldoet. Dit kan via de Milieuzonecheck op milieuzones.nl. Wie niet voldoet aan de eisen en toch een zone binnentreedt, loopt het risico op een boete van 150 euro. Uitzonderingen zijn beschikbaar voor oldtimers en historische voertuigen.

Met de toegenomen aandacht voor milieuzones en zero-emissiezones is het duidelijk dat de rol van dieselauto’s in steden verder zal afnemen. Dit is een maatregel die niet alleen gericht is op de luchtkwaliteit, maar ook op het bereiken van klimaatdoelen op nationaal en Europees niveau.

Bronnen

  1. Milieuzones voor diesels in Nederland
  2. Glossary - Milieuzones
  3. Kaart van milieuzones in Nederland
  4. Welke milieuzones zijn er in Nederland?
  5. Verboden steden voor diesel-auto's

Related Posts